Israel Hayom

הוסטל של אגודת ניצן

-

מינהל הדיור הממשלתי לפעול למי ציאת דיור חלופי.

הליכי החיפוש נמשכו מספר שנים ללא תוצאה, לאור אופי השימוש. לאחר 7 שנים אותר מושכר פוטנציאלי ברחוב המסגר, אך לנכס היו חסמים קנייניים רבים. לתושבי השכונה נודע על כוונת משרד הבריאות לעשות שיי מוש במושכר כמרפאה לחלוקת מתדון והם החלו לפעול.

"חברים יקרים, תושבים ובעלי עסי קים, תתעוררו דחוף, כי קטסטרופה עומדת לנחות עלינו", נכתב בפוסט אחד מיני רבים שעלה בפייסבוק. בהמי שך גם הוגשה עתירה מינהלית על ידי שכנים בבניין. בסופו של יום נמחקה העתירה בהסכמת העותרים, לאחר שהצדדים הגיעו להסכמות מסוימות, ובפרט הכשרתה של כניסה נפרדת למשתמשי המרפאה.

עוד דוגמה היא הקצאת קרקע בנאות אפקה ב' לאגודת ניצן, שנותי נת מענה לילדים ובוגרים עם לקויות למידה והפרעות קשב. לאגודה סניפים

יש להקדים את הליך ההתנגדויות לשלב מוקדם יותר ולהגביר את מעורבות הציבור בהליכי קבלת ההחלטות המתוכננות בקרבתם

בפריסה ארצית, ובתל אביב היא מפי עילה מרכזי אבחון וטיפול, מועדונים חברתיים ומערך דיור מוגן.

בשנת 2014 הגישה האגודה בקשה להקצאת מגרש בהיקף של דונם בשי כונת נאות אפקה ב' להקמת הוסטל לבוגרים עם לקויות למידה וקשיי תפי קוד והסתגלות. לפי הבקשה, הבנייה תמומן על ידי אגודת ניצן, ביטוח לאומי ותורמים שונים.

המטרה המרכזית היא הכשרת החוי סים לחיים בקהילה, לכן מיקום ההוסי טל בתוך הקהילה מהווה חלק אינטגי רלי ממערך הכשרת החוסים והטיפול בהם. לאחר הגשת בקשת ההקצאה לרשות המקומית, העירייה ככל הנראה הבינה כי מדובר בשימוש שנוי במחלוי קות שצפוי לעורר התנגדויות, והחלה בהליך שיתוף ציבור מוקדם.

נערכו מספר דיונים בהשתתפות נציי גי האגודה, מנהל הרובע מטעם העיי רייה ותושבי שכונת אפקה ב'. התושבים הביעו את חששם מירידת ערך הנכסים הסמוכים להוסטל ומאלימות של חוי סים, וכן העלו צורך במבני ציבור שיענו לצרכים הקיימים כעת. התושבים קיבי לו התייחסות לחששותיהם, ובעת פרי סום התוכנית להתנגדויות לא הוגשו התנגדויות וההקצאה אושרה.

יש מסקנות?

אז כיצד אפשר להימנע מנימבי, ואיך אפשר להבטיח חלוקה הוגנת של שטי חים ומבנים לשימושים ציבוריים בפריי סה העירונית?

שיתוף הציבור: בשימושים שנויים במחלוקת, הצפויים לעורר התנגדויות, מומלץ לבצע הליך יידוע ציבור מוקדם (ולא שיתוף ציבור), כדי לתווך לתושי בים את הצורך והחשיבות הציבורית בהקצאה, לעודד מודעות בקרב התוי שבים ולייצר שקיפות והפחתת ההתי

נגדות. מומלץ לבצע הסברה אודות שימושים שנתפסים כשליליים על מנת לשנות את גישת הציבור.

בגין הליכי הקצאה של שימושים שאינם נתפסים כשליליים, יש להגביר את מעורבות התושבים ולאפשר להם להביע את עמדתם באמצעות הליך שיתוף ציבור מוסדר.

מסקירת הליכי התכנון עולה כי התי נגדות לאחר הפקדת התוכנית מתרחי שת לאחר שיוזם התוכנית מצוי בשלבי תכנון סופיים ולאחר השקעת משאבים רבים, ולכן ההתנגדות בהכרח נבחי נת גם ביחס לעלויות. יש להקדים את הליך ההתנגדויות לשלב מוקדם יותר ולהגביר את מעורבות הציבור בהליכי קבלת ההחלטות על ההקצאות המתוי כננות בקרבתם. רוב ההתנגדויות שנוי צרות לגבי שימושים שאינם בעייתיים נובעות מחוסר התאמה בין הרצונות של תושבי השכונה לבין החזון של הרי שות המקומית.

ועדות אזורית מתוך הקהילה: ועי דות אזוריות שייצגו את תושבי השכוי נות השונות יגבירו את מעורבות הציי בור בהליכי התכנון. תקצוב הוועדה יהיה באמצעות הכנסות הרשות המי קומית מהיטלי השבחה. הוועדה תהיה אמונה על ניהול התקציב בהתאם להי עדפות התושבים באזור וצורכיהם.

מומלץ שתקצוב הוועדות האזוריות ייעשה באופן דיפרנציאלי, על פי קריי טריונים מוגדרים, כגון החתך החברי תי-כלכלי של תושבי השכונה והשיעור היחסי של מבני הציבור השנויים במי חלוקת. שכונה שמתאפיינת בהיקף נרחב יחסית של מבני ציבור בלתי רצויים ושיעור גדול יחסית של תושי בים במעמד חברתי-כלכלי נמוך תזכה בשיעור גבוה יותר מההיטלים.

צדק חלוקתי: הקצאות של שטחי ציבור מכל הסוגים צריכות להתבצע

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel