Israel Hayom

מזינוק בסטרימינג - ועד ליישומוני מעקב בטוחים

- הטכנולוגיה העולמית | ינון בן שושן

העולם כולו נתפס בהפתעה גמורה עת פרצה המגיפה הגלובלית, ומאז אותו הרגע החלו חברות שונות בפיתוח מואץ של טכנולוגיות או התאמות של מוצרים קיימים, כדי לסייע למיליוני בני אדם. אחת מהן, כמובן, היא אפליקציית זום, שהפכה לאחד מסמלי התקופה.

זום אינה תוכנה חדשה. היא נוסדה כבר ב 2011 על ידי איש העסקים אריק יואן, אמריקני ממוצא סיני, ועברה לאורך השנים שדרוגים. לפני פרוץ המגיפה היא שימשה בעיקר אנשי עסקים לצורך שיחות וידאו מרובות משתתפים, אך בעשרת החודשים האחרונים היא משמשת תלמידי בית ספר וסטודנטים שעברו ללמוד בצורה מקוונת, לצד כאלה שנפגשים עם חברים ומשפחה, ומקיימים ישיבות עבודה. אפילו שיעורי כושר עברו לפלטפורמה.

כמו כן, כמעט כל מדינה השיקה אפליקציה עצמאית לאיתור קרבה לחולי קורונה, דוגמת "המגן" של משרד הבריאות, אבל מהר מאוד התברר שהאפליקציו­ת מסכנות את פרטיות המשתמ שים ומעניקות להאקרים גישה למכשירים הפרטיים, וכן הציבור שחשש ממעקב סירב להוריד את האפליקציות.

כאן נכנסו לתמונה אפל וגוגל, שאיחדו כוחות ופיתחו טכנו לוגיה בטוחה יותר, מבוססת על בלוטות' ולא על ,GPS שתתריע בפני משתמשי אנדרואיד ו iOS אם היו בקרבת חולה מאומת בנ

גיף. השתיים פיתחו תשתית API )ממשק תכנות יישומים( שבה השתמשו מדינות רבות כדי לפתח אפליקציה שיודעת לתקשר בין המכשירים.

וזה לא הכל. גם עם אפליקציות הווידאו - ובהן נטפליקס, יוטיוב וטיקטוק - נגיף הקורונה דווקא היטיב. בשיאו של הגל הראשון, לצד הסגר העולמי, ספקיות האינטרנט דיווחו על זינוק בצפייה בסטרימינג. הזינוק היה כה חד, עד שנטפליקס נאלצה להכריז על הפחתת איכות הצפייה כדי להוריד מהעומס על רוחב הפס בעולם. הראשונה שעשתה צעד זה, דרך אגב, היתה יוטיוב, כבר בחודש מארס, כאשר הודיעה שאיכות ברירת המחדל של הסר טונים תהיה איכות SD רגילה. כדי לעבור לאיכות גבוהה יותר, כמו ,HD משתמשים נדרשו לעשות זאת בצורה ידנית. זמן קצר לאחר מכן דיווחה ענקית הווידאו על זינוק של 75 אחוזים בצפייה בחדשות בפלטפורמה.

מרוויחה נוספת מהפאניקה העולמית היא טיקטוק, שהכניסה 78 מיליון דולר - יותר מיוטיוב ונטפליקס. היקף ההורדות של האפליקציה הסינית ברבעון הראשון של 2020 שהסתיים במארס היה כפול לעומת אותה תקופה אשתקד - כ 315 מיליון הורדות ברחבי העולם.

גם את אפליקציות הווידאו - ובהן נטפליקס, יו טיוב וטיקטוק - הקורונה דווקא הקפיצה. בשיאו של הגל הראשון ספקיות האינטרנט דיווחו על זינוק בצפייה בסטרימינג

 ??  ?? צופים בסטרימינג. הזינוק היה כה חד, עד שנטפליקס הודיעה על הפחתת איכות הצפייה
צופים בסטרימינג. הזינוק היה כה חד, עד שנטפליקס הודיעה על הפחתת איכות הצפייה

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel