Israel Hayom

חיסון נגד כל סימני השאלה

האם נוכל לבחור את סוג החיסון? ● היכן אפשר להתחסן? ● והאם יש תופעות לוואי? ● הגולשים שאלו - והמומחים ענו בפאנל של "ישראל היום"

- מיטל יסעור בית־אור

ישראל נערכת למבצע ההתחסנות לקורונה: באולפן "ישראל היום" התקיים אתמול פאנל מיוחד בהנחיית דניאל רוט־אבנרי על המהלך שלתקוות רבים יוביל לבלימת המגיפה. באולפן התארחו פרופ' אורן צמחוני, מנהל היחידה למחלות זיהומיות במרכז הרפואי קפלן מקבוצת הכללית, וכתבת הבריאות של "ישראל היום" מיטל יסעור בית־אור. השניים השיבו על השאלות הבוערות והסבירו הכל על החיסון וכיצד העולם ייראה ביום שאחרי.

מה יהיה משותף לקופות החולים במסגרת מבצע ההתחסנות? "יש היערכות שיא למבצע. מדובר על 3.8 מיליון בני אדם שיתחסנו בתוך כחודש וחצי. במגבלות הקורונה, יצטרכו להזמין הרבה אנשים להתחסן. מדובר על כ־022 אלף אנשים ביום לכל נקודה". בתחילת הפאנל התייחס פרופ' צמחוני לבהלה בקרב הציבור סביב יעילות החיסונים, והסביר כיצד אפשר לשכנע את הציבור להתחסן. "צריך לראות מה מונע מאנשים לחשוב שהחיסון הוא טוב", אמר פרופ' צמחוני, "אנחנו מזהים כמה דברים. רבים שואלים למה הותר חיסון כזה מהר כל כך. מעבר לכך, זו הפעם הראשונה שבה משתמשים בטכנולוגיה הזאת של המסנג'ר .RNA "זו טכנולוגיה שעובדים עליה כבר 30 שנה וכעת יש בה צורך. הפחד מהטכנולוגי­ה הוא פשוט לא מוצדק".

האתגר הגדול הוא לתרגם את המידע לציבור. איך משרד הבריאות יכול לעמוד בזה? יסעור בית־אור: "משרד הבריאות פועל בכמה מישורים. ראשית, מול הרופאים שהם הדמויות הכי מרכזיות ומשפיעות על הרצון של הציבור להתחסן. מן הסתם, המטופל שואל את הרופא שלו אם הוא ממליץ להתחסן. במשרד הבריאות פועלים כעת להפיץ חומרים לרופאים, כך שיהיו שגרירים בנושא הזה. כמו כן, יועלו גם תשדירים ויהיה חמ"ל של ניטור פייק ניוז ברשת".

האם אני יכולה לקבל את החיסון מתי שארצה או שאחכה לפניית ביה"ח? יסעור בית־אור: "בגלל מגבלות ההתקהלות וגם משום שהחיסון יתחיל מקבוצות יעד, לפחות בשלב הראשון יישלחו הודעות זימון להתחסן. אין סיבה להגיע לקופות ולחפש את החיסון". פרופ' צמחוני: "בישראל הוגדרו אנשים עם רף סיכון גבוה לפתח מחלה קשה, וההבחנה נעשתה באופן טוב יותר מאשר במדינות אחרות. באמצעות הסולם הזה ומידע רב מאוד שיודעים היום על גורמי הסיכון, הקופות יכולות לדעת מי בדיוק צריך להתחסן".

האם החיסון בטוח אף שפותח בתוך זמן קצר? פרופ' צמחוני: "כדי להגיע למובהקות סטטיסטית ולקבוע אם החיסון עובד - יש חוקים. אי אפשר להגיד שזה עובד ב־59 אחוזים עד שלא יהיו בזרוע של הלא מתחסנים מספיק מקרים. הטבע של המגיפה איפשר, בתוך חודשיים-שלושה, את הצטברות המקרים של אלה שלא קיבלו חיסון מול אלה שכן. בפייזר היו 9 מול ."162

האם אנשים שנדבקו והחלימו יידרשו להתחסן? פרופ' צמחוני: "לא צריכים להתחסן". יסעור בית־אור: "אם יש בדיקה

סרולוגית שמעידה שנדבקת בלי ששמת לב - אתה פטור מהחיסון".

אחרי כמה שנים יהיו תופעות לוואי בלתי הפיכות?

פרופ' צמחוני: "לא נדע. יש אי ודאות לטווח הרחוק. חוזרים לאנלוגיה - מה שאנחנו לומדים ממחלות אחרות ומחיסונים אחרים. תופעות הלוואי שיש, גם הקשות יותר, הן של שבועות אחדים".

 ??  ?? פאנל המומחים באולפן "ישראל היום"
פאנל המומחים באולפן "ישראל היום"
 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel