Israel Hayom

על שולחן הקבינט היום: הטלת "ריסון מהודק"

השרים יבחנו את סגירת המסחר, כולל בחנויות הרחוב ובשווקים ● העצמאים יפגינו: "לא נציית" ● חוקרים מהאונ' העברית: עד 2,000 מתים נוספים בחודשים הקרובים

- אריאל כהנא, אסף גולן והיאלי יעקבי הנדלסמן

הגבלות חדשות על הפרק: בעקבות הזינוק בנתוני הת חלואה, קבינט הקורונה צפוי לה תכנס היום בצהריים. השרים יבחנו הגבלות חדשות ומשמעותיות, ובהן הפסקת המסחר, כולל בח נויות הרחוב ובשווקים.

שר האוצר ישראל כץ אמר לקראת הישיבה: "אציג עמדה ברורה נגד סגירה כוללת של המסחר, אלא בערים האדומות והכתומות בלבד". לדבריו, "רק כעת המסחר נפתח ויש לאפשר לבעלי העסקים להתפרנס. יש להגביר את האכיפה במוקדי התחלואה הידועים".

משרד הבריאות והמל"ל תומכים באימוץ מדיניות "הריסון המהודק", בהתאם להחלטת קבינט קודמת. כמו כן, צפוי הקבינט לאמץ את המלצת משרד הבריאות לחייב גם את השבים ממדינות ירוקות להיכנס לבידוד החל מהשבוע הבא. השרים רגב ואקוניס מתחו ביקורת על הצעד הצפוי (ראו ידיעה מורחבת בצד).

בד בבד, בעלי העסקים חוששים מההחלטה הצפויה של הממשלה לסגור את המסחר, בהתאם למדיניות "הריסון המהודק". הם מאיימים שלא לציית להנחיה כזו, אם תגיע, ומתכוונים להפגין היום בצהריים. "אנחנו לא יכולים, אנחנו קורסים", משתף עודד בבאי, מארגן ההפגנות בדרום תל אביב ויבואן ובעל עסק. "נחסום את רחוב יפו בתל אביב. עושים לנו פשע מלחמה. אחרי שמונה חודשים שאנחנו לא עובדים, הם רוצים לחסל אותנו סופית, ולכן אנחנו לא נשתוק".

"בעלי עסקים הם כמו החיילים שמופקרים בשטח", מוסיף בכאב דניאל חזות, בעלי מסעדת "הסנדק" בירושלים. "לא צריך לסגור את העסקים ובכלל בתקופה הזו. אני יכול להתחייב למרחק בין שולחן לשולחן, נשמור על הכללים".

מומחים: החינוך - בסדר

בתוך כך, מומחים מהאוניברסי­טה העברית פרסמו אמש תחזית קודרת ביחס להתפרצות המגיפה בחודשים הקרובים. על פי החוקרים, חלה עלייה ניכרת של חולים בינוני וקשה, בייחוד במגזר החרדי. העלייה הנוכחית, על פי החוקרים, נובעת מפתיחה של המסחר. הם מדגישים כי דווקא פתיחת מערכת החינוך לא גרמה לעלייה בקצב ההדבקה וכי אין התפרצות חריגה במערכת.

החוקרים צופים כי במצב כזה כניסה מיידית ל"ריסון מהודק" תוביל לתמותה נוספת, שתנוע בין 800 מתים במקרה הטוב 2,000־ל מתים במקרה הרע. הם מוסיפים כי על סמך ההנחה שתהיה פעילות חיסון מהירה לצד צעדי ריסון, נראה כי מערכת הבריאות לא תגיע למצב של כשל מבחינת ההתמודדות עם הקורונה ועם השפעת בו בזמן.

לפי נתוני משרד הבריאות, ביום שישי זוהו 2,815 נשאים חדשים, מתוך 75,232 בדיקות שבוצעו - שיעור של 3.7% בדיקות חיוביות. מספר החולים הפעילים בישראל עומד על 23,917 בני אדם, ומספר החולים קשה עומד על .445 מניין הנספים במגיפה עומד על 3,070 בני אדם.

 ?? צילום: עודד בבאי ?? המסעדן דניאל חזות. "הופקרנו"
צילום: עודד בבאי המסעדן דניאל חזות. "הופקרנו"
 ?? צילום: גדעון מרקוביץ' ?? שוק הכרמל. בסכנת סגירה
צילום: גדעון מרקוביץ' שוק הכרמל. בסכנת סגירה

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel