Israel Hayom

מדאיג: אחד מכל שמונה מלש"בים - לא מתגייס

הנשיא הדליק נר שביעי עם מצטייני המוסד: "מהטובים ביותר בעולם" נתונים שנחשפו בוועדה לביקורת המדינה בכנסת: חל גידול חמור במקבלי פטור משירות בצה"ל בשל בעיות נפשיות או בריאותיות ● בכיר באכ"א: "יש לגיטימציה של אי־גיוס"

- יורי ילון גדעון אלון,

כמדי שנה בחנוכה, ובפעם האחרונה בכהונתו, התכנסו נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין וראש המוסד יוסי כהן להענקת תעודות הצטיינות ל־21 עובדים ועובדות של המוסד. הטקס המסורתי התקיים אתמול ובמהלכו התקיימה הדלקת נר שביעי של חנוכה. בפתח דבריו אמר הנשיא: "המוסד קנה לעצמו שם של ארגון ביון מהטובים ביותר בעולם. אויבינו וגם ידידנו, יודעים שהביטוי 'הזרוע הארוכה של מדינת ישראל' איננו רק קלישאה". הנשיא בירך את ראש המוסד הנכנס ואמר: "זהו גם יום חג לך, ראש המוסד הנכנס שעדיין איני יכול לכבדך בשמך המלא. שוחחנו, ובירכתי אותך בשם אזרחי ישראל כולם על המינוי לראש המוסד הבא. אני יודע שהתברכנו בך, ובשכמוך".

גידול חמור חל במספר מקבלי הפטור משירות צבאי בצה"ל בשל בעיות נפשיות, כך התברר אתמול בדיון שקיימה הוועדה לביקורת המדינה של הכנסת.

תת־אלוף אמיר ודמני, ראש חטיבת תכנון ומנהל כוח אדם בצה"ל, אמר כי "הנתונים על פטור מגיוס נמצאים בעלייה קבועה, המשקפת את היחס של היקף האוכלוסייה החרדית בכלל האוכלוסייה, והנתון המדאיג הוא העלייה בשיעור מתן הפטור הרפואי שבתוכו הפטור הנפשי".

בשנת 2018 היה היקף מקבלי פטור מסיבות רפואיות או נפשיות 7.9% אחוזים מכלל המיועדים לשירות, וב־9102 הגיע שיעור מקבלי הפטור ל־%9. השנה התחזית היא ששיעור מקבלי הפטור יקפוץ ל־% 11.9 . כלומר, בתוך שנתיים חלה עלייה של 4% אחוזים במקבלי הפטור, משמע: 2,000־כ חיילים בשנתון זה קיבלו פטור רפואי או נפשי עוד לפני שכף רגלם דרכה בצבא. שיעור הפטור הגופני לא השתנה משמעותית, ובפועל חלה עלייה מתונה מכ־%9.1 ,2.2%־ל כך שהשינוי העיקרי הוא בשיעור מקבלי פטור מסיבות נפשיות.

ודמני, שניתח את הנתונים, אמר כי "יש שינוי בפרופיל של דור המתגייסים ויש מודעות גדולה לאבחון פסיכולוגי שבעבר לא היה שכיח, אבל יש לגיטימציה חברתית של אי־גיוס לצה"ל. האתוס של השירות נשחק".

"תעשייה של פטורים"

המשמעות של הנתונים היא שאחד מכל שמונה מועמדים לשירות ביטחון ממחזור 2020 ישתחרר מהצבא בשל סעיף נפשי או גופני. נוסף על כך, 16% אינם משרתים בצה"ל בשל

תורתם אומנותם, כך שמעשה שליש מהצעירים בציבור היהודי אינם מתגייסים. ואגב, 11% מאלה שכן יתגייסו, לא ישלימו שירות מלא וישוחררו במהלך השירות.

ודמני הדגיש כי "יש תעשייה של נותני פטורים נפשיים משירות בצבא. 1,500 שקלים - ואתם משוחררים. יש לגיטימציה חברתית עולה לא לשרת, ובייחוד לא לשרת בתפקיד קרבי".

רמ"ח בריאות הנפש בצה"ל, אריאל בן יהודה, אמר כי "נכון להיום, חיילים פוגשים קב"ן בתוך שבוע. במהלך תקו

פת הקורונה הזמינות לא נפגעה, ואף עלתה במידת מה, מכיוון שבוצע מעבר לטיפול מרחוק כבר בשלבים מוקדמים של המשבר".

יו"ר הוועדה, ח"כ עפר שלח (יש עתיד), אמר כי "הנתונים על היקף הפטור משירות בצה"ל הם לא פחות ממחרידים. צבא העם קורס לנגד עינינו. היקפי הפטור הנפשי מתקרבים לשיעור 'תורתו אומנותו' של החרדים, ושליש מהגברים המועמדים לגיוס פשוט לא יגיעו לשירות בצבא. ואיפה הממשלה? לא עושה דבר".

 ?? צילום: אייל מרגולין - ג׳יני ?? חיילים באימון בשטח
צילום: אייל מרגולין - ג׳יני חיילים באימון בשטח
 ??  ?? מתגייסים בבקו"ם. למצולמים אין קשר לידיעה
מתגייסים בבקו"ם. למצולמים אין קשר לידיעה
 ??  ?? הנשיא וראש המוסד
הנשיא וראש המוסד

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel