Israel Hayom

הראשוןבחיס­ון

ישראל נותנת כתף ● רה"מ קיבל את החיסון הראשון נגד קורונה, ומייד אחריו חוסן שר הבריאות ● נתניהו: "זו זריקה קטנה לאדם, וצעד גדול לבריאות - נוכל לחזור לחיים נורמליים רק אם כולם ישתפו פעולה"

- מיטל יסעור בית אור

פחות משנה מאז דווח על מקרי הקורונה הראשונים בסין, ועשרה חודשים מאז אובחן בישראל המקרה הראשון )הנוסעת מיפן אובחנה ב 21 בפברואר בשי בא(, יחל היום מבצע החיסונים נגד הנגיף, שזכה לשם "לתת כתף". יש ראל היא אחת המדינות הראשונות שמתחילות לחסן לקורונה.

אמש התחסן בתל השומר ראש הממשלה בנימין נתניהו, מייד לאח ריו שר הבריאות יולי אדלשטיין, ואח ריהם עוד כ 50 אנשי צוותים רפואיים. הנשיא ראובן ריבלין יתחסן היום, וכך גם הצוותים הרפואיים בקופות החולים ובבתי החולים. ביום שני הקרוב יצ טרפו למעגל המתחסנים גם אזרחים מאוכלוסיות בסיכון.

״זהו רגע מאוד מרגש", אמר נתניהו, "נוכל לחזור לחיים הנורמליים שא נחנו חפצים בהם. זה מתחיל במהלך הזה, אני מבקש מכולם להצטרף אלינו ולהתחסן. נשקיע עוד יותר משאבים ומאמצים כדי לחזור למה שהיה. אנ חנו צריכים את העזרה שלכם, זה תלוי

בכולנו. אם כולם ישתפו פעולה, גם בהקפדה על הכללים וגם בהליכה לה תחסן - נצא מזה״. לאחר שקיבל את הזריקה אמר: "זו זריקה קטנה לאדם, וצעד גדול לבריאות של כולנו".

השר אדלשטיין בחר להתייחס לאירוע ברמה האישית: "היום הס תכלתי על התאריך - 19 בדצמבר. בתאריך הזה בשנת 1984 התקיים המ שפט שלי בבריה"מ בגלל רצוני לעלות לישראל. היום, ב 19 בדצמבר ,2020 יש לי זכות גדולה להיות שר הבריאות בממשלת ישראל ויחד עם רה"מ לפ תוח את מבצע 'לתת כתף'. חברים, יש סיבות לאופטימיות".

הקצאה נמוכה מדי

יותר מ 54 אלף איש כבר נרשמו לקבלת תור כדי לקבל את החיסון בקופות החולים. בכללית נרשמו 30 אלף איש, במכבי 18 אלף ובמאוחדת 6,264 איש שכבר הזמינו תור לחי סון השבוע )לרבות צוותים רפואיים(. בלאומית זומנו 200 תורים על ידי אנשי צוות, ורק היום תיפתח האפ שרות לזימון תור לכלל המבוטחים.

בשלב הראשון הקצה משרד הב ריאות לקופות החולים ולבתי החולים מלאי מועט יחסית של חיסונים. כך, למשל, בכללית צפויים לחסן בשיא המבצע כ 50 אלף איש ביום, אך קיבלו לשבוע הקרוב הקצאה של כ 35 אלף מנות, כך שכמעט כל מכסת החיסונים כבר מנוצלת.

בשלב הראשון יחוסנו צוותי רפואה בקופות החולים, בבתי החולים ובבתי החולים הפסיכיאטרי­ים, לצד מבוגרים בני 60 ומעלה. אף שדיירי בתי האבות מוגדרים כקבוצה בעדיפות ראשונה לחיסון, רק בשבוע הבא יחל מבצע החיסון של כ 160 אלף הדיירים והעו בדים בהם, במוסדות הרווחה ובמוס דות הסיעודיים, זאת משום שעדיין לא נמצא פתרון לוגיסטי שיאפשר פיצול של מגשי החיסונים באופן בטוח.

לפי הערכת מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' חזי לוי, עד סוף החודש, וייתכן שעוד קודם, יורחב מבצע ההתחסנות לכלל האזרחים. פרויקטור הקורונה, פרופ' נחמן אש, ובכירי משרד הב ריאות מעריכים שרק בעוד חודשיים שלושה נראה את השפעת החיסון על מקדם ההדבקה ועל מספרי החולים.

מי שיבחר להתחסן יתוגמל, כדי לעודד את הציבור לקחת חלק במ בצע. שבוע לאחר קבלת מנת החיסון השנייה )שלושה שבועות לאחר המנה הראשונה( יקבל המתחסן "דרכון ירוק" - תמריץ חיובי להתחסנות. מדובר באפליצקיה בטלפון הנייד, שתאפשר בשלב הראשון כניסה לאיי התיירות ופטור מבידוד בחזרה מחו"ל או במגע עם חולה מאומת. בהמשך ייתכן שה דרכון הירוק יקנה הטבות כמו כניסה לאירועי תרבות וספורט )גם מחלי מים ומי שייבדק לקורונה לפני האירוע יוכלו לעשות זאת(.

עד כה הגיעו לישראל 700 אלף מנות חיסון של פייזר, אך כבר בימים הקרובים צפויה להגיע מלוא כמות החיסונים שהוזמנו - 3.8 מיליון מנות, שיספיקו לכמעט 2 מיליון אזרחים.

מנכ״ל הכללית, פרופ' אהוד דו דסון, אמר לקראת תחילת המבצע: ״החיסונים הוכחו כיעילים וכבטוחים. חיסון יכול לשנות את המציאות שאנו חווים בחודשים האחרונים ולהחזיר את השגרה".

 ?? צילום: גדעון מרקוביץ' ?? מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' חזי לוי
צילום: גדעון מרקוביץ' מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' חזי לוי
 ??  ??
 ??  ??
 ?? צילום: חורחה נובומינסקי, לע"מ ?? שר הבריאות, יולי אדלשטיין. "סיבה לאופטימיות"
צילום: חורחה נובומינסקי, לע"מ שר הבריאות, יולי אדלשטיין. "סיבה לאופטימיות"
 ?? צילום: גדעון מרקוביץ' ?? מתחם חיסונים בביה"ח שיבא בתל השומר
צילום: גדעון מרקוביץ' מתחם חיסונים בביה"ח שיבא בתל השומר
 ?? צילום: רויטרס ?? רה"מ בנימין נתניהו. "רגע מרגש"
צילום: רויטרס רה"מ בנימין נתניהו. "רגע מרגש"

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel