Israel Hayom

הסופר שטשטש את הגבול בין טוב לרע

- אהרון לפידות

את נקודת המוצא שלו ניסח באופן מבריק ולא מפתיע ג'ון לה קארה עצמו. לה קארה, שבאמתחתו כבר היו אז כ־02 ספרי ריגול מהידועים והנחשבים ביותר בעולם, רצה לכתוב אוטוביוגרפ­יה. ומה היה הצעד הראשון שעשה? הוא שכר צמד בלשים כדי שיגלו את האמת על עברו משום שעל עצמו לא סמך: "אני שקרן, הסברתי. נולדתי לשקר, גודלתי לכך. אומנתי לכך על ידי תעשייה שמשקרת למחייתה, עסקתי בכך כסופר... כיוצרן של בדיות אני ממציא גרסאות של עצמי, אף פעם לא הדבר האמיתי, אם הוא קיים בכלל..." (מתוך "מנהרת היונים", תרגם יונתן דה שליט, כנרת .)2016

ג'ון לה קארה הוא ה־שם בעולם ספרות הריגול. מאז פורסם "המרגל שחזר מן הכפור" 1963־ב והפך את דיוויד קורנוול (שמו האמיתי של לה קארה) לכוכב בינלאומי, לא פסק, עד לשנה שעברה, זרם ספרי הריגול המשובחים שכתב, 25 בסך הכל. כמי ששירת בביון הבריטי בעצמו בתחילת שנות ה־06, סימן לה קארה ב"המרגל שחזר מהכפור" את גבולות עולמו, שהתרכז סביב המלחמה הקרה ובעיקר אפיין את גיבוריו כאנשים אפורים, רחוקים מאוד מהזוהר המיוחס לעולם הריגול, כמעט "פקידים של ריגול". הוא טשטש מאוד את הגבול בין טוב לרע - אנשים טובים ומטרות נעלות אינם ערובה לשיטות פעולה מוסריות - והבליט בכך את האנושיות, את ההתלבטות, את הדילמה בין מה שנכון לעשות לבין תוצאות הפעולה, כשהוא חוקר את מושג הנאמנות.

"הוא מעמיק גדול בנפש האדם, והוא הצליח לעצב בתודעת העולם כולו את זירת המלחמה הזו כזירה קודרת ואפלה, שבה כולם משלמים מחירים כבדים ובה האנושיות והאכזריות נמצאות משני עברי המתרס", תיאר יונתן דה שליט, מחבר ספרי ריגול ישראלי מוערך ("בוגד", "צוערים", "סודות"), ומהישראלים הבודדים שראיינו את לה קארה, שמודה שאימץ את שם העט שלו כהומאז' ללה קארה.

גיבורו הידוע ביותר של ג'ון לה קארה הוא ג'ורג' סמיילי והוא עונה היטב לאפיון שלעיל. סמיילי הוא מרגל אפור, שנאלץ להתגבר על מכשולים עצומים בתוך המערכת שלו עצמו הרבה לפני שיותר לו להתמודד עם האויבים מבחוץ. "החפרפרת", הספר הראשון בטרילוגיית סמיילי, הוא בעיניי פסגת יצירתו של לה קארה ומאגד בתוכו את כל ההוכחות לגדולתו כסופר פורץ דרך. לא רחוק מאחוריו הייתי מעמיד את "מרגל מושלם", שבו באה לידי ביטוי ספרותי הביוגרפיה האישית של לה קארה.

רבים מספריו, כולל "החפרפרת", עובדו לקולנוע. דוגמאות ידועות נוספות - "המרגל שחזר מהכפור", "בית רוסיה" עם שון קונרי ומישל פייפר, "המתופפת הקטנה", "החייט מפנמה" עם פירס ברוסנן - וצחוק הגורל: שני "ג'יימס בונדים", שון קונרי ופירס ברוסנן, מככבים בסרטים על פי ספריו של לה קארה, שגיבוריו הפוכים מהם ב־081 מעלות. ואי אפשר בלי הנקודה היהודית: אף שלא חסך ביקורת מישראל בקשר לסכסוך עם הפלשתינים, לה קארה לא היה אנטי־ישראלי ובוודאי לא אנטישמי. בשנה שעברה חתם לה קארה, יחד עם קבוצת אנשי רוח נוספים, על מכתב גלוי שקרא שלא להצביע ללייבור בבחירות בגלל האנטישמיות שפשתה בה בעידודו של מנהיגה, ג'רמי קורבין. "הדרך לחברה סובלנית יותר", נאמר במכתב, "חייבת לכלול סולידריות בלתי מתפשרת עם יהודי בריטניה".

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel