Israel Hayom

עד מחרתיים בחצות: ניסיונות אחרונים למנוע בחירות

מגעים מתקדמים בין הליכוד לכחול לבן ● גנץ הבהיר כי "לא יהיו פשרות", אך גורמים במפלגתו אישרו: מוכנים לדחיית תקציב ולוותר על בחירות ● עדכונים באתר

- גדעון אלון, יהודה שלזינגר ודניאל רוט אבנרי

שעון החול הפוליטי אוזל: אם עד מחרתיים בחצות לא יאושר תקציב המדינה ל ,2020 תלך ישראל לבחירות בפעם הרביעית בתוך שנתיים והן יתקיימו ב 22 במארס .2021 בינתיים, נכון לאמש לקראת חצות, דווח על מגעים מת קדמים בין הליכוד לכחול לבן, אך בד בבד על קשיים לא מבוטלים במשא ומתן הפוליטי.

מוקדם יותר, בשיחות בין הצדדים לא נרשמה פריצת דרך משמעותית בסוף השבוע.

כפי שפורסם באוקטובר האחרון ב"ישראל היום", גורמים בכחול לבן אישרו אמש שיהיו מוכנים לדחות מעט את התקציב, למען מתווה ברור שבו לרה"מ נתניהו לא יהיו נקודות יציאה לבחירות.

הנכונות הזאת סותרת, לכאורה, את דבריו של גנץ ביום שישי בפייסבוק: "הובלתי את כחול לבן והקמתי ממשלת אחדות עם נת ניהו בגלל מגיפת הקורונה ומגיפת השיסוי והפילוג, ואנחנו נשאיר את הממשלה רק אם היא תפעל למגר את שתיהן. לא יהיו שום פשרות".

לצדדים יש רק יומיים לנסות למ נוע בחירות, ולא רק שלא חלה הת קרבות אלא שני הצדדים, כך נראה, מטפסים על עצים שקשה יהיה לרדת מהם.

בליכוד דורשים את הזזת ניסנ קורן ממשרד המשפטים או קיצוץ בסמכויותיו, ובכחול לבן מצהירים כי אין סיכוי שדבר כזה יקרה. כמו כן, דורשים בליכוד את דחיית הרוט ציה - שגם לזה מתנגדים בכחול לבן.

אלה ארבע האפשרויות

בכחול לבן מתנגדים בעיקר לד רישות הליכוד, אך גם ממשיכים להתעקש על העברת התקציב, גם לאחר הדדליין שהציבו אך בקביעת מסמרות ברורה עוד יותר. כמו כן, דורשים מינויי בכירים שמתעכבים.

ביומיים הקרובים, ייתכן שאף כבר היום, תתבהר התמונה ונדע בוודאות לאן מועדות פניה של הכנסת.

אפשרות אחת היא שהליכוד וכחול לבן יגיעו להסכמה בנושא התקציב והבחירות יידחו למשך כמה חודשים לפחות. הסיכויים לכך קלושים.

אופציה שנייה היא שהליכוד יצ ליח לשכנע את ימינה בראשות נפ תלי בנט להצטרף לקואליציה. אפש רות שלישית היא שלא תהיה הסכמה בנושא תקציב המדינה ל 2020 עד יום שלישי בחצות, ואז הולכים לב חירות - הסיכויים לכך גבוהים.

האלטרנטיבה האחרונה, שסיכוייה נמוכים במיוחד, היא שהחוק לפיזור הכנסת יאושר ביום שני הבא בקריאה ראשונה ולאחר מכן בקריאה שנייה ושלישית - והבחירות יתקיימו במו עד שעליו יוסכם בין הסיעות.

בונים על אפקט החיסונים

במקביל לוויכוח על אישור תק ציב המדינה בין ראשי הליכוד וכחול לבן, מתנהלת בעצלתיים גם היוזמה לאישור החוק לפיזור הכנסת ולהק דמת הבחירות. הצעת החוק הזו אוש רה בועדת הכנסת לקריאה ראשונה, אולם יו"ר הכנסת יריב לוין לא הז דרז להביאה לאישור מליאת הכנסת.

מהתנהלותו של יו"ר הכנסת יריב לוין ניכר שהוא עושה כל מאמץ לד חות את הדיון ואת ההצבעה על פיזור הכנסת בקריאה ראשונה, כדי לעכב את אישורו הסופי של החוק.

בכיר בכחול לבן אמר כי הדיון במ ליאת הכנסת נדחה משום ש"הליכוד מתנגד להפחתת מימון הבחירות וחו בת שקיפות ברשתות החברתיות".

לוין כנציג הליכוד מתנגד לאישור החוק לפיזור הכנסת בקריאה שנייה ושלישית, משום שהוא מקווה שעד יום שלישי בחצות תימצא נוס חת פשרה בנושא התקציב ואז יהיה אפשר לדחות את קיום הבחירות בכמה חודשים.

הליכוד מעדיף כידוע שהבחירות יתקיימו בחודשים מאי או יוני ולא בחודש מארס, לאחר שכל הציבור יתחסן ומספר החולים והמתים מקו רונה יפחת בצורה ניכרת.

ח"כ משה יעלון כתב אמש בחש בון הפייסבוק שלו ש"המשך כהונת הממשלה הרעה או גרירת אזרחי יש ראל לבחירות, בעיצומו של משבר לאומי בריאותי וכלכלי חמור ביותר, הם הפקרות שמחיריה כבדים". לד עתו, "הדרך המיידית לשים סוף לכהונת הממשלה עוברת דרך אי אמון קונסטרוקטי­בי".

יו"ר ש"ס, השר אריה דרעי, דרש אמש מנתניהו ומגנץ "למצוא פת רון עוד הלילה כדי למנוע בחירות".

 ?? צילום: מארק ישראל סלם ?? רה"מ נתניהו והשר גנץ
צילום: מארק ישראל סלם רה"מ נתניהו והשר גנץ

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel