Israel Hayom

ברוכה הבאה, 2021

הדחף לחגוג ולהשתחרר, שמאפיין רבים בימים אלה, עתיד להתבטא ביתר שאת בחמישי הקרוב - יומה האחרון של 2020 המאתגרת ● את הנובי גוד המשפחתי יותר, שיובא מרוסיה, יציינו השנה הרבה יותר ישראלים ● חוגגות: "צריך להעלים את דיכאון הקורונה, זה כמו חג ההודיה" ● מנכ"ל רשת מ

- היאלי יעקבי הנדלסמן

חג הנובי גוד, המסמן את תחילת השנה האזרחית החדשה בקרב אזרחי בריה"מ לשעבר ומהגריה בעולם, צבר בשנים האחרונות פופו לריות והכרה. בשנים האחרונות הצ טרפו הישראלים לחגיגה, והשנה ביתר שאת בשל הסגר וההתכנסות ממילא.

תשאלו מה לנו ולנובי גוד? ימי הולדת ופגישות אנחנו קובעים לפי לוח השנה הגרגוריאני. פרט לכך, לנו נוח לקבל את נובי גוד )שנה חדשה( שאימצו הקומוניסטי­ם, אחרי שניכו ממנו כל סממן דתי. יתרה מכך, אנחנו לא יכולים להתעלם מהעובדה שמי ליונים מאיתנו עושים זאת.

ארוחת החג המשפחתית היא אלמנט מרכזי, עם טעמים מהמטבח המזרח אירופי. את הבית נהוג לאבזר בקי שוטים ובעץ אשוח קטן בשם ביולקה.

"התביישתי וחגגתי בחדר"

ישראלים, באופן כללי, תמיד מח פשים סיבות למסיבות - ובשנה המ פוהקת הזאת חגיגות סוף 2020 מק בלות מוטיב של מלחמת שחרור, עם הצורך לפרוק עול, להתפרק, להשתכר ולקוות שמכאן אפשר רק להרים. אם תזרקו בחשש לחלל החדר את המילה קורונה, ייתכן שתיתקלו במבטים מז לזלים ועייפים.

קרנית בן דוד, לא מישהי שאפשר לחשוד במוצאה הרוסי, היא מהמצטר פים החדשים למועדון הנובי גוד, והש נה היא מתכננת לציין אותו לראשונה, עם אורחים מהמשפחה בעיקר. "השנה ממש בא לי כי התוודעתי אליו. חוץ מזה שיש קורונה - אי אפשר לצאת ואין מה לחגוג בחוץ. אני מתכננת לעשות ארוחת ערב עם קומץ חברים מכל קצות האוכלוסייה. אנחנו נאבזר את הבית בקישוטים ונקנה אלכוהול, שוקולדים ומאכלים שמציינים את המסורת. זה סוג של חגיגה, והמטרה היא להעלים את הדיכאון של תקופת הקורונה. אני גם אוהבת את כל הקטע של האווירה של אירופה. בדרך כלל בתקופת הכריסמס אני טסה ללונדון. השנה החלטתי לעשות את האווירה של אירופה בבית. החברים שהזמנתי התלהבו מאוד מהמסיבה".

התלבטת אם לחגוג את סילבסטר או נובי גוד, או שהעיקר המסיבה ?

"בסילבסטר בדרך כלל יוצאים למ סיבות סילבסטר. בנובי גוד יש קטע של ארוחת חג מהודרת. זה משהו פנסי ואלגנטי שכולל אווירה של אלכוהול וקישוטים, וכמובן לבוש חגיגי. יש לי ארון עם פריטים עם נצנצים דמויי פר ווה. הכוונה היא להתלבש עד הסוף

וליצור אווירה, דווקא בגלל שאנחנו לא יכולים לצאת. בסילבסטר אף פעם לא הייתי בבית. בשבילי זה העניין של האירופיות, של התחושה של ארוחה מהודרת סביב השולחן עם אלמנטים של החג ושל הצבע של החג. אני קונה עצי אשוח קטנים. הם לא קשורים לכ ריסמס, יש הבדל. אני כן אתן אלמנטים של מאכלים מסורתיים, כי אני רוצה שתהיה אווירה ומעטפת של הנובי גוד. החברים שלי אוהבים לטעום ולהרגיש משהו אחר. אם אני אזמין המבורגר, זה לא ייתן את האווירה. אני כן אלך על האוכל המסורתי של המיונז, של סלטי הביצים ושל שוק אווז. עם זאת, אני לא יודעת אם אני אלך על הרגל

קרנית בן דוד, חוגגת לראשונה: "אני אוהבת את כל הקטע של האווירה של אירופה. בדרך כלל בתקופת הכריסמס אני טסה ללונדון. השנה החלטתי לעשות אווירה של אירופה בבית. אני קונה עצי אשוח קטנים. אם אזמין המבורגר, לא תהיה אווירה"

הקרושה, למרות שחברים שלי פתוחים לכל", היא צוחקת.

מיכל פורטמן לוי נולדה באוקראינה ועלתה בגיל 9 לישראל. "מבחינת אנ שים ברוסיה, הנובי גוד זה הזמן היחיד שכל המשפחה המורחבת לוקחת חופש וחוגגת יחד. זה חג ביתי כי שם אין גי בוש ביום שישי בדרך כלל, ולכן כולם מחכים לרגע הזה. מצטלמים לפני, קו נים מתנות ושבועיים לפני נערכים עם קניות. מתייחסים לאריזות המת נות, ממש כמו שהקרדשיאנ'ס אורזים את המתנות. זה כמו חג ההודיה", היא מדגימה.

לפורטמן לוי יש מה להגיד לכל הש מרנים שיבדקו אם נובי גוד היה אנ טישמי, בצחוק או ברצינות. "אין קשר לסילבסטר ולמשהו נגד הדת והיהודים. הישראלים חושבים שהרוסים חוגגים נגד המסורת אבל זה לא כך", היא מתעקשת. המחשבה הזו גרמה לה עד לא מזמן לבושה. "זה קרה עד שמישהי אמרה לי שזו השנה האזרחית החד

שה, וכל הישראלים מתנהלים לפי השנה הלועזית. בגלל שבעלי ישרא לי, הייתי חוגגת עם אמא שלי בחדר כי הייתי מתביישת לשים עצי אשוח בסלון ומובן שלא העליתי תמונות ברשתות החברתיות. רק בשנים האח רונות הבנתי שזה ממש חסר לי. חשוב לי להראות את התרבות הזו. כשהב נתי את המשמעות, שאני לא פוגעת בדת ולא פוגעת באמונה שלי, הת חלתי לחגוג את זה עם קוויאר, לחם וחמאה ועוד. אם ישראלים מצטלמים עם עץ אשוח בחו"ל, אז מה הבעיה?"

סלט של עדות

ברשתות המזון הלא כשרות ציינו את החג באווירה אירופית במיוחד, עם מגוון קישוטים ומתנות. "כ 800 אלף ישראלים יישארו בארץ ולא יטוסו, וההתפתחויו­ת האחרונות בחדשות מק בעות את העניין", מציין יוסי שליו, סמנכ"ל הסחר של רשת טיב טעם. "המשמעות מבחינת חגי סוף השנה האזרחית היא אקוטית, כי העבודה אצ לנו תתחזק מאוד. אנשים באים לקניות משעות הבוקר המוקדמות ועורכים קנייה מרוכזת וגדולה. בעבר זה לא היה כך. אנחנו נערכים מבחינת הס חורות. גאדג'טים לחג, מצנפות, שלג, עצי אשוח, כפפות. בדרך כלל אנחנו עובדים עם שני ספקים והוספנו עוד ספק כדי לעמוד בביקושים. לא מדובר רק במגזרים שהם יוצאי חבר העמים או בקהל נוצרי".

גם דני בצלאל, סמנכ"ל קשת טע מים, מחזק את הטענה הזאת. "מיום היוולדה של הרשת, הקהל השתנה עם השנים. יש בלבול בין הכריסמס, הסילבסטר והנובי גוד. גם כשאני התחלתי לעבוד ברשת, לא הכרתי את מאפייני החג. פעם היה את חג המימונה רק למרוקנים, ואז כל האש כנזים מצאו חבר מרוקני כדי לח גוג את החג. היום יש סלט של עדות והנובי גוד נכנס לסלט הזה. אין ספק שהמגזר שקונה את האוכל המסורתי הוא בעיקר המגזר הרוסי, אבל מא פייני החג מתחילים להיכנס לבתים הישראליים, ויש גם הרבה משפחות מעורבות. זו תהיה המימונה הבאה".

באילו סגמנטים אתם רואים עלייה במכירות?

שליו: "במגזר הרוסי יש ביקוש לד גים מעושנים, לבשרים איכותיים, לדליקטסים ולמאכלים מסורתיים. משקאות חריפים, שמפניות ומש קאות מותססים תמיד עובדים בסוף השנה. אני מעריך שהשבוע יהיה גי דול של 50% באלכוהול. הקישוטים לחג יעלו ב ,60% וזה כולל מצנפות, כדורי זכוכית מוארים ועוד. מחלקת הקולינריה תעלה ב 40% כי אנשים יישארו בבית".

בצלאל: "אצלנו זה יהיה במחלקת האוכל המוכן".

ויש גם אוכל לנשמה. גלריית יוני טי ארט, המאגדת כ 250 אמנים מכל הארץ וממוקמת בלב יפו, משיקה תע רוכה חדשה - "פסטיבל המתנות", שתיפתח לרגל הנובי גוד.

התערוכה תחשוף כ 50 יצירות של אמנים ישראלים, ובכללן ציורים, עבודות קרמיקה, בובות אמנותיות, איורים, צעצועים, תכשיטים מעו צבים ופסלים.

גם רשתות האלכוהול מדווחות על ביקוש רב ויוצאות במבצעים. אתר האיקומרס פנקו מציע עד 15% הנחה על מגוון משקאות אלכוהוליים איכו תיים, משמפניות ועד וויסקי.

רשת חינאווי More & Wine מציעה מבצע של 3+1 על יינות מקומיים ובינלאומיי­ם ללקוחות ול מצטרפים חדשים, וכן עד 30% הנחה על שמפניות, משקאות אלכוהוליים ובירות.

ברשת בנא משקאות מציעים מג וון משקאות וויסקי במבצע של 2 משקאות ב 379.90 שקלים, במקום 479.90 שקלים.

 ?? ??
 ?? ?? סנטה קלאוס בקשת טעמים צילום: פלג אלקלעי מיכל פורטמן לוי ובתה
סנטה קלאוס בקשת טעמים צילום: פלג אלקלעי מיכל פורטמן לוי ובתה
 ?? ?? יוסי שליו צילום: אלעד גוטמן
יוסי שליו צילום: אלעד גוטמן
 ?? ?? צילום: רויטרס
צילום: רויטרס
 ?? ?? יצירה מפסטיבל השנה האזרחית בגלריה יוניטי ארט צילום: מריה פרייגר
יצירה מפסטיבל השנה האזרחית בגלריה יוניטי ארט צילום: מריה פרייגר

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel