Israel Hayom

ההזדמנות הגדולה של מערכת הבריאות

- בריאות הציבור | רן רזניק

נכון שזה עוד לא הזמן לסיכומים, אבל בכל זאת - אחרי שנה של התפשטות הנגיף בעולם, אפשר כבר לדבר על כמה תובנות במערכת הבריאות. מה קריטי ודחוף ללמוד ולחזק בעקבות המגיפה:

ראשית, רפואה מקוונת מרחוק: בשל ההגבלות הממושכות והסג רים התכופים, שלא אפשרו להמשיך במתן השירות הרפואי הרגיל, אין ספק שהרפואה מרחוק התעצמה מאוד בתקופת הקורונה והיא תישאר איתנו כאן. הרפואה מרחוק היתה חלק מהשירות של ארבע קופות החולים גם לפני הקורונה, אבל היא התעצמה והתרחבה עכשיו לכל תחומי הרפואה והשירות הרפואי בקופות החולים. הקונספט הזה חוסך לא מעט זמן ותקציב לקופות החולים, ובשביל רבים מחברי הקופות הוא גם משפר מאוד את זמינות השירות הרפואי.

ואולם, קופות החולים ומשרד הבריאות חייבים להפעיל את השי רות הרפואי המקוון מרחוק עם בקרה ופיקוח, שכמעט לא קיימים היום. בחלק מתחומי הרפואה ובחלק מהמצבים הרפואיים, היומרה לאבחן ולטפל מרחוק ממש מסוכנת לחולים ונעשית בעיקר בגלל הרצון של הקופות לחסוך תקציבים, לעיתים גם על חשבון הבריאות שלנו. לחלק משמעותי מהציבור - לרבות חרדים, ערבים וקשישים, יש מחסום טכנולוגי, שאת חלקו אי אפשר לפתור, והם כבר עכשיו מתקשים מאוד לקבל טיפול או שירות רפואי, כולל הזמנת תורים לרופאים או הזמנת תור לחיסוני הקורונה. בשיחות עם בכירים בחלק מקופות החולים הם לרוב מזלזלים בבעיה הזו, ומשרד הבריאות חייב לדרוש מהקופות לספק פתרונות לאוכלוסיות האלה. חלקן הן דווקא אלה שזקוקות לטיפול ולליווי הרפואיים באופן התכוף והדחוף ביותר.

דווקא בבתי החולים לא היתה התקדמות משמעותית ברפואה מרחוק. זהו כשל חמור וקשה בעיקר בכל הקשור לחולי הקורונה שברוב בתי החולים היו מבודדים ממשפחתם במשך שבועות רבים,

וחלקם אף מתו בבדידות מזעזעת ממשפחתם ומיקיריהם. למרות זאת, במרבית בתי החולים לא השכילו ולא הצליחו לאפשר באופן קבוע ורצוף קשר של המשפחות עם חולי הקורונה באמצעים טכנולוגיים, שיאפשרו להקל את הבדידות הנוראית של החולים.

היבט אפקטיבי שני של הקורונה הוא שירותי בריאות הציבור: מגיפת הקורונה הראתה מחדש, באופן הקשה ביותר, עד כמה שירותי בריאות הציבור, כולל כל מערך החיסונים, שירותי בריאות התלמיד ותחנות טיפת החלב, הם התשתית החשובה ביותר לשירותי בריאות ציבוריים הוגנים וצודקים, ועד כמה הם התשתית הבסיסית ביותר להגנה על החיים ועל הבריאות של כולנו. ההבנה הזו מגיעה לאחר שנים רבות שבהן שירותים אלה דוכאו, נפגעו וחלקם אף הופרטו, ולאחר שנים שבהן משרד הבריאות נכשל קשות ביחסו אליהם. עכשיו הגיע הזמן לשאת על כפיים את שירותי בריאות הציבור ולהחזיר אותם לראש סדר העדיפויות הלאומי.

שלישית, המאבק במתנגדי החיסונים: בשנים האחרונות החריפה בארץ ובחו"ל התופעה של מתנגדי החיסונים, ודווקא במגיפת הקו רונה התופעה לא פחתה והתחברה להכחשת קורונה ששותפים לה גם רופאים ורופאות בכירים. ההסברה על חשיבות החיסונים חייבת להיות מתמדת, ואחרי שנים שבהן משרד הבריאות נכשל בתחום הזה - הוא חייב להתעשת.

האספקט הבולט האחרון הוא חשיבות המחלקות לטיפול נמרץ, שבלטה לאין שיעור השנה. כל זאת על רקע מחסור במשך שנים רבות של מאות מיטות טיפול נמרץ ומחסור ברופאים ובאחיות המת מחים בתחום זה. על הממשלה ועל משרד הבריאות להתעשת ולבנות תוכנית לאומית, כולל תקציב אדיר וקבוע, לחיזוק מערך הטיפול הנמרץ בכל בתי החולים לימי שגרה, כמו גם לימי חירום ומגיפה.

 ??  ?? על הקופות לספק פתרונות לחסמים טכנולוגיים בקרב אוכלוסיות רבות
על הקופות לספק פתרונות לחסמים טכנולוגיים בקרב אוכלוסיות רבות

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel