Israel Hayom

האם הימין יממש את ההזדמנות?

- אופיר העברי ד"ר אופיר העברי הוא המשנה לנשיא מכון הרצל בירושלים

הקמת מפלגתו החדשה של גדעון סער מעמידה בלב הזירה הציבורית את שאלת הגבולות והאופי של הימין בישראל. עולות טענות לגבי השפעתה על הימין בישראל וסיכוייו. הצד הימני של המפה הפו ליטית מזוהה אצלנו עם כמה עמדות יסוד, לרבות זהותה היהודית של המדינה, שמירה ופיתוח של כל חבלי הארץ שבידנו, תמיכה בכלכלה חופשית ובשנים האחרונות גם עליונות הכנסת וחקיקתה על פני האק טיביזם השיפוטי. בדגשים שונים, אלה עמדות הימין בפוליטיקה הישראלית, ובדור האחרון הן באופן גובר גם נחלת רוב בקרב הציבור. אולם רוב זה לא מצליח לבוא לידי ביטוי נאות בקלפי.

הסיבה המרכזית לכך שעמדות הימין, המהוות רוב בציבור, אינן מוצאות ביטוי במפלגת שלטון בסדר גודל דומה, היא שבשנים האחרונות צמחה השקפה חלופית לגבי זהות הימין - השקפה המזהה אותו עם תמיכה באדם אחד, יו"ר הליכוד נתניהו. סייע לזיהוי זה האופן שבו השמאל הישראלי מרכז אישית ביו"ר הליכוד את איבתו לימין. תמיד היו בימין כאלה שע בורם איבה זו היא ה"מדד" למה שחשוב בפוליטיקה - לא חקיקה ועמדות מדיניות, אלא המטרה שאליה יורה השמאל את חיציו. זו ראייה סבילה ותגובתית, התופסת את הימין כתמונת מראה של השמאל כגורם היוזם וההגמוני.

התבססות על עמדות היריב אף פעם אינה דרך לקידום ערכים ומטרות עבור מחנה פוליטי, וזיהוי של מחנה פוליטי עם איש אחד ודאי שהוא תמיד שגיאה. אך במקרה שלנו עמדה זו היא גם מכשול פעיל לי כולת לבנות מחנה פוליטי רחב, אשר יקדם סדר יום של הימין בשלל נושאים, החל מרפורמה דרושה במ ערכת המשפט ועד התפתחות ההתיישבות ביהודה, שומרון וירושלים.

כבר בשנת 2015 היו בכנסת, לצד 30 המנדטים שבהם זכה הליכוד, עוד 27 מנדטים של מפלגות ימין אחרות: כולנו, ישראל ביתנו והבית היהודי. עמדותיהן משקפות את מגוון הדעות הקיים בליכוד, וכולן הונה גו בידי אנשי ליכוד שנדחקו החוצה על ידי העומד בראשו. כלומר, כבר לפני חמש שנים היה מספר מצ ביעי הימין שרצו בהנהגת נתניהו דומה לאלה שלא מעוניינים בו. הזיהוי הגובר של הליכוד עם ענייניו האישיים של העומד בראשו החריף, ובשלושת סבבי הבחירות של 2020-2019 ראינו יותר ויותר מצביעי ימין שבנסיבות אלה מעדיפים לשבת בבית ולהימנע מהצבעה או אפילו לתת קולם למפלגות המעדיפות חבירה לשמאל. הזיהוי בין ראש הליכוד לימין כולו נכשל מלהביא ניצחון, מפני שאפילו כאשר הליכוד מגיע ל 36 מנדטים, אין זה מספיק לאזן את מאות אלפי הבוחרים שהימין מאבד בשל דחייתם את זיהוי ערכיהם עם איש אחד.

הקמת מפלגת הימין החדשה בראשות גדעון סער יוצרת עתה הזדמנות חסרת תקדים בתולדות המדינה להקמת מחנה לאומי רחב וממשלת ימין מלאה, בה נהגתו. אף שסקרים אינם תוצאה בקלפי, הם משקפים מגמה. מספר התומכים בעמדות ימין בציבור צומח, והוא עומד היום בכל הסקרים על 65-60 מנדטים, אפילו ללא החרדים. האם נדע לממש הזדמנות זו?

הזיהוי הגובר של הליכוד עם ענייניו האישיים של העומד בראשו החריף, ובשלושת סבבי הבחירות ראינו יותר ויותר מצביעי ימין שמעדיפים לשבת בבית ולהימנע מהצבעה

 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel