Israel Hayom

מגעים עד הדקה ה־09: "פער בין נתניהו לגנץ"

ארבעה ימים נותרו לפיזור הכנסת בהיעדר תקציב, יו"ר כחול לבן טען: אין הסכם, הכיוון - בחירות ● בינתיים, הוא מנסה למנוע את התפרקות רשימתו

- דניאל רוט־אבנרי ואריאל כהנא

ארבעה ימים לפני המועד האחרון לאישור תקציב המדינה, נציגים של ראש הממשלה נתניהו וראש הממשלה החליפי בני גנץ מנסים למצוא פשרה שתמנע את פיזור הכנסת.

ל"ישראל היום" נודע כי שליחים של שני האישים משוחחים ומעלים הצעות פשרה שונות, אך עד כה לא נמצאה נוסחה שתשביע את רצון שני הצדדים. ואילו היו"ר גנץ עצמו מנסה, לפי גורמים בכחול לבן, לשמור על שלמות הרשימה.

"הלוואי שיימצא פתרון"

שרים בשתי המפלגות, שהשתתפו במגעים בימים האחרונים, אמרו כי אינם מעוניינים בבחירות וכי "הלוואי ותימצא פשרה שתמנע את הבחירות המיותרות". עם זאת, הוסיפו כי "נכון לעכשיו הפערים עדיין גדולים מדי ולא נראה שניתן לגשר עליהם". יו"ר הרשימה גנץ אמר אמש בהדלקת נרות בביתו של השר יזהר שי כי "אין הסכם", וכי פני המפלגה לבחירות.

גורמים בכחול לבן טוענים כי לא יהיו מוכנים להתפשר בנושא התקציב, ושיחות בסיסיות אלה לא יבשילו עד להתחייבות ממשית של נתניהו בנוגע להעברת התקציב וסגירת אפשרות של יציאה לבחירות (לפני מימוש הרוטציה). אם לא תימצא פשרה, ביום שלישי בלילה, 23 בדצמבר, הכנסת תתפזר וישראל תצא למערכת בחירות נוספת. התפזרות הכנסת נובעת מכוח חוק יסוד: הממשלה, שקובע שאם תקציב המדינה לא אושר בתוך שלושה חודשים מיום כינון הממשלה, הכנסת מתפזרת באופן אוטומטי. עיקרון זה נחקק גם במסגרת ההסכמים הקואליציונ­יים שבין הליכוד לכחול לבן, שעל בסיסם הוקמה ממשלת האחדות. עוד נקבע בהסכמים, כי הממשלה אמורה היתה לאשר כבר בקיץ תקציב דו־שנתי, לשנים .2021-2020

ואולם, זמן קצר לאחר הקמת הממשלה, חזר בו נתניהו והחליט שיש לאשר רק את תקציב .2020 גנץ דרש את קיום ההסכם, אך בשל שוויון הכוחות בממשלה, איש מהשניים לא יכול היה לכפות את דעתו. כדי למנוע את נפילת הממשלה כבר בקיץ, יזם ח"כ צבי האוזר (כעת, חבר במפלגתו של סער) פשרה שתדחה בשלושה חודשים את רגע האמת. שלושת החודשים מסתיימים ביום שלישי.

כחול לבן דרשה כבר לפני חודשיים מנתניהו לסיים עד תאריך זה את אישור תקציב ,2021 בהתאם לרוח פשרת האוזר. נתניהו ושר האוצר כץ טענו שבפרק הזמנים הקצר, לא יהיה אפשר להשלים את הליך אישור התקציב ולכן מוכנים להשלים את התהליך רק בעוד כחודש. גנץ ואנשיו דבקים בתאריך היעד המקורי שכעת, לכל הדעות, כבר לא ניתן לעמוד בו. בשל פערים עצומים אלה, הסיכויים לפשרה נראים קלושים.

סיעה על סף פירוק

נוסף על כך, בתוך כחול לבן יש גרעין התנגדות גדול לכל פשרה עם נתניהו, כך שלגנץ יהיה קושי פנימי להעביר הסכם בתוך סיעתו. קבוצה של חברי כנסת ברשימה הבהירו לו שלא יהיו מוכנים לפשרה עם נתניהו לגבי התקציב, ולדברי גורמים המעורים בפרטים, אף איימו שלא ימשיכו עם גנץ אם ייכנע שוב לנתניהו.

קבוצה של חברי כנסת ברשימה הבהירו לגנץ שלא יהיו מוכנים לפשרה עם נתניהו לגבי התקציב, ולדברי גורמים המעורים בפרטים, אף איימו שלא ימשיכו עם גנץ אם ייכנע שוב לנתניהו

 ??  ?? גנץ בהדלקת נרות, אמש
גנץ בהדלקת נרות, אמש
 ??  ?? נתניהו וגנץ לאחר חתימת ההסכם הקואליציונ­י צילום ארכיון
נתניהו וגנץ לאחר חתימת ההסכם הקואליציונ­י צילום ארכיון

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel