Israel Hayom

הקבלנים ייאלצו לפטר כמחצית מהעובדים הזרים

הממשלה עיכבה את אישור הפשרה שהושגה בין משרד השיכון לאוצר - ולכן כבר בשבוע הבא תרד מכסת העובדים הזרים ב 60% ● "הנדל"ן יתייקר"

- גלעד צוויק וערן בר טל

דרמה בענף הנדל"ן: החל מיום שישי הבא, 1 בינואר ,2021 תיכנס לתוקפה החלטת ממשלה שתוביל להפחתה דרמטית של קרוב ל 60% בהיקף הפועלים הזרים המורשים לעבוד בענף הב נייה - כך עולה ממכתב שהגיע לידי "ישראל היום".

מדובר במסמך מרשות האוכלוסין וההגירה שנשלח לקבלני כוח אדם להעסקת עובדים זרים בענף הב ניין, הנושא את הכותרת "הודעה על עקרונות להורדת מכסת העובדים הזרים לתאגידי הבניין".

במכתב, החתום על ידי רו"ח רועי עמיר, מנהל תחום פיננסים ברשות האוכלוסין, נכתב: "כידוע, בהתאם להחלטות ממשלה בתוקף, המכסה המרבית של עובדים זרים בענף הבניין להעסקה על ידי קבלני כוח אדם, תרד, ביום ,1.1.21 מעד 15,300 עובדים זרים ל 6,800 עו בדים זרים בלבד".

על פי המכתב נכון להיום מועס קים 13,255 עובדים זרים בענף הב נייה על ידי התאגידים. עם כניסת החלטת הממשלה לתוקף, קרוב למ חציתם יחויבו לעזוב את הארץ בתוך 30 יום מתום תוקף הרישיון הקיים שלהם - "אחרת יהיו צפויים למעצר והרחקה ו/או ניכויים מיתרות הפק דון המנוהלת על ידי הרשות". הר שות תעניק עדיפות לעובדים זרים השוהים כמה שפחות זמן בארץ: "לצורך ביצוע הקיצוץ האמור", מס בירים ברשות האוכלוסין, "בכוונת רשות האוכלוסין לדרג את עובדי הבניין הזרים בהתאם לוותק השהות שלהם בישראל, כך שרק 6,800 העו בדים הזרים עם הוותק הנמוך ביותר יוכלו להאריך את שהותם בישראל".

לפי נציג הרשות, הדרך היחי דה לשינוי המדיניות תהיה הח לטת ממשלה בעניין: "ככל שלא יהא שינוי במתווה היורד בהחלטת הממשלה", נכתב, "הנחיות ורשימות עובדים להארכת רישיונות כאמור לעיל יועברו לתאגידים בתקופה הקרובה. ככל שהחלטת הממשלה הנ"ל תתוקן, הרשות תפעל בהתאם להחלטה המתוקנת".

לדברי אלדד ניצן, יו"ר התאח דות תאגידי העובדים הזרים בלשכת המסחר, "מדובר במצב שערורייתי וחלמאי. העסקת העובדים הזרים בארץ היא מתוקף הסכמים בילט רליים בין ישראל למדינות המוצא שלהם. ההסכמים הנוכחיים נקבעו לפני שלוש שנים לתקופה של חמש שנים, כך שההחלטה הזו מנוגדת להסכמים עם המדינות. יתרה מכך, כיצד קבלן אמור להצביע על חלק מעובדיו שיישלחו בחזרה? זה בכלל לא ישים וזה יהיה אסון לענף הב נייה, שבהכרח גם יביא לירידה דרס טית בהיקף התחלות הבנייה ולייקור הדירות. כיום מועסקים בארץ רק 12,500 עובדים זרים, כשהפשרה בין משרד השיכון שדרש 30 אלף עוב דים זרים לבין האוצר היתה 18,500 עובדים - פשרה שהממשלה לא מצ ליחה לאשר".

יהודה כתב יו"ר ארגון הקבלנים והבונים מחוז תל אביב והמרכז, סגן נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ ויו"ר אגף כוח אדם, כלכלה ומיסוי בהתאחדות אומר כי "הכוונה של רשות ההגירה והאוכלוסין להוריד את מכסת העובדים הזרים לתאגידי העובדים הזרים לענף הבנייה היא לא פחות מאשר אסון לענף הבנייה ולציבור הישראלי ובייחוד לזוגות הצעירים שרוצים להגיע לחלום הנ כסף של דירה בבעלותם".

"אטימות ממשלתית"

"אני מפנה אצבע מאשימה לאטי מות שמגלים הגורמים הממשלתיים, אנחנו בדרך למערכת בחירות רבי עית וכבר יותר משנה וחצי אין קבלת החלטות מושכלת של הממשלה גם באשר לפתרונות למחסור בידיים עובדות בענף".

 ?? ?? יהודה כתב
יהודה כתב
 ?? ?? אלדד ניצן
אלדד ניצן
 ?? ?? כ 13 אלף עובדים זרים בענף הבנייה צילום: משה שי
כ 13 אלף עובדים זרים בענף הבנייה צילום: משה שי

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel