Israel Hayom

9 חודשי פעילות, 91 חוקים, 558 שאילתות: הכנסת ה 23 במספרים

לכנסת היוצאת הוגשו 2,605 הצעות חוק פרטיות - רק שלנוכח משבר הקורונה, פחות מאחוז מהן אושרו ● מנגד, 77% מהצעות החוק הממשלתיות נכנסו לספר החוקים ● בין הבולטות: חוק "איים ירוקים" ותיקון לחוק האפוטרופסו­ת

- גדעון אלון, כתבנו בכנסת

הכנסת ה ,23 שהתפזרה של שום, הספיקה בתקופה קצרה זו לחוקק לא מעט חוקים, בעיקר ממשלתיים.

לפי מאגר החקיקה הלאומי, על שולחן הכנ סת היוצאת הונחו במהלך כהונתה 2,605 הצעות חוק פרטיות של ח"כים, אולם רק 19 מהן אושרו בכל שלוש הקריאות והפכו לחוקים. ד"ר חן פרידברג מאוניברסיט­ת אריאל

והמכון הישראלי לדמוקרטיה, שנית חה את הממצאים, מציינת שמאז הכ נסת ה 13 לא הוגשו כה הרבה הצעות חוק פרטיות במשך תשעה חודשים. לעומת זאת, שיעור הצעות החוק הפרטיות שאושרו בממוצע חודשי הוא הנמוך ביותר. ההסבר לכך הוא שבהסכם הקואליציונ­י בין הליכוד לכחול לבן נקבע כי בתקו פת החירום לא יבוצעו, ולא יקודמו כל חקיקה ראשית ו/או חקיקת משנית שאינן קשורות להתמודדות עם משבר הקו רונה, וכן הושבתה פעילות ועדת הש רים לענייני חקיקה מעת לעת בשל חילוקי דעות בין הליכוד לכחול לבן.

ד"ר פרידברג מצביעה על הפערים עצומים הקיימים בשיעור החקיקה של הצעות חוק ממשלתיות לעומת הפרטיות. 77 אחוזים מהצעות החוק הממשלתיות 72) מתוך (93 אוש רו בקריאה שנייה ושלישית ונכנסו לספר החוקים, וכן 60 אחוזים מהצ עות החוק שיזמו הוועדות בכנסת 3) מתוך .(5 לעומת זאת, פחות מאחוז אחד מהצעות החוק הפרטיות הפכו לחוקים. משמעות הדבר היא שה מגמה מהכנסות הקודמות נמשכת, ושרוב הצעות החוק הפרטיות הן בגדר "הצהרות חוק", כלומר הצעות חוק שנועדו להצהיר הצהרה כלשהי כדי למשוך תשומת לב ציבורית.

מרבית ההצעות הפרטיות שהוגשו לכנסת היוצאת יימחקו לחלוטין משום ש 2,280 מהן (87%) עדיין לא הובאו לדיון בקריאה טרומית, ו 106 הצעות הוסרו מסדר היום. גם 24 הצ עות חוק שנמצאו בהכנה לקריאה רא שונה יימחקו. כמו כן, בכנסת היוצאת הגישו הח"כים 558 שאילתות, שמ תוכן נענו רק כמחציתן.

מבין החוקים החדשים שאושרו סופית, אחד החשובים ביותר הוא התיקון לחוק האפוטרופסו­ת, שחוקק בעקבות ניסיון הרצח של שירה משה על ידי בן זוגה וניסיונותי­ו למנוע מבנו טיפול רפואי, וכן החוק ליצירת איים ירוקים.

 ?? ?? פיזור הכנסת ה 23
פיזור הכנסת ה 23
 ?? ?? ד"ר פרידברג
ד"ר פרידברג

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel