Israel Hayom

קיצור תולדות המגיפה

- לימור סמימיאן דרש ד"ר לימור סמימיאן דרש שימשה יועצת חיצונית לרה"מ לענייני הקורונה

הרגע המרגש הזה, שבו פרויקט החיסון מתחיל, מסמן, יש לקוות, את תחילת סופה של המגיפה. אבל מעבר לכך, הוא גם מקפל בתוכו את מה שראינו במשך שנה שלמה: הרבה יוהרה וכפיות טובה. רק בשבועות האח רונים לא היססו עיתונאים ופוליטיקאי­ם להציג עמדות פסקניות לגבי מצבה של ישראל ביחס לחיסונים. "אין עוד חיסון לקורונה, הוא לא בדרך לישראל, ולא ברור את מה השקר הזה משרת", כתב יאיר לפיד. "ישראל לא דילגה על אף שגיאה בהיערכות לחיסון", הודיע בן כספית. יש עוד דוגמאות, והמשותף לכולן: אלו שאינם נושאים באחריות מתבטאים במלוא הביטחון והסמכות; כשטעותם מתבררת? אין שום התנצלות.

להזכירכם, את ימי המגיפה הראשונים פצחנו בשורה של "מחדלים". ההיערכות לנגיף החדש, שאובחן סופית רק בסוף ינואר והוכר כמגיפה עולמית רק במארס, הוגדרה "כישלון" כבר בתחילת אפריל. כשעיני העולם היו נשואות לסין המנשימה את חוליה, החלה הזעקה על "מחדל מכונות ההנשמה". וכשבתוך זמן קצר היו לנו כבר אלפי מכונות )שלימים הת ברר שאינן נחוצות(, עברו לדבר על מחדל הבדיקות. עוד באפריל היינו במקום ה 14 בקרב מדינות ה OECD בבדיקות למיליון איש. מאז ישראל מדורגת כבר חודשים רבים סביב המקומות הרביעי והשישי, ועדיין יש שממשיכים להטעות ולומר ש"אין מספיק בדיקות". ועדת הקורונה של הכנסת הוקמה שבועיים לאחר הכרזת המגיפה, פרסמה כבר באפריל דו"ח על כישלונות ניהול המגיפה, ובזמן שמיטב המוחות המדעיים היו עסוקים בפיצוחה, כבר נכתבו שורות הספר "איך לנצח מגפה".

נכון, היו לא מעט פוליטיקאים שלא נתנו דוגמה אישית ראויה בכל הקשור לציות להנחיות, אבל דבר לא מצדיק רמיזות שהמגיפה היא לא פחות מהמצאה של רה"מ כדי לשתק את פעולת הכנסת )ח"כ מיכאלי(, קריאות פופוליסטיו­ת לפתוח את המשק כולו ומייד )איילת שקד( או לפ תוח את חדרי הכושר והבריכות בניגוד להמלצת משרד הבריאות )שאשא ביטון(, או סתם אמירות חסרות אחריות על הסגרים, כמו "ממשלה לא נבחרת מודיעה לאזרחים שאסור להם לצאת מהבית" )יאיר לפיד( . עכשיו מודיעים גם כמה פוליטיקאים שלא יתחסנו. כל כך הרבה פעמים שמענו על "האלונקה" השנה, רק איך זה שכולם בחרו ללכת מעליה?

ועוד מילה על עיוות נתונים. כשמצבנו היה טוב ביחס לאירופה, חיפשו את לבנון וטג'יקיסטן. כשעמדנו בתחילתו של הגל השני כי גם פתחנו ראשונים את המשק, הראו לנו אירופה. כשאירופה, התברר, חטפה גל שני קשה פי כמה מישראל, סיפרו ששם בתי הספר פתוחים. וכשבתי הספר באירופה נסגרו בזה אחר זה? "שכחו" לספר לנו. כי מצבה של ישראל מבחינה בריאותית וכלכלית בהתמודדות עם המגיפה הוא טוב. על כך מעידים כל הנתונים העולמיים.

אכן, יש עוד כמה חודשים לא פשוטים לפנינו, וצריך להמשיך ולהישמר. אבל אנחנו מתחילים לראות את הסוף המיוחל. במעמד חגיגי זה יהיה מרענן לחרוג מן הדפוס הקבוע ולהפגין, אם לא הכרת תודה, אז לפחות מעט צניעות.

 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel