Israel Hayom

קרקע מקורקעת

מנהל מקרקעי ישראל סירב לרשום משק בשווי 10 מיליון שקלים לבן ממשיך, למרות הוראת הוריו לפני שנפטרו ● הסיבה: המסמכים לא נמצאו

- יאיר אלטמן

במושבים החקלאיים המושג "בן ממשיך" מאפשר לבעלי הק רקע, בעודם בחיים, להצהיר מי יקבל לבעלותו באופן מיידי את הק רקע לאחר שילכו לעולמם. מקור המושג ברצון לשמור על שלמות המשק החקלאי עם מות ההורים. ההיגיון מאחורי הח לטות אלה הוא שעם מות ההורים, הבן או הבת ימשיכו לתפעל מייד את המשק שזקוק לתחזוקה שוטפת, כמו האכלת בעלי חיים, השקיה וכיו"ב.

ב 1989 חתמו הורים והכריזו על בנם וכלתם כבנים ממשיכים במשק החק לאי שבבעלותם. שוויו של המשק שלהם מוערך בכ 10 מיליון שקלים. כדי שחתי מה זו תהיה קבילה, הוחתמו גם אגודת המושב, הסוכנות היהודית ומנהל מקרקעי ישראל. בהמשך הבן והכלה בנו את ביתם במשק והמ שיכו לנהלו.

לפני כמה חודשים, לאחר שהורי הבן הממשיך נפטרו, הוא פנה באמצעות עורך דינו אורן אבלה, שמשמש גם יו"ר פורום ההתיישבות ורשות מקרק עי ישראל בלשכת עורכי הדין ומומ חה בתחום, למחלקה החקלאית ברשות מקרקעי ישראל, בבקשה שתעביר את הבעלות לבן ולרעייתו מכוח ההתחייבות שנחתמה ב .1989 לתדהמ תם, תשובת הרשות היתה כי הם לא הצליחו למצוא את המסמכים המדוברים, ולכן אינם יכולים להעביר את המשק לבעלותם.

בצר לו, פנה עו"ד אבלה לבית המ שפט המחוזי מרכז לוד, כדי שיחייב את רשות מקרקעי ישראל להכריז ולרשום את הבן הממשיך כפי שנחתם ולהע ביר לו את הזכויות במשק. אלא שבכתב התשובה נראה כי לאחר הגשת התבי עה, הרשות פשפשה בארכיונה ומצאה את המסמכים שאבדו קודם. התברר כי במהלך ההליך אחיותיו של הבן הממשיך ניסו לשים את ידן על המשק והגישו צוואה, שמורה על חלוקת רכוש ההורים באופן שונה.

לטענת עו"ד אבלה, לפי החלטות מו עצת מקרקעי ישראל, רישומו של הבן הממשיך גובר על צוואה, ועל רשות מק רקעי ישראל להעביר לידי הבן הממשיך החוקי את הזכויות במשק.

בית המשפט המחוזי מרכז לוד, ברא שות השופטת חנה קיציס, קבע באופן ברור ומוחלט כי על רשות מקרקעי יש ראל לרשום את הבן הממשיך כבעל הז כויות במשק בתוך 60 יום.

עו"ד אבלה: "צר לי שרשות מקרק עי ישראל אינה מוצאת מסמכים המ עידים על הסכמים ברורים שנעשו בין ההורים לבין הסוכנות היהודית, ובמיוחד בינם לרשות מקרקעי ישראל. לא יית כן שיד ימין אינה יודעת מיד שמאל, והדבר גורם לנזקים רבים ללא אשמתו של הבן הממשיך, שמונה כדת וכדין לפני 30 שנה".

תגובת רשות מקרקעי ישראל: "מדו בר בסכסוך משפחתי לעניין העברת זכויות בנחלה לאחר פטירה. הסכסוך הסתיים בהסכמות של הצדדים, כמפורט בפסק הדין שנתן להן תוקף".

 ?? ??
 ?? ?? עו"ד אורן אבלה
עו"ד אורן אבלה

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel