Israel Hayom

לא עברו מסך

הסכם השידורים הכושל של הליגה הצרפתית עם חברת מדיהפרו התפוצץ לה בפנים ● בגלל זה מוליכת הטבלה ליל, שמכרה שחקנים בעשרות מיליונים, נאלצה למכור את עצמה ● הערב היא תארח את פ.ס.ז' בתקווה לנחמה על המגרש

- דור הופמן

למראית עין, ליל נמצאת ברקיע השביעי. הקבוצה של כריסטוף גלטייה תגיע הערב למפגש מול פ.ס.ז' מראש הטבלה, אחרי שבעונה שעברה היתה במקום הרביעי כשהכדורגל הצ רפתי נעצר, ולפני שנתיים סיימה במ קום השני בליגה.

בליגה האירופית ליל עלתה לשלב 32 האחרונות, וזה אחרי שמכרה בשנים האחרונות שחקנים כמו ניקולה פפה, גבריאל וויקטור אוסימן בעשרות מי ליוני יורו. השבוע היא נמכרה לחברת השקעות שבסיסה בלוקסמבורג, ועל פני השטח נראה שיש פה סיפור על מועדון כדורגל עמוס מזומנים שנמצא בנסי קה מתמדת. לכן מפתיע מאוד לגלות שהסיפור של ליל הוא הפוך לגמרי. זה סיפור על מועדון בקשיים כלכליים, שבמידה רבה מסמל את המשבר הגדול שעשוי לנחות על הכדורגל הצרפתי.

ליל נמכרה כי לא היתה לה ברי רה. הנושים האמריקנים נאלצו להעביר את הקבוצה מידיו של מחזיק המניות העיקרי והבעלים ג'רארד לופז, לאחר שקיבל מהם הלוואה של 200 מיליון יורו והצליח להחזיר רק חצי. התשלום הבא מיועד לחודש אוגוסט, אלא שהשי לוב של עונה שנעצרה באמצע, מגיפת הקורונה ששינתה את התוכניות והסכם שידורים יומרני שהתפוצץ, הוביל את האמריקנים למכור את המועדון בתק ווה להצילו.

ובעוד הקורונה שיבשה את כל העו לם בלי יוצא מן הכלל, הסכם השידורים ההרסני הוא שייחודי לכדורגל הצרפתי. הוא נחתם בשאיפה לצמצם את הפערים מהפרמייר ליג, מהבונדסליג­ה ומהלי גה הספרדית, ובדיעבד ברור שהוא היה יומרני מדי. חברת מדיהפרו הבטיחה 3 מיליארד יורו בחוזה לארבע שנים, אלא שהעסק החזיק מעמד חודשים ספורים. התשלומים לא נכנסו, והליגה הצרפתית פירקה את החבילה. בעקבות כך ליל - כמו רוב המועדונים - נותרה בלי כסף.

"למכור בזול"

הסכמי שידורים כושלים מסוגלים לגרום נזק כזה. באנגליה מכנים "הסכם דיגיטלי על סטרואידים" את העסקה שנחתמה בשנת 2000 וכמעט מוטטה את הכדורגל בליגות הנמוכות יותר. 17 קבוצות שילמו על עסקה מופרכת שלא שרדה שנתיים בפשיטת רגל, והצרפתים חוששים שהם בדרך לאותה הנקודה - בייחוד כשהפעם מעורב גם נגיף הקו רונה. "במצב הנוכחי הכדורגל הצרפתי נמצא בסכנת קטסטרופה כלכלית", אמר ל"אתלטיק" טים קירץ' מחברת ייעוץ למועדוני כדורגל, והחשש שלו מגובה במספרים. בעקבות עסקת השידורים הכושלת עם מדיהפרו, הליגה הצרפ תית תחזור ל"קנאל פלוס" אבל בסכום נמוך משמעותית. 40 הקבוצות בליגות הראשונה והשנייה יכניסו הרבה פחות ממה שנאמר להן תחילה, והמשמעות היא שהן תיאלצנה למכור. "שחקנים הם לא הדבר היחיד שקבוצות ייאלצו למכור בזול", אמר פייר מאאס, מומחה לזכויות שידור, "קבוצות יצטרכו למ כור את עצמן".

וכאן נכנסת לתמונה ליל. היא הרי מכרה שחקנים בסכומי עתק בשנים האחרונות, ועדיין הידרדרה למצב הזה שבו היא עוברת לידיים אחרות באמצע עונת שיא שלה. "בגלל הקשיים ובעיקר בגלל חוסר הוודאות של זכויות השי דור, חשוב שלליל יהיו בעלים מבוססים כלכלית", אמר הבעלים לשעבר לופז, שעזב את הקבוצה מייד יחד עם המנהל הספורטיבי המוערך לואיס קמפוס.

ליל אכן מצאה ידיים חדשות ומבו ססות בתוך זמן קצר - חברת ההשקעות מרלין, שתיאלץ להתמודד עם החובות הכבדים של המועדון - אבל השאלה היא מה יעלה בגורלן של הקבוצות האחרות. החשש הגדול הוא שהליגה הצרפתית - שמכנה את עצמה "הליגה של הכי שרונות" ושתמיד היתה ליגה שמוכ רת שחקנים - תהפוך, כמו ליל, לליגה שמוכרת גם מועדונים.

 ?? צילום: אי.אף.פי ?? שחקני ליל. חגיגות וסימני שאלה
צילום: אי.אף.פי שחקני ליל. חגיגות וסימני שאלה
 ?? צילום: אי.אף.פי ?? ג'רארד לופז. נפילה
צילום: אי.אף.פי ג'רארד לופז. נפילה
 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel