Israel Hayom

למרות הגעת החיסונים - אל תיכנסו לשאננות

- ד"ר אסף פרץ הכותב הוא מנהל מחלקת קורונה בביה"ח הציבורי אסותא אשדוד

היה השם שיינתן להגבלות החדשות אשר יהיה - ריסון, ריסון מהודק, סגר חלקי או כל מונח אחר - עכשיו כבר ברור: אין מנוס מהחמרת ההגבלות על כל הפעילות במשק.

ההצלחה של הממשלה להביא לישראל את מאות אלפי החיסונים כבר בשבוע הראשון לאחר אישור ה־ADF - אסור שתגרום לשאננות. היא אינה פוטרת אותנו מן ההכרח להחמיר את ההגבלות.

נקדים ונאמר: לנו, כרופאים, אין שום ספק ביעילותם של החיסונים ואנחנו ממליצים - לכו והתחסנו. כל אדם שיקבל את החיסון, יהיה מוגן מפני המחלה לאחר 21 יום ממועד קבלת הזריקה, ברמה של 95 אחוזים.

אבל צריך לזכור עוד נתון אחד: כדי להתגבר על המגיפה יש לחסן לפחות 70% מהאוכלוסיי­ה. כלומר, גם לאחר שיתחיל מתן החיסונים, וכל עוד לא חוסנו 70% מהאזרחים, תימשך ההדבקה. המחוסנים עצמם אמנם יהיו בטוחים, אבל אלה שטרם חוסנו - או אלה שיסרבו להתחסן - ימשיכו להדביק ולהידבק.

המסקנה אפוא ברורה: לכו להתחסן - והמשיכו לנהוג בריסון. המשיכו לעטות מסיכות, שמרו על ריחוק חברתי, הימנעו מהתקהלויות וממפגשים לא חיוניים. הקורונה עדיין כאן.

הבאת החיסונים לישראל - בשורה טובה ומעודדת, בלי ספק - גרמה, למרבה הצער, לשאננות שאין לה שום הצדקה. בימים האחרונים, שלא במפתיע, נרשמת עלייה ברורה ומדאיגה בנתוני המגיפה. יותר חולים מאובחנים בכל יום, מקדם ההדבקה, ה־R המפורסם, עולה - ואיתו שיעור החולים המאומתים מתוך הנבדקים, שהולך ומטפס ומגיע כבר ל־5.3 אחוזים.

נחיתת החיסונים בנתב"ג גרמה לשתי תופעות שכיחות אצלנו: שאננות - וחיפוש אשמים אצל השכנים. כל מגזר נובר בנתוני התחלואה המתפרסמים ומוצא בהם עדויות לצדקת התנהגותו.

אין טעם לשוב כעת לשאלה אם היה צורך להטיל סגר לילי בימי חג החנוכה. הסגר לא הוטל ולא הוטלו גם הגבלות אחרות, והנתונים מוכיחים כי האזהרות של משרד הבריאות מפני החמרה בתחלואה אכן היו במקומן.

במחלקת הקורונה שלנו, בביה"ח אסותא באשדוד, אין אמנם שינוי של ממש במספר החולים המאושפזים, אבל הנתונים על גידול במספר החולים קשה ועל המשך התמותה מן המחלה צריכים להדליק נורות אזהרה ומחייבים החמרה של ההגבלות.

כזכור, הממשלה הציבה רף של 2,500 חולי קורונה מאומתים ביממה, שאם ייחצה, יהיה צורך ב"ריסון מהודק". הרף הזה נחצה, באופן סמלי, דווקא כאשר עומד להתחיל מבצע החיסון.

אז כן לחיסון - וכן לריסון. הריסון שלפני החיסון.

כדי להתגבר על המגיפה יש לחסן לפחות 70% מהאוכלוסיי­ה. גם לאחר שיתחיל מתן החיסונים, וכל עוד לא חוסנו 70% מהאזרחים, תימשך ההדבקה. המחוסנים יהיו בטוחים, אבל אלה שטרם חוסנו - לא

 ?? צילום: מארק ישראל סלם ?? החיסונים הראשונים בנתב"ג
צילום: מארק ישראל סלם החיסונים הראשונים בנתב"ג
 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel