Israel Hayom

מטבע בצניחה חופשית: 3.23 שקלים לדולר

מאז תחילת השנה נחלש הדולר ביותר מ 6% מול השקל ● גם הרכישות המוגברות של בנק ישראל לא הצילו אותו משפל של 24 שנים ● הביטקוין שוב מזנק ● ת"א 125 השלים עלייה של 14% מתחילת השנה

- ערן בר טל

שער הדולר השלים השבוע ירידה בשיעור של 0.3% וירי דה של 6.1% מאז תחילת השנה, כש עמד על 3.235 שקלים לדולר ביום שישי.

שער היורו עלה בשבוע שעבר ב 0.7% והשלים עלייה של 2.4% מאז תחילת השנה, ועמד על 3.9615 שק לים ליורו. הדולר נחלש גם ביחס לסל המטבעות, אך מול השקל הוא נחלש עוד יותר, למרות מאמצי בנק ישראל להתערב ברכישות, בסכום שכבר הגיע מעבר ל 165 מיליארד דולר.

בנק ישראל העלה את קצב רכישות הדולרים מאז החודש שעבר, כדי למתן את מגמת הירידה בביקוש לדולרים. למעשה, מדובר בשער הקרוב לשפל של ,1996 אז נסחר הדולר מול השקל בשער דומה. בעולם הדולר האמריק ני נחלש בשל תוכניות הסיוע רחבות ההיקף של ארה"ב למשק, הממומנות בעיקר באמצעות הדפסת כסף, המח לישה את המטבע בעולם.

גם החוב התופח של המעצמה הג דולה בעולם הגיע ל 27.5 טריליון דולר, בעוד התמ"ג האמריקני עומד על 21.3 טריליון דולר - יחס חוב תוצר של .144.5%

החודשים האחרונים התאפיינו הן בירידה בביקוש לדולרים מצד היש ראלים והן בעלייה בביקוש לשקל מצד מחזיקי דולרים אמריקנים. רק השבוע דיווחה הבורסה לניירות ערך בתל אביב על הנפקה של נופר אנרג'י, שגייסה כ 613 מיליון שקלים - כ 608 מיליון שקלים גויסו בהצעה לא אחידה למשקיעים מוסדיים ‪(Book Building)‬ וכ 5 מיליון שקלים גויסו בהצעה אחי דה לציבור, לפי שווי חברה של כ 2.6 מיליארד שקלים לאחר ההנפקה.

עלייה בביקוש לשקל

כ 35 מיליון שקלים מתמורת ההנ פקה גויסו בהצעת מכר על ידי בעל השליטה בחברה. החברה עוסקת בייזום, בהקמה ובהפעלה של מערכות לייצור חשמל מאנרגיה סולארית. רבים מה מוסדיים ברכישות מסוג זה הם גופים מחו"ל, המבצעים את רכישותיהם אחרי המרה של דולרים לשקלים.

גם "דלק" הנפיקה השבוע בבורסה בתל אביב, בפעם השלישית השנה, בהיקף של 40 מיליון שקלים ובהיקף מצטבר של כ 315 מיליוני שקלים. חברת מניף גייסה השבוע 200 מיליוני שקלים. חברות טכנולוגיה ישראליות רבות - הן ציבוריות והן פרטיות - מגייסות כספים בשווקים העולמיים, ובכך מגבירות את הביקוש לשקלים מצד בעלי דולרים.

המגמה הזו מחזקת את הירידה בביקוש לדולרים מצד ישראלים, של ראשונה נשארים בארץ ולא ממירים את השקלים למט"ח. כל אלה מחזקים את המגמה מתחילת המילניום, של פיה ישראל לא רוכשת אנרגיה במט"ח, אלא בשקלים מקומיים. שער הביטקוין המשיך לעלות השבוע ופרץ את הגבול של 22 אלף דולר ליחידה, ושווי השוק של המטבעות הקריפטוגרפ­יים חצה את הרף של 650 מיליארד דולר.

בבורסה בת"א ירד מדד ת"א 35 ב 0.1% השבוע והשלים ירידה של 12.6% מתחילת השנה. לעומתו, מדדי ת"א 90 ות"א 125 המשיכו במגמת העליות גם השבוע ורשמו עליות של 2.5% ו ,0.8% בהתאמה.

 ?? צילום: ?? הדולר GettyImage­s
צילום: הדולר GettyImage­s

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel