Israel Hayom

המשבר העסקי עדיין בחיתוליו ר

-

גע לפני תחילתה של ,2021 כשמרבית החברות במשק משלימות תוכניות עבודה שנתיות בתנאי אי־ודאות חריגים, נדמה כי החברה הישראלית תלויה במגזר העסקי וביכולתו להתאושש מהמשבר יותר מאי פעם.

המגיפה אולי תסתיים בקרוב, אך המשבר הכלכלי שיצרה עדיין בחיתוליו. חברות בסקטורים רבים עדיין נמנעות מפרויקטים חדשים ומהרחבת הוצאות עד שהמצב יתבהר. צרכנים שומרים חסכונות ליום סגריר ומצמצמים הוצאות, עובדים טרודים בעתידם המקצועי, צרכנים התרגלו לרכוש אונליין מוצרים שרכשו פיזית, וכולם בוחנים מחדש את הרגליהם.

המשבר הזה הציף את הצורך בחיפוש עוגן לאומי משפחתי ומוכר להיאחז בו, אבל המגזר העסקי הגיב באופן דינמי - מאות חברות ומותגים מוכרים התאימו עצמם למציאות המשתנה.

ציפייה לתת כתף

גופים עסקיים הובילו מהלכים מגוונים של סולידריות חברתית: מסיוע לבעלי עסקים קטנים, דרך חלוקת מחשבים למשפחות מעוטות יכולת, דחייה ו־ויתור על תשלומים והובלת מבצעי חלוקת מזון.

בלטו בהתגייסותן חברות ההיי־טק והטכנולוגי­ה, שנפגעו פחות מהשלכות הקורונה, וחלקן אף חוו צמיחה משמעותית. השילוב בין האופי החברתי הייחודי של החיים בסגר, הדומיננטיו­ת של האצת תהליכי המסחר הדיגיטליים וההשפעה הכלכלית של המשבר על העובדים, גרם לציפייה ברורה ומוצדקת מחברות ההיי־טק לתת כתף.

ניתן להתייחס בציניות או באדישות למעורבות הזו, ואין ספק שמדובר במהלכים שמסייעים גם לשמר או להגדיל קהלי לקוחות. אך משבר הקורונה יצר נקודת שבר עמוקה - הכרה של כל מנהל בעובדה שצמיחה בשנה כל כך כאוטית אינה מובנת מאליה.

שנת יחסינו לאן

השפעה אחרת של ההכרה הזו היתה המבט פנימה, להתנהלות הפנים־ארגונית של החברות. במקרה של חברת Outbrain - היה ברור לנו שחלק מהמחויבות שלנו כעסק צומח בימי קורונה זו הצהרה של יציבות ונאמנות למעגלים הקרובים שלנו - העובדים ומשפחותיהם, ספקים ושותפים עסקיים.

בתקופות אחרות של חוסר ודאות, חברות רבות מבצעות התייעלות וצמצום כדי להתכונן ליום סגריר אפשרי. אנחנו, וקולגות רבים אחרים בענף, בחרנו ללכת הפוך - להימנע מפיטורים בכל מחיר, להימנע מהפסקת התקשרויות או שינוי תנאים עם שותפים עסקיים, ואף לבצע הכשרה מחדש לעובדים בתפקידים שהתייתרו זמנית, דוגמת מנהלי גיוס ומנהלי משרד.

גם אם הקורונה תיעלם מחיינו בעוד חודשים ספורים, השינוי ביחסים שבין המגזר העסקי והחברה הישראלית הוא עמוק, הוא מחלחל לכל היבטי פעילות החברות, והוא לא צפוי להיעלם בשנים הקרובות.

אנו רק בתחילתו של שלב שיקום ארוך של איסוף שברי הכלכלה הישראלית, שבמהלכו חוזק החברה הישראלית יהיה כחוזק החוליות החלשות ביותר שלה. האחריות של החברות והפירמות החזקות במשק למשוך את הקטר חזרה לפסגה רק תלך ותתחדד.

התקופה האחרונה הוכיחה לכולנו עד כמה השגרה היא עניין שביר וגם שעם כל הכבוד לתוכניות, לעיתים לעולם יש תוכניות אחרות עבורנו.

 ?? צילום: GettyImage­s ?? תחילת שיקום ארוך, של איסוף שברי הכלכלה
צילום: GettyImage­s תחילת שיקום ארוך, של איסוף שברי הכלכלה
 ?? צילום:יניבבן ??
צילום:יניבבן

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel