Israel Hayom

החיסונים ואתם: מה שצריך לדעת לפני שנותנים כתף

מי הראשונים שיתחסנו? ● מי לא יכול להתחסן כעת? ● איך ומתי קובעים תור? ● מתי נקבל כולנו את הזריקה ומהן תופעות הלוואי של החיסון? ● מבצע החיסונים יצא לדרך - שאלות ותשובות

- מיטל יסעור בית אור

מי יכול להתחסן?

הראשונים שיתחסנו יהיו הצוותים הרפואיים בבתי החולים, ולאחר מכן בקופות החולים, במר פאות הפרטיות ובמרפאות השיניים. אחריהם יחוסנו הצוותים בבתי החו לים הגריאטריים והפסיכיאטר­יים וסטודנטים לסיעוד ולרפואה הפוע לים בבתי החולים, במד"א ובארגוני ההצלה. הבאים בסדר העדיפויות יהיו עובדי בתי האבות והמטופלים בהם.

החל ממחר יחוסנו גם מבוטחי קו פות החולים החל מגיל .60 יחד איתם הוצבו אזרחים הסובלים ממחלות רקע, מטופלים עם דיכוי חיסוני, מושת לי איברים וחולים המטואונקול­וגיים. לאחר מכן יתחסנו קבוצות בחשיפה גבוהה כגון מורים, גננות, עובדים סוציאליים, אסירים וסוהרים בבתי סוהר, בצה"ל ובגופים ביטחוניים. כמו כן, משרד הבריאות מאפשר לחסן בני בית של חולים הסובלים מדיכוי מע רכת החיסון ומטפלים בקשישים. מי לא יכול להתחסן בשלב זה? מחלימים מקורונה, ילדים ונערים עד גיל ,16 נשים הרות ומיניקות, אנשים עם היסטוריה של תגובות אלרגיות קשות )אנפילקסיס(. כמו כן, נשים המתכוונות להרות צרי כות לשמור על רווח של חודש מק בלת החיסון. איך קובעים תור?

מבוטחים בקבוצות היעד )בני 60 ומעלה( קיבלו בימים האח רונים הודעות סמס ודואר אלקטרוני מקופת החולים שלהם. גם מי שעדיין לא קיבל זימון יכול לפנות למוקדים הטלפוניים של הקופות, או באתרי האינטרנט ובאפליקציו­ת של הקו פות. מכיוון שקופות החולים קיבלו השבוע מספר מוגבל של חיסונים, תושבי יישובים שבסביבתם הקרו בה אין נקודת התחסנות טרם קיבלו הודעה לקבוע תור, אך הדבר צפוי להיפתר בימים הקרובים. התחסנתי - כעבור כמה זמן יש לי הגנה? רוב החיסונים מצריכים שתי מנות, חלק - רק מנה אחת. אמנם החיסון של פייזר הוכיח אפקט הגנה כבר אחרי עשרה ימים מהמנה הראשונה, אך הוא ניתן בשתי זריקות בהפרש של שלושה שבועות וההגנה מפני

קורונה מושגת החל מכשבוע לאחר קבלת המנה השנייה. חשוב לדעת: מי שקיבל מנה ראשונה של חיסון מסוג אחד, צריך שגם המנה השנייה תהיה מאותו הסוג בדיוק. מתי תוכל כל האוכלוסייה להתחסן? הדבר צפוי כבר בתוך שבוע שבוע וחצי ובמקביל לקצב הגעת החיסונים. עד סוף החודש צפוי שיהיו בישראל 3.8 מיליון מנות חיסון, ובמצב כזה יאשר משרד הבריאות לקופות החו לים לחסן כל מי שירצו. מהן תופעות הלוואי של החיסון? תופעות הלוואי הנפוצות ביותר במבוגרים בני יותר מ 18 שנה הן מקומיות, בתוך שבעה ימים מקב לת החיסון ונפוצות יותר לאחר המנה השנייה. תופעות הלוואי כוללות כאב ונפיחות באזור ההזרקה, חום, חולשה וכאבי שרירים ומפרקים. התופעות הופיעו כיומיים לאחר מתן החיסון וחלפו בתוך יום יומיים.

 ??  ?? נתניהו ואדלשטיין לאחר קבלת החיסון
נתניהו ואדלשטיין לאחר קבלת החיסון
 ??  ?? מתחם החיסונים של קופ"ח כללית בת"א
מתחם החיסונים של קופ"ח כללית בת"א

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel