Israel Hayom

"זו התקפה ישירה נגד רומניה"

התקרית הגזענית לכאורה במשחק בין פ.ס.ז' לבשאקשהיר, שבמסגרתה סבסטיאן קולצסקו קרא לפייר וובו "שחור", מאיימת להפוך לתקרית דיפלומטית בין מדינת מוצאו של השופט לאיחוד האירופי

- עדי רובינשטיין

האם תקרית השופט הרומני במשחק בין פריז סן ז'רמן לבשאקשהיר בליגת האלופות עומדת להפוך לתקרית דיפלומטית בין רומניה לאיחוד האירופי?

כזכור, במשחק לפני כשבועיים שתי הקבוצות ירדו לחדר ההלבשה אחרי שהשופט הרביעי, סבסטיאן קולצסקו, קרא לשופט הראשי בבקשה שירחיק את עוזר המאמן של בשאקשהיר, פייר וובו הקמרוני, וכשנשאל למי בדיוק מיושבי הספסל להוציא את הכרטיס האדום, השיב: "לשחור ההוא שם. לך אליו ותראה מי זה". וובו, ששמע את דבריו של קולצסקו, השתולל ויצר מהומת ענק שחצתה קבוצות, מדינות ויבשות.

ההד התקשורתי הוביל לכך שהשופט הרומני יועמד לדין על גזענות ויישא בעונש על ביטויי גזענות. ברו־ מניה יש התגייסות רחבה לטובת צוות השיפוט בטענה (המוצדקת) ש"נגרו" ברומנית זה "שחור" וכל השפות הלטיניות מושפעות מכך. מכאן הטענה היא שלא היה מדובר בביטוי גזעני אלא בתיאור של האיש, ממש כמו אם הוא היה בלונדיני למשל.

קולצסקו כבר הודיע שאם יואשם במשהו, הוא יערער לבית הדין העליון, ה,CAS ואם גם שם יורשע הוא לא יהסס להמשיך הלאה אל מחוץ לגבולות הכדורגל ולהגיע לבית הדין של האיחוד האירופי לזכויות אדם.

הפרשה הגיעה כמובן גם לפרלמנט הרומני, שאליו נבחר בשבוע שעבר בבחירות הארציות ג'ורג'ה סמיון. סמיון היה עד לאחרונה ראש האולטראס של נבחרת רומניה, וככזה מילא את כל התפקידים הקלאסיים: הרבה לאומנות, קצת מכות כשצריך ועימותים גזעניים לרוב. הכוח שלו אמנם הגיע מהכדורגל, אבל הוא הפך לפוליטיקאי של מפלגת האחדות הרומנית, ולכאורה התרחק מעולם הכדורגל, גם כי ערכיו אינם תואמים יותר את ערכי האולטראס, שחלקם לא מאמינים בגזענות בכל הקשור לפליטים ולשחקנים שחורים.

עם זאת, עבור סמיון, האירוע בליגת האלופות היה הזדמנות ראשונה להראות את דעותיו הפוליטיות בעולם שהיה עד לא מזמן חלק ממנו. "זו התקפה ישירה נגד רומניה", תיאר את העליהום שעובר צוות השיפוט הרומני, תוך שהוא הופך את הנושא לפוליטי: "אם צריך, ניאבק גם מול פיפ"א, אופ"א והאיחוד האירופי, ונפעל כדי לעזור".

גם התקשורת הרומנית על שלל גווניה התגייסה כדי להפוך את חלוץ בשאקשהיר דמבה בה לאשם בסיפור, כמי שחימם את האווירה בשעה שהתעקש, על אף הבנתו שלא היה מדובר באירוע גזעני, להפוך אותו לכזה.

הגיבור ברומניה הוא בכלל תומאס טוכל, מאמנה של פ.ס.ז', שדמבה בה האשים גם אותו בהתנהגות לא נאותה. "מעניין שהוא רב עם כולם ובוחר להיעלב מכולם, אבל לא בודק את ההתנהגות שלו", נכתב בעיתונות הרומנית.

ברומניה יש התגייסות רחבה לטובת צוות השיפוט בטענה (המוצדקת) ש"נגרו" ברומנית זה "שחור", ומכאן שלא מדובר בביטוי גזעני אלא בתיאור של האיש

 ?? צילום: אי.אף.פי ?? דמבה בה (מימין) והשופט סבסטיאן קולצסקו (במרכז)
צילום: אי.אף.פי דמבה בה (מימין) והשופט סבסטיאן קולצסקו (במרכז)

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel