Israel Hayom

אפקט המגיפה: זינוק פי 4 בקושי לגבות את דמי השכירות

כך עולה מסקר בקרב 70 אלף בעלי דירות ● מאז הקורונה מתרבים המקרים של שוכרים שאינם עומדים בתשלומי השכירות ומסרבים להתפנות ● בראש: חיפה - עם 220 מקרים של אי תשלומים

- גלעד צוויק

בעקבות הקורונה: עלייה של 400% בפניית משכירי דירות לעזרה משפטית. מדובר בשוכרים שאינם משלמים שכירות - כך עולה מנתונים המתפרסמים כאן לראשונה.

אובדן ההכנסה כתוצאה משוכר שאינו משלם שכר דירה ומסרב לה תפנות עלול להצטבר לנזק של כ 60 אלף שקלים, שהם כ 14 חודשי שכי רות ממוצעת.

הנתונים סופקו על ידי חברת דיפ רנט, המבטיחה לבעלי דירות הכנסה בטוחה משכר דירה, ושערכה סקר מקיף בקרב כ 70 אלף בעלי דירות המשכי רים את דירותיהם. עוד עולה מהנתונים כי כ 10% מהם חווים אובדן הכנסה בשל שוכר שאינו משלם שכר דירה

ומסרב להתפנות. כ 30% מהמשכירים בישראל מחויבים לתשלומי משכנתא שלקחו על מנת לרכוש את הנכס המו שכר, וכשליש מלקוחות החברה דיווחו שהם מסתמכים על שכר הדירה כמש כורת למחייתם.

בחיפה חלה ההחמרה הגבוהה ביותר באי תשלומים של שכר דירה: 220 מק רים, שהם כ 42% מסך כל הפניות לח ברה. בבאר שבע משרד התיווך נדל ניסט מצביע על ירידה של כ 16.5% בממוצע בהשכרת דירות. ב 2020 הושכרו רוב הדירות אחרי הורדת מחי רים, וכ 10% מדירות המגורים נותרו ריקות ללא שוכרים.

בחברת דיפרנט בנו מודל, שמטרתו להעניק לבעלי דירות להשכרה שקט נפשי על ידי מתן שירותים וערבות מלאה לשכר הדירה. לפי המודל, החב רה מקבלת את מלוא האחריות לדיירים בהסכם השכירות ומעניקה מענה מקיף ומדויק עבורם, הכולל הבטחת שכר דירה מלא למשכיר גם בתקופה של משבר והפרות חוזה, כמו במשבר הקו רונה היום. כל זאת נעשה בהתאם לחוק ותוך שמירה על מערכת יחסים טובה בין המשכיר לבין הדייר.

חישוב מסלול מחדש

אלעד שריקי, מנכ"ל חברת דיפ רנט, מסר: "משבר הקורונה החמיר את המצב, ואנו בחברה הבנו שחייבים להיות כאן סוציאליים כדי לצלוח את המשבר הזה. ראינו שיש דיירים שעד לפני המשבר עמדו בתשלומי שכר הדירה בכל חודש, ואילו היום אותם דיירים, אחרי כמה חודשים של חל"ת, נמצאים בסיטואציה לא פשוטה שבה הם לא מצליחים לשלם את שכר הדי רה. כתוצאה מכך יש לא מעט משברים בין בעלי דירות לבין דיירים שמוצאים עצמם מפרים חוזה עקב הבעיה האמי תית של חוסר היכולת לשלם.

"לכן לקחנו את הנושא הזה צעד אחד קדימה, מתוך הבנה שחייבים להיות חברתיים ורגישים ולהתחשב בדיירים כדי לצלוח את המשבר, וזה אומר לה בין לליבם של הדיירים גם כאשר בעלי הדירות הם הלקוחות האמיתיים. כדי להתמודד עם מורכבות המצב הזה, הכ פלנו את אנשי השירות, את המגש רים ואת יועצי המקצוע. בפריסת החוב של הדיירים ודחיית התשלומים, נוכל לסייע לשני הצדדים".

 ?? צילום ארכיון: אבי חיים ?? דירה בחיפה
צילום ארכיון: אבי חיים דירה בחיפה

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel