Israel Hayom

"עד מתי יזכירו לי את הכלא?"

שולה זקן נכנסה לבית "האח הגדול" כדי שתכירו את שולה החדשה ● בראיון ל"שישבת" היא מספרת על הרצון לחזור לחיים הרגילים

- ערן סויסה

חמש שנים וחצי עברו מאז השתחררה שולה זקן מהכלא, אחרי שריצתה שישה חודשי מאסר מתוך ה־11 שנגזרו עליה, בעקבות עבירות שוחד והלבנת הון בפרשת הולילנד. ועדיין, קשה לה לדבר על זה.

"גם אני וגם בעלי לא אוהבים את זה שבכל פעם מכניסים לי את הכלא והכלא. כשדיווחו שאני נכנסת ל'האח הגדול', היה מישהו שכתב: 'מהכלא לאח הגדול'. סליחה, אם אתה עושה את עבודתך נאמנה, ואתה קורא לעצמך עיתונאי, למה לכתוב את זה? שלחתם לי מונית מנווה תרצה והורדתם אותי ב'האח הגדול'? יותר מחמש שנים עברו מאז השחרור. עד מתי ימשיכו להגיד 'מהכלא ?'...ל די, אני מבקשת די". כואב לך? "בוודאי, במשפט אחד אתה מוחק 40 שנים של עשייה. אמנם בתוך עמי אני חיה, ואני מבינה שזוכרים את הדבר האחרון שעשית. אני גם לא מבקשת שישכחו. אבל אני רק רוצה שייתנו לזה את הפרופורציה הנכונה. במשך הרבה מאוד שנים עשיתי דברים נפלאים עם אולמרט, שקיימים עד היום. למה למחוק? למה לשכוח? נכון, נכשלתי, עשיתי טעות, עוויתי, פשעתי וחטאתי, אבל הבעתי חרטה ושילמתי את המחיר".

למה המקרה שלך כל כך נצרב בזיכרון?

"אולי בגלל שאני אישה? אולי בגלל שאני מזרחית? אולי בגלל שהגעתי לאן שהגעתי למרות שאין לי תואר ראשון? תגיד לי אתה, איך מוותרים למישהו שישב בכלא והופך להיות מנהל בכיר בממשלה, ולי זוכרים? מי אני, שזוכרים לי? למה שר הפנים יכול לכהן בתפקיד שלו, ואף אחד לא יזכיר לו את זה?"

אולי בבית "האח הגדול" תהיה לך הזדמנות להעביר את המסר הזה.

"אולי זה באמת המקום שבו אוכל לבקש מהציבור לתת לי את ההזדמנות להתחיל לחיות. אני בת 60 פלוס, את חצי החיים שלי כבר עשיתי, ואף אחד לא מבטיח לי 120 שנה. אבל מה שנשאר לי, אני רוצה לחיות על הצד הטוב ביותר. אנחנו ציונים, אנחנו אוהבים את המדינה, שירתנו

ועשינו. אני רוצה להתפרנס בכבוד, ולא מצליחה. עשר שנים אני לא יכולה לעבוד".

בראיון גדול וחשוף לפני כניסתה לבית "האח הגדול" מספרת זקן על הטראומה שנשארה מהכלא.

"במדינת ישראל יש כלא אחד לנשים. נשים שעברו עבירות צווארון לבן נמצאות עם רוצחות שכולנו מכירים מהחדשות, שהזדעזענו מהמעשים שלהן. אנחנו אנשים נורמטיביים, ואז אתה נחשף לנשים כאלו. אמנם אתה לא בתא איתן, אבל אתה איתן, יום־יום מבוקר ועד בוקר, ואתה סגור. איך אמרה לי מנהלת הכלא - אלה נשים שאין להן מה להפסיד. איך אתה מתמודד עם מישהו שאין לו מה להפסיד?

"היתה אסירה שלא אהבה את הפ

נים היפות של אסירה אחרת, אז היא חיממה מים ושרפה אותה. עד שהסוהר הגיע, היא היתה יכולה למלא עוד קומקום ולשפוך עליה". איך האסירות התייחסו אלייך? "היה לי קשר מאוד טוב איתן, הן עשו לי הרבה כבוד. עשיתי שם פעמיים הפרשת חלה, וזה משהו שלא נעשה שם מעולם. בכל שבת קראנו תהילים ועשו איתי קידוש וחגגנו את החגים".

בראיון מספרת זקן כיצד לדעתה הגיב אהוד אולמרט כשנכנסה לבית, מה תגיד לו כשתפגוש אותו ברחוב, למה אף אחד לא מוכן להעסיק אותה, מדוע נכנסה לבית "האח הגדול" חרף התנגדות משפחתה, וגם למה היא כל כך בטוחה בניצחון שלה ומה תעשה עם המיליון.

 ?? צילום: מיכה לובטון ?? שולה זקן
צילום: מיכה לובטון שולה זקן
 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel