Israel Hayom

הברקזיט יוצא לדרך: הסכם בין האיחוד לבריטניה

ההכרזה החגיגית - שבוע לפני הדדליין ● ג'ונסון: "ההסכם טוב לכולנו" ● נציגי האיחוד: "עסקה הוגנת"

- אלדד בק,

שבוע לפני סיום תקופת המעבר והתנתקותה המוחלטת של ברי טניה מהאיחוד האירופי במסגרת הב רקזיט, הגיעו האיחוד האירופי וה ממלכה המאוחדת להסכם "היסטורי" על יחסי הסחר העתידיים ביניהם.

כשברקע מרחף איום התנתקות ללא הסכם, שעלולה היתה להכניס את הכ לכלה הבריטית למשבר עמוק, במקביל להשלכותיה של מגיפת הקורונה על כלכלת בריטניה, נמשכו באופן מאומץ השיחות על הסכם הסחר מעבר למועד היעד לסיומן לפני כעשרה ימים. לפנות ערב הכריזו במפתיע נשיאת הנציבות של האיחוד האירופי, אורסולה פון דר ליין, ורה"מ של בריטניה, בוריס ג'ונסון, על השגת הסכם על תנאיו הסופיים של הברקזיט. המהלך התאפשר לאחר שממשלת בריטניה הסכימה לוויתורים בנושא העיקרי שמנע את סיומו החיובי של המשא ומתן: זכותם של דייגים מהאיחוד האירופי להמשיך ולדוג במים הטריטוריאל­יים של הממלכה המאוחדת. האיחוד האירופי דרש לאפשר המשך דיג בשטח הבריטי לתקופת מעבר של 14 שנים. הבריטים היו מוכנים לתקופה של שלוש שנים בלבד. הפשרה שהושגה עומדת על חמש שנים.

פון דר ליין הכריזה בבריסל: "זו היתה דרך ארוכה ומטלטלת, אך יש לנו עסקה טובה, הוגנת ומאוזנת וזה הדבר הנכון

והאחראי לשני הצדדים". רה"מ ג'ונסון הצהיר בלונדון: "החזרנו לעצמנו את השליטה על החוקים שלנו ועל גורלנו. כעת ניתן להעלות את היחסים הקשים עם האיחוד האירופי על מסלול של יצי בות וביטחון. זה הסכם טוב לכל אירו פה, שיגן על מקומות עבודה בבריטניה ויאפשר לסחורות בריטיות להימכר ללא מיסוי והגבלת כמויות באיחוד האירופי". מחשש להפרות סדר המוניות במקרה של אי השגת הסכם הועמדו בבריטניה כוחות צבא בכוננות.

נוסח ההסכם בין הצדדים, המתייחס גם לסוגיות ביטחון, שיתוף פעולה מדעי ושירותים, שעדיין לא פור סם והוא אמור להיות מובא לאישורם של בתי הפרלמנט הבריטי והאירופי. בשורות מפלגתו השמרנית של ג'ונסון הודיעו תומכי הברקזיט הנוקשה כי הם יבחנו את כל מאות עמודיו של ההסכם ויתנגדו לכל ויתור שפוגע בזכויותיהם של הבריטים. עם זאת, למרות ההת נגדות מקרב השמרנים צפוי ההסכם להיות מאושר בבית הנבחרים בלונ דון, מאחר שמפלגת האופוזיציה הרא שית, הלייבור, הודיעה שתתמוך בו, אם כי בהסתייגות. מנהיג הלייבור, קיר סטארמר הבהיר: "ברגע בעל משמעות לאומית כה חשובה, לא יהיה זה אמין מצידה של הלייבור לעמוד בצד. לכן אני יכול לומר שכאשר ההסכם יובא בפני הפרלמנט, הלייבור יקבל אותו ויצביע עבורו".

נוסח ההסכם בין הצדדים, המתייחס גם לסוגיות ביטחון, שיתוף פעולה מדעי ושירותים, אמור להיות מובא בקרוב לאישורם של בתי הפרלמנט הבריטי והאירופי

 ?? ??
 ?? ?? פון דר ליין
פון דר ליין
 ?? ?? ג'ונסון, אתמול צילום: אי.אף.פי
ג'ונסון, אתמול צילום: אי.אף.פי

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel