Israel Hayom

חוגגים את ניצחון המדע, נזהרים משאננות

- פרופ' רן בליצר הכותב הוא ראש מערך חדשנות בכללית וראש קבינט המומחים מגן ישראל

עבורי, כמו עבור רבים מחבריי, היום הזה הוא יום חג. היום הופעל שעון העצר והחלה הספירה לאחור לסופה של מגיפת הקורונה. אם לא יתרחש מאורע בלתי צפוי, כפי שקורה לא אחת במחלות וירא ליות, המחלה צפויה לשכוך בתוך ארבעה עד שישה חודשים עם חיסונה של רוב האוכלוסייה בישראל. אולם כמו נסיעה ארוכה ומתישה בדרך רצופת מכשולים, אסור להיתפס לשאננות ולהסתכן בתאונה בקילו מטר האחרון לפני הבית.

חיסונים הם ללא ספק הטכנולוגיה הרפואית אשר השפיעה באופן המש מעותי ביותר על תוחלת החיים במאה השנים האחרונות. חיסונים מצילים בכל שנה את חייהם של 3 מיליון איש ומונעים מחלה ונכות ממיליונים רבים נוספים. מפרוץ המגיפה היה ברור שרק חיסון יהיה המענה המוחלט להתפרצות. אלא שפיתוח חיסון הוא תהליך יקר, מורכב וממושך. איש מאיתנו, הרופאים והמדענים, לא העז לחלום שעוד השנה נזכה להתח סן במיליוני מנות של חיסון, אשר ימנעו 95 אחוזים מהתחלואה הקשה.

אולם הבלתי ייאמן אכן קרה, וקפיצת הדרך אשר אנו עדים לה היא מופלאה ממש. עד לפני שנים ספורות נדרשו עשר שנים בממוצע לפתח חי סון חדש. אולם משברי הסארס, שפעת העופות ושפעת החזירים בעשור הקו דם, והחשש מפנדמיה קטלנית ונ רחבת של שפעת, הביאו את הסכ נה הטמונה במגיפה חדשה לתודעה הקולקטיבית ולקדמת הבמה המד עית, והסיטו משאבים רבים לגיבוש יכולת לפיתוח מהיר של חיסון כנגד מחולל חדש.

יכולות אלה פותחו ושוכללו בה תמדה במהלך העשור האחרון, והם - כמו השקעת משאבים חסרת תקדים במהלך 2020 בתהליכים מקבילים של פיתוח, ניסוי וייצור - אפשרו את המאמץ הבינלאומי שסופו בחיסון אשר מונגש מהיום לציבור בישראל. חשוב להדגיש כי בתהליך המואץ לא בוטלו ולא נחסכו הליכי הבקרה המקובלים לחיסון חדש, אלא הם בוצעו באופן מקבילי תוך נטילת סיכונים כלכליים משמעותים, בפרט לאותן יצרניות אשר לא הצליחו להגיע בהצלחה לקו הגמר.

קראתי לעומקם את הדו"חות המדעיים של הניסויים שביצעו החברות פייזר ומודרנה, הקשבתי לשימוע הפומבי אשר בוצע ב FDA האמריקני, ונחה דעתי - החיסונים יעילים ביותר, ולא נמצאה עד כה כל עדות לב עיית בטיחות באוכלוסיות שבהן נבדקו )החיסון טרם נבדק בילדים ובנשים הרות, ולכן לא יינתן להם(. את הסיכון התיאורטי להופעת תופעת לוואי חדשה, חודשים או שנים אחרי החיסון, מכריעה מבחינתי בקלות הסכנה בעין מהמחלה המתפשטת כעת בקצב גובר בעולם וגם בישראל. על כן - אני בוחר להתחסן ואתחסן כבר היום, ואעשה הכל כדי שבני משפחתי בקבוצות הסיכון יבחרו להתחסן מוקדם ככל האפשר. אני מאמין שכך יעשו בחודשים הקרובים רוב אזרחי ישראל, ויחזירו בכך את התקווה לחיי שגרה נטולי מגבלות מצד אחד ותחלואה מצד אחר.

התקווה עצומה, אולם אסור להיתפס לשאננות. המחלה מתפשטת כעת באירופה ובארה"ב, שם שיעורי התמותה כבר גבוהים פי 10 ואף 20 מבישראל. בבלגיה, מדינה בגודל דומה לישראל, נרשמו החודש 200 ויותר נפטרים ליום. ואצלנו - המחלה החלה בהתפשטות מהירה, ועלו לה לגרום לגל חורף קטלני בדומה לשאר מדינות המערב. צריך לבלום כעת את ההתפרצות, לקבל אחריות אישית תוך הקפדה על מסיכה, מרחק ואוורור חללים סגורים, וליישם ביתר נחישות ומהירות את המל צות המומחים. מאמץ הבלימה יהיה מורכב, והחודשים הקרובים יעמידו בפנינו מבחן קשה - לא להיכנע לעייפות, ולא להירדם על ההגה בקי לומטר האחרון לפני הבית.

קראתי לעומקם את הדו"חות המדעיים ונחה דעתי - החיסונים יעילים ביותר. את הסיכון התיאורטי להופעת תופעת לוואי, מכריעה בקלות הסכנה מהמחלה המתפשטת כעת בקצב גובר בעולם וגם בישראל

 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel