Israel Hayom

גנץ הפסיד, נתניהו לא ניצח

- מתי טוכפלד

כבר בתחילת המשבר, לפני כמה שבועות, שרטט יו"ר הכנסת יריב לוין באוזני ראש הממשלה בנימין נתניהו את התרחיש הבא. זה ייגמר כנראה כך, אמר לו, או שהדרישות של כחול לבן בנושא המשפטי יהיו כאלה שניאלץ לדחות אותן, או שגנץ ילך לקראתנו אבל לא תהיה לו סיעה מאחוריו שתתמוך בכך. אם לא יהיה שינוי בדקה ה־09, היום בחצות תתפזר לא רק הכנסת, אלא גם מפלגת כחול לבן.

על הודעת הכניעה היה חתום גנץ עצמו. אחרי משא ומתן מתיש עם הליכוד, וכנראה רגע לפני שנתניהו כבר עמד בעצמו לוותר על כמה מנושאי המחלוקת המרכזיים, גנץ מצמץ ראשון. בהודעה שהוציאה כחול לבן ביום ראשון בלילה נאמר כי כדי למצות את המשא ומתן יאפשרו הארכה באישור תקציב המדינה. היה זה ויתור אחד יותר מדי. אתמול, יום שני, עוד נדמה היה בשעות אחר הצהריים כי הרוב הקואליציונ­י יצלח את ההצבעה על דחיית פיזור הכנסת.

אבל ככל שנקפו השעות, כך הבין גנץ כי איבד שליטה על חבריו. בזה אחר זה הודיעו לו חברי הכנסת, בין שבהודעה פומבית ובין שלחשו לאוזנו, כי לא יתמכו בהצעת הפשרה במליאה. בתוך שעות בודדות נותר גנץ ללא רוב שיאשר את חוק הדחייה, שעליו הודיע הוא עצמו יממה קודם לכן. בניסיון נואש להציל משהו מכבודו האבוד, הספיק להפטיר משהו על חיוניות מערכת המשפט ונעלם עם מפלגתו לתוך הלילה.

אבל נראה כי הכל נעשה לאט מדי ומאוחר מדי. גנץ, ברמת ודאות גבוהה, איבד את כחול לבן. לאחר ההכרזה הרשמית על מערכת הבחירות, ההערכה היא כי ההתפוררות בלתי נמנעת, וכל ח"כ או קבוצת ח"כים ימצאו לעצמם פלטפורמה אחרת לרוץ איתה או יודיעו על פרישה מהחיים הפוליטיים. כמו כל מפלגת בלון, גם סופה של כחול לבן היה להתפוצץ, רק שאיש לא העריך שזה יקרה כה מהר. צחוק הגורל יהיה כאשר האחראיים העיקריים ללכתה בטרם עת - אבי ניסנקורן, אסף זמיר ואחרים - יהיו גם אלה שימצאו ראשונים עתיד פוליטי מבטיח יותר, ויותירו את גנץ לטבוע עם הספינה שדאגו לחורר.

אבל זה שגנץ הפסיד לא אומר שנתניהו ניצח. מערכת הבחירות, אם תתחיל הלילה, היא מערכת בחירות שבה לא רצה בעת הזאת, ואחרי שעשה כל שביכולתו לדחות אותה בכמה חודשים לפחות. לנתניהו היו כל הסיבות הטובות להעדיף את הבחירות אחרי יום העצמאות. בגלל הקורונה. בגלל המשפט. בגלל החיסון שכבר ישפיע. כדי לייבש את גדעון סער. כדי לראות מה קורה עם בנט. הבחירות האלה נופלות עליו מהר מדי ובסיטואציה של חוסר שליטה מסוים. בראשו החששן הוא כבר רואה קואליציות חלופיות ואת יריביו מימין קושרים קשרים להדחתו. נתניהו נזרק לזירה בעל כורחו, כשנתוני הפתיחה לא לגמרי לטובתו.

עד כה נמנע ראש הממשלה מלעסוק באופן ישיר במערכת המשפט. תמיד נתן לאחרים כמו אמיר אוחנה ויריב לוין לעמוד בפרונט. כעת, ומאחר שהבחירות הגיעו לאחר שלא ויתר על רפורמות בנושא, ייתכן שלראשונה יעמיד את הנושא בראש סדר היום של קמפיין הליכוד. בהיעדר יריבים פוליטיים, עשוי המסר בדבר הצורך בשינוי מקיף במערכת המשפט להיות גורם מכריע עבור המשך שלטון הליכוד.

אחרי משא ומתן מתיש עם הליכוד, וכנראה רגע לפני שנתניהו כבר עמד לוותר על כמה מנושאי המחלוקת המרכזיים, גנץ מצמץ ראשון

 ??  ??
 ?? צילום: גדעון מרקוביץ' ?? הפגנה מול ביתו של גנץ. איבד את כחול לבן
צילום: גדעון מרקוביץ' הפגנה מול ביתו של גנץ. איבד את כחול לבן
 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel