Israel Hayom

יעקב אגמון הלך לעולמו

אחד מבכירי עולם התיאטרון נפטר אתמול בגיל 91 ● אשתו גילה אלמגור: "התקופה האחרונה כל כך העציבה את יענקל'ה" ● אנשי תרבות: "הוא היה דמות מיתולוגית בתרבות הישראלית"

- מאיה כהן

יעקב (יענקל'ה) אגמון, מבכירי עולם התיאטרון בישראל ומי שניהל את תיאטראות הקאמרי, הבימה ובית ליד סין, הלך אתמול לעולמו בגיל .91 אגמון השאיר אחריו את אשתו, גילה אלמגור, את בתו הגר, וכן נכדים ונינים.

"דגל התרבות הורד לחצי התורן", אמרה אלמגור, "התקופה האחרונה כל כך העד ציבה את יענקל'ה והרגיזה אותו. העובד דה שזרקו את התרבות הישראלית לשוד לי הדרך כאילו היתה סרח עודף, כאילו אפשר להמשיך פה בלי התרבות. זה אכל לו את הלב. הוא עוד תכנן את פסטיבל תיאטרונטו הבא, היו לו דברים שהוא רצה לעשות וחשבנו שהכל יהיה בסדר".

אגמון, שנולד בפולין, עלה בגיל 4 לארץ עם אמו ואחיו. הוא התחנך בתל אביב, היה חניך ומדריך בתנועת השומר הצעיר, ואחר כך היה מראשוני המתיישבים בקיבוץ הראל שליד ירושלים. בתנועה הקיבוצית החל את דרכו כמפיק, מה שסלל את הדרך לקריירה ארוכה של מעורבות בחיי התד רבות בישראל.

בין השאר, היה אגמון אחראי לחגיגות העשור של המדינה, וכן לחגיגות הד04 והד05. הוא ניהל כמה תיאטראות בישראל,

ואף הקים חברת הפקות פרטית שהיתה אחראית לפסטיבלים ולאירועי תרבות. בין השאר, יזם וניהל את פסטיבל הצגות היחיד "תיאטרונטו", שהתקיים במשך 30 שנה, ניהל את פסטיבל עכו, היה אחראי להעד לתן של הצגות רבות, הפיק סרט באורך מלא, "מצור", עם גילה אלמגור ויהורם גאון, ואף הגיש תוכנית רדיו בגלי צה"ל במשך יותר מד05 שנה, שבמסגרתה ראיין אישים שונים.

2007דב הוא זכה בפרס התיאטרון על מפעל חיים. בראיון למוסף "שישבת" של "ישראל היום" במאי 2019 אמר: "אני מניח שכבר לא ייתנו לי את פרס ישראל, כי יש לי אצלם נקודה שחורה".

"הנקודה השחורה" שאליה התייחס היתה תלונה שהוגשה נגדו בשנת 2005 על הטד רדה מינית, על ידי מי ששימשה מזכירד תו בתיאטרון הלאומי. תיק החקירה נסגר כעבור שנה מחוסר ראיות, אבל הספיק כדי להתסיס את ברנז'ת התיאטרון. "זו היתה השמצה נוראית וזה היה ממש עלבון", אמר אגמון בראיון, "אבל למרות שהתיק נסגר, אני די בטוח שבגללו לא ייתנו לי את פרס ישראל".

בעולם התיאטרון הישראלי הספידו אתד מול את אגמון. מתיאטרון הבימה נמסר כי "התיאטרון עוטה אבל על מותו של יעקב אגמון, שכיהן כמנכ"ל התיאטרון". השחד קנית ליא קניג אמרה: "יענקל'ה היה איש תיאטרון נפלא, אדם שהעריץ תיאטרון ואהב תרבות. עצוב לי מאוד, זו אבידה גדוד לה". מנכ"ל הבימה נעם סמל מסר: "יעקב אגמון הוא דמות מיתולוגית בתרבות הישד ראלית, והוא תרם לה רבות".

חוה אלברשטיין מסרה: "הוא היה מה שקוראים בעולם 'מר תיאטרון', בכל רמ"ח איבריו. איש שהבין במה ואהב אמד נות לעומק".

שר התרבות חילי טרופר מסר: "הצטד ערתי לשמוע על מותו של יעקב אגמון ז"ל, ענק תרבות ישראלי ומבכירי עולם התיאטרון. השפעתו על התרבות בישראל תלווה אותנו שנים רבות. ליבי עם גילה אלמגורדאגמ­ון ובני המשפחה".

 ?? צילום: פיני סילוק ?? אגמון
צילום: פיני סילוק אגמון
 ?? צילום: קוקו ?? גילה אלמגור ויעקב אגמון
צילום: קוקו גילה אלמגור ויעקב אגמון

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel