Israel Hayom

ביידן צפוי לעבור את סף 270 האלקטורים

- יוני הרש, כתבנו בארה"ב

ג'ון לה קארה, איש הביון שהפך לסופר מצליח, הלך לעולמו בגיל .89 נציגיו של הסופר, ששמו האמיתי הוא דיוויד ג'ון מור קורנוול, ציינו כי מותו אינו קשור למגיפת הקורונה והוא תוצאה של דלקת ריאות שהסתבכה.

בניגוד לזוהר של ג'יימס בונד, ספרי לה קארה, שעסקו בעיקר במלחמה הקרה, הציגו מבט מציאותי ומורכב יותר של מלחמות הריגול הבין־גושיות. בעיניו, "עולם הריגול היה מטאפורה למצב האנושי" .

עמיתיו מיהרו להספידו. "השנה הנוראית הזאת גבתה את חייו של ענק ספרותי ונפש הומניטרית", צייץ הסופר האמריקני סטיבן קינג. הסופרת מרגרט אטווד ציינה כי היא "מצטערת מאוד לשמוע על מותו. ספריו על סמיילי הם מפתח להבין את אמצע המאה ."20־ה

לה קארה התייחס לעולם הספרות בראיון שהעניק :2008־ב "איני חלק מהביורוקרט­יה הספרותית, שמחלקת את כולם לקטגוריות: רומנטי, מותחן, רציני. אני פשוט זורם עם מה שאני רוצה לכתוב ועל הדמויות. איני מכריז על עצמי כמותחן או כבידור. אני חושב שכל העניין הזה די מטופש. זה קל יותר עבור משווקי ספרים ומבקרים, אבל אני לא קונה את הסיווג הזה. כלומר, מה זה 'בין שתי ערים' (צ'רלס דיקנס), מותחן?"

לה קארה שירת תחילה ,MI5־ב המקביל לשב"כ, ולאחר מכן ,MI6־ב המקביל למוסד. הוא נשלח לגרמניה שהיה זירה מרכזית במלחמה הקרה. שם שירת כמזכיר השני בשגרירות הבריטית, אך למעשה היה מרגל. את שלושת ספריו הראשונים כתב כאשר עדיין שירת בשירותי הביון הבריטיים ומעסיקיו דרשו שייכתבו תחת שם בדוי, וכך הפך לג'ון לה קארה.

משיכתו לעולם הריגול הושפעה מילדותו ומנעוריו. כלפי חוץ נראה היה שהוא עבר את המסלול הרגיל עבור בן המעמד הבינוני־גבוה: לימודים בבית ספר פרטי, שנה של לימודי ספרות גרמנית באוניברסיט­ת ברן השוויצרית, שירות צבאי באוסטריה, שם חקר עריקים מהגוש הסובייטי, ותואר אקדמי בשפות מודרניות מאוניברסיט­ת אוקספורד.

עם זאת, חווייתו המשפחתית היתה מורכבת יותר ואופיינה בחוסר ודאות

ובחוסר יציבות. בתקופות מסוימות בני משפחתו גרו במגורי פאר ונסעו ברכבי יוקרה, ובתקופות אחרות גורשו מבתיהם. אביו, רוני קרונוול, היה נוכל ועבריין שהתרועע עם בכירי עולם הפשע, ואמו נטשה אותו כשהיה בן .5 הוא לא פגש אותה שוב עד גיל .21 "אלה היו חוויות מוקדמות מאוד של הישרדות חשאית. כל העולם היה שטח אויב", סיפר .1996־ב

יצירותיו המוצלחות, דוגמת "המרגל שחזר מן הכפור", "החפרפרת" ו"התלמיד המכובד", עסקו בסוגיות של בגידה, פשרות מוסריות והמחיר הנפשי שגובה תחום הריגול. דמותו המפורסמת ביותר היתה של ג'ורג' סמיילי, שתואר כאדם הגון שפעל בתוך רשת של רמייה ובוגדנות.

לה קארה עסק גם בסכסוך הישראלי־ערבי בספרו "המתופפת הקטנה", שם תיאר את המצוד של סוכני מוסד אחר פעילי טרור של אש"ף באירופה של סוף שנות ה־07 בעקבות הטבח באולימפיאד­ת מינכן. במהלך התחקיר על הספר הוא נפגש עם בכירי מודיעין ישראלים, ואילו בלבנון פגש נציגים של ארגון הטרור הפלשתיני.

בעוד נשיא ארה"ב היוצא דונלד טראמפ מתכחש לתוצאות הבחירות, ההליך החוקתי נמשך, ואמש נרשם עוד שלב משמעותי באשרור ניצחונו של הנשיא הנבחר ג'ו ביידן - הצבעת האלקטורים, אותם צירים שנבחרים להצביע בשם תושבי מדינותיהם ובהתאם לתוצאות הבחירות.

ההצבעה החלה בכמה מדינות, ובהן ורמונט, ניו המפשייר, אינדיאנה וטנסי, בשעה .10:00 "זו לא רק מסורת, אלא דרך להראות לאנשים - עכשיו יותר מתמיד - שהמערכת שלנו עובדת", אמר מושל ניו המפשייר, כריס סונונו, רגע לפני שהאלקטורים של מדינתו העניקו את ארבעת הקולות שלהם לביידן. הצבעת האלקטורים היתה צפויה להימשך אתמול במשך כל היום, כשקליפורני­ה, המדינה בעלת מספר האלקטורים הגדול ביותר, היתה צפויה להעביר את הצבעותיה 17:00־ב (שעון מזרח ארה"ב), ולהעביר את הנשיא הנבחר מעבר לסף 270 האלקטורים, המספר הדרוש כדי לזכות בנשיאות.

על פי רוב, הליך הצבעת האלקטורים הוא סמלי, וכמעט לא מקבל תשומת לב. אלא שהשנה, בעוד טראמפ מנסה לערער נגד התוצאות, ההצבעה זכתה למשנה חשיבות כעוד שלב שיבהיר כי ביידן ניצח. ב־33 מדינות ובוושינגטו­ן הבירה, האלקטורים מחויבים על פי חוק להצביע בהתאם לתוצאות הבחירות. ב־71 המדינות האחרות האלקטורים לא מחויבים רשמית, אך הסיכוי שהם יצביעו בניגוד לתוצאות שואף לאפס. לאחר סיום ההצבעה, הנשיא הנבחר ביידן צפוי היה לשאת נאום לפנות בוקר בדלאוור. בצוות המעבר שלו אמרו כי דבריו יתרכזו ב"חוזקה ובחוסנה של הדמוקרטיה" האמריקנית.

השלב הבא, לאחר הצבעת האלקטורים, הוא הספירה הרשמית בקונגרס. במושב משותף של שני בתי הקונגרס - בית הנבחרים והסנאט - ובהובלת סגן הנשיא היוצא פנס, ייספרו קולות האלקטורים. עת ביידן יחצה את רף ,270־ה פנס יצטרך להכריז רשמית על התוצאות - ולאחר מכן הדבר האחרון שנותר הוא השבעת הנשיא החדש ב־02 בינואר.

 ?? צילום: אי.פי.אי ?? ג'ון לה קארה
צילום: אי.פי.אי ג'ון לה קארה
 ??  ?? ספריו הבולטים של לה קארה
ספריו הבולטים של לה קארה
 ??  ?? הנשיא הנבחר ביידן
הנשיא הנבחר ביידן
 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel