Israel Hayom

להרגיל אמריקנים לוותר על בשר

- הכותב הוא מנכ"ל ,Kayco חברת המזון הכשר הגדולה בארה"ב

ברחבי הארץ וחנות אונליין לכל מותג. "פתחנו בשני המותגים שלוש חנויות פופ־אפ וכרגע אנחנו במשא ומתן לפתיחת שלוש חנויות נוספות", מדווחת ענת בוגנר, מנכ"לית דלתא ישראל. "עדיין לא קידמנו את המשא ומתן, כי פתיחת כל החנויות שלנו לאחרונה, בעקבות פתיחת הקניונים, קצת עצרה את זה. אנחנו עושים חושבים לגבי ההמשך. היתרון שלנו הוא שיותר ממחצית החנויות הן ברחובות ובמתחמים הפתוחים, אז הבעיה שלנו היתה יחסית פחותה". הקניונים יושפעו מזה? בוגנר: "בסוף יש תמיד דילמה כשנפתח קניון חדש, אם לפתוח חנות, כי כל קניון חדש מושך אליו פלח חדש. הפדיון היחסי בחנויות הרחוב - חלקו עבר לקניונים ברגע שהם נפתחו. בסוף, השינוי הוא בתמהיל. מוקדם להספיד את הקניונים. אנשים בקניון או בחנות לא נמצאים רק לצורך שופינג. הקניונים מספקים להם חוויה שהיא גדולה מחנות רחוב, שהיא בפני עצמה. משהו השתנה בראיית הקניונים את עצמם. לדעתי, הם חייבים להשקיע בכל החוויה, והתמהיל צריך להיות מגוון כי הכל די חוזר על עצמו.

"ממה שאני מכירה מחברות שלנו בקבוצת דלתא בעולם", חושפת בוגנר, "הדברים יותר קיצוניים. באירופה ובארה"ב אין כל כך הרבה קניונים אלא מרכזי מסחר פתוחים. היקף החנויות שנסגרו לצמיתות הוא גדול יותר מאשר בישראל, והמעבר לאונליין יותר חד. פחות מדובר שם בחנויות פופ־אפ. בישראל רוב הריטייל לא נפגע מבחינת החברות הגדולות, שפתחו את רוב החנויות. הסוהו בניו יורק שומם לחלוטין, כי הרבה יותר אנשים קונים באונליין. בגרמניה יותר מקפידים בכל נושא ההיגיינה בחנויות. אנשים צריכים ללכת עם כפפות בחנויות. הכללים יותר נוקשים וזה הופך את החוויה לפחות נעימה".

פעילות משלימה לקניונים

רשת נוספת שהקימה חנות פופ־אפ היא מותג הטיפוח הניו־יורקי Kiehl's שפעיל בקניונים, ומיובא לישראל על ידי לוריאל. לאחרונה נפתחה החנות בדיזנגוף ותוכננה לשבועיים של פעילות. נוכח ההצלחה ואלפי המבקרים, נפתחה חנות פופ־אפ נוספת לאותו המותג, בשכנות, באותו הרחוב.

"אנחנו כנראה נמשיך עם הקונספט הזה, אף שהקניונים נפתחו", מוסרת איה מונק־גונצ'רוב, מנהלת חטיבת מוצרי היוקרה בלוריאל ישראל. "זו פעילות משלימה ומקבילה לפעילות הקניונים, ונוסף על כך יש גם את העננה מעל פעילות הקניונים כעת. לחנויות הפופ־אפ הגיע קהל תל־אביבי שמסתובב ברגל, זה קהל אחר". זה כלכלי? "כשעושים את זה בצורה יעילה, זה מודל שיכול להיות כלכלי".

רשת נעלי TOGO הקימה ארבע חנויות פופ־אפ. רשת האופנה בלאק אנד וייט פתחה אחת כזאת, בדיזנגוף ת"א אף היא.

גם בבילו סנטר שליד רחובות מוצעות חנויות פופ־אפ. מנחם מעודי, מנכ"ל המתחם: "זיהינו בסגר הראשון את הצורך להיפטר ממלאים, והצורך הזה התגבר והלך בנובמבר". במרכז הקניות More שבחריש מנקדות את המקום חנויות זמניות של דלתא ושל ללין.

יש מי שהחליטו ללכת על קבוע. רשת רהיטי הילדים עצמל'ה העתיקה את הסניף הקיים בסינמה סיטי השומם בראשון לציון לחנות רחוב ברחוב הראשי, ילדי טהרן .6 הסניף החדש ישתרע על פני 450 מ"ר, לעומת הסניף הקודם שעמד על 280 מ"ר. אריאל תובל, בעלים ומנכ"ל הרשת: "החלטנו לאפשר לצרכנים נוחות גם בכפוף לתקנות ולסגרים משתנים". "שת מהפכת המזון מהצומח" מורג

היטב בארה"ב. משבר הקורונה, שגורם לרבים להשקיע יותר באורח חיים בריא - אם כדי להכין את הגוף להתמודד יותר טוב עם הווירוס או מתוך רצון לשמור על איכות חיים - תרם משמעותית להטמעת הבשורה ולהעלאת צריכת מזון מהצומח.

תפיסת היותו של מזון מהצומח בריא יותר וזמינות המוצרים, הביאו את הקטגוריה להיות הצומחת ביותר בארה"ב. כל סקרי המגמות הכתירו אותה במקום הראשון בעשור הנוכחי.

רק 2% טבעונים

הדבר שהכי חשוב להבין לגבי הביקושים המתעוררים הוא שלא מדובר בעלייה בביקוש למזון לטבעונים. מנוע הצמיחה הכי משמעותי הוא דווקא הביקוש בשוק הכללי. מדובר במעבר ממזון שנחשב מיוחד למזון כללי, שינוי שיכולנו לראות כאשר מזון ללא גלוטן עבר מפתרון לחולי צליאק - לסגנון חיים.

הצמיחה בביקוש היא בקרב אוכלוסיית "פלקסיטריאנ­ס" - צרכנים שבוחרים להיות צמחונים רק בחלק מהזמן, או מחליטים לאכול פחות בשר, אבל לא להימנע לגמרי מבשר.

התפריט עם המנות מהצומח נמצא כעת במוסדות חינוך, במקומות עבודה, כמעט בכל בית, ואפילו ברשתות המזון המהיר. כמעט שליש מהאמריקנים ניסו כבר מזון מהצומח, אך רק שני אחוזים מהאמריקנים הם טבעונים.

שוק המזון מהצומח בארה"ב מוערך ביותר מ־5 מיליארד דולר, וקצב הצמיחה שלו פי חמישה יותר מהיר מהצמיחה של שאר שוק המזון.

השנה, אלפי עובדים ביותר מ־001 אתרי ייצור של מוצרי בשר בארה"ב אובחנו עם קורונה, מה שגרם לחוסרים בשוק ולפגיעה בשרשרת האספקה שיצרני מוצרים מהצומח לא חוו.

חייבים לזכור שהצרכנים לא מוותרים על הטעם גם כאשר מדובר במזון מהצומח, ובכל הסקרים הטעם קודם לשיקולי הבריאות. כ־%04 מהצרכנים שניסו לא אהבו את הטעם של מזון מהצומח. האמריקני הממוצע מבכר לגוון את התזונה עם המבורגר מהצומח, אבל עם חיי מדף ארוכים, והקציצה צריכה לשמור על צורתה.

האתגר מסתכם בכך שאותו צרכן לא רוצה למצוא בתווית המוצר חומרים משמרים, או חומרי גלם שהוא לא מכיר ומשמשים לשמירה על הצורה של ההמבורגר. המותג האמריקני המוביל בשוק, "ביונד", מכר ברבעון הראשון השנה 140% יותר מהתקופה המקבילה אשתקד, למרות קריסת ההסעדה מחוץ לבית כתוצאה ממגיפת הקורונה.

לשמור על הקציצה

נתון חשוב הוא ששני שלישים מהאמריקנים הצהירו שאם הטעם של מזון מהצומח יהיה טוב, הם ישלבו אותו בתזונה שלהם. מדובר במעבר משוק שהמניע לצריכה בו הוא החלטה אחראית יותר, לשוק אמוציונלי של כמיהה לאוכל טעים - לפני הכל.

רוב הצרכנים רוצים כחלק מהחוויה האמוציונלי­ת את החוויה הבשרית, חוויה שכוללת את תחושת המיצים והשומנים המתמוססים בפה, וכעת המפתחים של מזון מהצומח עובדים על יצירת חוויה דומה.

אתגר אחר הוא חינוך האמריקנים לכך שחלבון מהצומח מהווה חלופה לחלבון מבעלי חיים. בעיה משמעותית נוספת היא המחיר הגבוה של מוצרים מהצומח, בהשוואה לאלה הבשריים.

ניתוח השוק במארס השנה מלמד לא רק על השפעת הקורונה, אלא גם על העוצמה של המעבר למזון מהצומח. המגזין "פורבס" דיווח כי הביקוש לבשר באותו חודש טיפס בכ־%05 לעומת התקופה המקבילה אשתקד, בזמן שהביקוש למזון מהצומח התפרע באותה תקופה .250%־ב

 ??  ??
 ?? צילום: GettyImage­s ?? האתגרים: חינוך האמריקנים ומחיר המזון הגבוה
צילום: GettyImage­s האתגרים: חינוך האמריקנים ומחיר המזון הגבוה
 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel