Israel Hayom

קונים מה שרוצים, ולא מה שצריכים

- שיווק ברשת יוליה גרוס

"עכשיו", אין לאנשים כסף עכשיו", "אני חייב להציע הנחות משמעותיות

"מי בכלל קונה בתקופה הזו?" - אלו הם הקולות הפנימיים המתעתעים ברבים מבעלי העסקים. כשאני נשאלת על הקולות האלה, אני מסבירה את מה שאומרים מומחים בעולם: ‪money is not an issue‬ - העניין הוא לא כסף. הקשר בין כמות הכסף שיש ללקוח לבין הקניות שהוא מבצע בפועל - הולך ופוחת.

אני מודעת לכך שהקביעה הזאת נשמעת תמוהה, אבל מאורעות חודש נובמבר - הלוא הוא חודש הקניות הבינלאומי - חיזקו שוב את הטענה הזו מעבר לכל ספק.

אף על פי שפסטיבל הקניות הזה התרחש לצד איומי נגיף הקורונה, כמות הרכישות לא רק שלא פחתה, אלא אף זינקה בעשרות אחוזים והגי עה לשיא של כל הזמנים - בחו"ל )בארץ היא דווקא ירדה(.

לפי ההערכות, הקונים האמריקנים גיהצו קרוב ל 9 מיליארד דולר בק ניות אונליין בבלאק פריידיי בלבד, וכ 12 מיליארד דולר בסייבר מאנ דיי. מדובר בעצם בגידול של כ 22% בהשוואה לשנה הקודמת. לא איומי האבטלה והמיתון, לא איומי הסגרים החוזרים, וגם לא איומים בריאותיים עצרו את הנהירה אל הקניונים הווירטואלי­ים.

רכישות לא שגרתיות

הנחה הגיונית תהיה שאנשים מצ טיידים במוצרים שהם ממילא צרי כים, ופשוט עושים את זה בימים הכי משתלמים כלכלית. כדי לענות על השאלה הזו, בואו נפרוס את רשימת המוצרים הנקנים ביותר בימים אלו כדי להוכיח, שוב, שמתקיים גם כאן הכלל השיווקי הבסיסי שלפיו אנ שים קונים את מה שהם רוצים ולא את מה שהם צריכים: "קונסולות חד שות, טלפונים, מכשירים חכמים וט לוויזיות חלקו השנה שטח של עג לות קניות באינטרנט עם רכישות פחות שגרתיות כמו מצרכים, בגדים ואלכוהול, שקודם לכן היו נרכשות בחנות", אמר טיילור שריינר, מנהל ב ‪.Adobe Digital Insights‬

לפי נתוני ,Adobe הפריטים הח מים ביותר בבלאק פריידיי 2020 כללו ‪Hot Wheels‬ )מותג מכוניות ילדים(, לגו, AirPods של אפל, ‪,Apple Watches‬ מכשירי Amazon Echo וטלוויזיות של סמסונג.

בדקתי עבורכם אם טלוויזיית סמ סונג 52 אינץ' היא מוצר צריכה בסיסי המגיע לכל פועל, ולצערי לא מצאתי סימוכין לכך.

גושפנקה מוחית

התשובה לשאלה המתבקשת, מדוע הגידול הכל כך משמעותי בקניות נעשה דווקא בנובמבר, טמונה בהנחות של התקופה הזאת. וכאן טמון הסוד השיווקי החשוב ביותר.

לכל אחד מאיתנו יש שני איברים שאחראים לקניות - הלוא הם הלב והראש. לשניהם מקום חשוב מאוד בתהליך הרכישה. חלוקת התפקי דים ביניהם עובדת כך: הלב תפקי דו לרצות, והמוח תפקידו לאשר. זה אומר שכל אחד מאיתנו "נדלק" על מוצר כלשהו, אבל לא מסתער עליו מייד, אלא לאחר שהמוח "מאשר" לנו. בדיוק כך עובדות המכירות המאסי ביות של מותגי העל בחגי הקניות של נובמבר.

אז התמונה מולידה שתי מסקנות: הראשונה, שאנשים מעדיפים לקנות את מה שהם רוצים ולא את מה שהם צריכים. והשנייה, שמרביתם קונים בלי קשר למצבם הכלכלי, ובתנאי שזה משהו שהלב שלהם רוצה, והמוח שלהם מאשר שאכן מדובר בקנייה משתלמת.

 ?? ?? מסתערים בקניון עזריאלי בחיפה צילום: הרצי שפירא
מסתערים בקניון עזריאלי בחיפה צילום: הרצי שפירא
 ?? ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel