Israel Hayom

משפט נתניהו הוא בניין רעוע שעלול לקרוס בכל רגע

- אמנון לורד

יש בוודאי אנשים שיודעים מה המשמעות המשפטית של פיצול כתב האישום בתיק 4000 בין ראש הממשלה נתניהו עצמו לבין בני משפחתו. אבל החלטה כזאת של בית המשפט הופכת בבת אחת את ספינת הדגל המשפטית־פוליטית של משפט נתניהו לבניין רעוע, שעלול לקרוס בשלב מסוים. מדובר הרי בכתב אישום על סעיף תקדימי של סיקור אוהד. זה התיק שסביבו מסתחררת הפוליטיקה הישראלית כבר קרוב לשנתיים כמו סביבון מעופרת יצוקה.

רק מהגילויים האחרונים ברור למי שזה לא היה ברור לו כבר ארבע שנים, שהתיק הזה רחוק מלהיות עופרת יצוקה, אלא מדובר בחומר סדוק ומתפורר. כל המפלגות שמשמאל לליכוד נשבעו שלא יישבו עם נתניהו בממשלה בגלל כתבי האישום. במשתמע זו גם הסיבה ששחקן חדש בזירה מגיע עם מסר אחד: לא אשב עם ביבי בממשלה. כך אמר גדעון סער. למה? בשורה התחתונה סער חבר במפלגת הפרקליטות.

המשפטן האמריקני הדגול אלן דרשוביץ הזהיר כבר לפני כמה שנים שהפללת הפוליטיקה פוגעת קשות בדמוקרטיה. משפט נתניהו

זו הסיבה ששחקן חדש בזירה מגיע עם מסר אחד: לא אשב עם ביבי בממשלה. כך אמר סער. למה? בשורה התחתונה סער חבר במפלגת הפרקליטות

נראה כנקמת דם פוליטית היסטורית על רצח ארלוזורוב ועל רצח רבין, אבל בעוצמה של פי מאה, והשלכות המשפט - אם לא יתפורר במהרה - תהיינה קשות ולדורות.

כנראה לא במקרה התפרסמה לפני ימים אחדים, בסמוך לפצצה של בית המשפט, פיסת מידע לגבי חקירת עוזי ארד במשטרה. "אנחנו בודקים אם יש חשד לפלילים בספקטרום רחב... של התנהלויות ראש הממשלה. אוקיי? דברים שאתה נחשפת אליהם, שמבחינתך יכול להיות שזה פלילי", אמרו החוקרים לנחקר. וכן הלאה.

הטכניקה דומה מאוד לדרך שבה הפלילו בארה"ב את היועץ־לביטחון־לאומי־לרגע מייקל פלין וניסו להפליל את הנשיא טראמפ. חקירות ספקולטיביו­ת כאלה מולידות מלל

סנסציוני. המלל הזה עובר לאחד מזוכי פרס סוקולוב, מתפרסם בכותרות ראשיות ומשמש עוד מנוף לחץ על מי שצריך ללחוץ עליו כדי שיורה על חקירה באזהרה או פתיחת תיק, הפיכת ראש הממשלה לחשוד בפלילים, וכך במעלה הדרך מטפסים משלב לשלב עד כתבי האישום. יש נוסחה לאפקט המנופים האלה, החל בהפגנות מול המרפסת, דרך כותרות וכלה בקללות בטוויטר. וזה עובד. כך בארה"ב הפכו תמלילים של פלין לכותרות ב"ניו יורק טיימס", והלחץ בתקשורת ובמפלגה הדמוקרטית הוביל למינוי התובע החוקר המיוחד.

פרקליטיו של ראש הממשלה צודקים כשהם דורשים לבטל את כתב האישום. אולי יש לתביעה סיבה טובה כשהיא מציעה עסקת טיעון.

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel