Israel Hayom

עטים על המשכנתאות

-

טובי החוקרים של חברות מודרנה ופייזר, שפיתחו חיסון כנגד נגיף הקורונה, לא יוכלו מן הסתם לעולם למצוא חיסון כנגד המגיפה האמיתית - מגיפת מחוסרי הדיור ההולכת ומתרי חבת במדינת ישראל משנה לשנה. תוי פעה זו הינה בעלת משמעות כלכלית, מוסרית וחברתית מהמעלה הראשונה.

מאחורי המושגים המכובסים לעייפה יוקר דיור ומחסור בהיצע, ומאחורי הנתונים היבשים, דוגמת אלה שפרסם הלמ"ס בשבוע שעבר, המצביעים על קריסה בהתחלות וסיומי פרויקטים, במיוחד באיזור הביי קוש במרכז הארץ, מסתתרת מציאות עגומה שסופה מי ישורנו.

לשם המחשה: ,1990-ב לפני 30 שנה, כשהתגוררו בישראל כ-4 מיי ליוני תושבים, הייתה 75%-כל דירה בבעלותם (כולל דיור ציבורי). כלומר, לכמיליון ישראלים לא הייתה אז דירה. ואילו היום, 30 שנה אחרי, על סף העי שור השלישי למאה ,21-ה 65%-כל בלבד יש דירה.

במילים אחרות, מתוך 9.3-כ מיליון תושבי מדינת ישראל, 3.1-כל מיליוני ישראלים אין דירה בבעלותם, פי שלוי שה ויותר לעומת .1990 כל זאת, אדי גיש, למרות העלייה התלולה בתוצר הלאומי וברמת החיים שחווינו כולנו במהלך שלושת העשורים האחרונים, למרות חברת השפע, תרבות הצריכה, הקניונים, המותגים והנסיעות התכוי פות לחו"ל.

ואם נשקלל את הנתון לישראלים צעירים עד גיל ,40 נגיע לנתון המי פחיד שלכ-%05 אין דירה. זה כולל רבים הנחשבים למעמד ביניים מוי בהק, כולל בעלי מקצועות חופשיים, כששני בני הזוג עובדים. מדובר באני שים שרוכשים מותגים בקניונים, אוכי לים במסעדות יוקרה וטסים לחו"ל, אבל, וזה אבל גדול, אין להם את התי קציב הנדרש לרכישת דירה כהלכתה.

ככה, כמעט בהיחבא, הולך ומתי מעט משנה לשנה מספר הישראלים שבבעלותם דירה, זאת מהטעם הפי שוט שלמרות העלייה ברמת החיים ולי מרות העלייה במשכורות הממוצעות, מחירי הדיור עלו פי כמה וכמה.

להלן נתונים מאירי עיניים, שפקידי הלמ"ס ומקבלי ההחלטות לא כל כך ירצו שתדעו: בשנת ,1961 כשישראל נחשבה למדינת עולם שלישי מתפי תחת מובהקת, עם תוצר קטן בעשי רות מונים לעומת ימינו, נדרשו בסך הכל 3.4 שנות עבודה על מנת לרכוש דירה. 1971-ב 4.1 שנים, 1976-ב 4.5 שנים, 1979-ב 8.4 שנים וכן הלאה. ואילו כיום, על סף ,2021 המספר הרי קיע לכ-02 שנות עבודה(!). כלומר, פי 6 מאשר ראשית שנות 60-ה של המאה שעברה.

יתרה מכך: גם הנתון של 20 שנה מטעה קמעא, מכיוון שהוא מתייחס למחיר דירה ממוצעת שהינו כיום 1.5-כ עד 1.6 מיליון שקל. אולם ממוצע זה מגלם בתוכו הרבה מאוד דירות מוי זלות של מחיר למשתכן ודירות בפי ריפריה, כך שאם נתייחס נטו לצרכים של זוג צעיר תל אביבי או רמת גני שגר בשכירות, עובד ומבלה במרכז הארץ, אזי הדירה שתתאים לצרכים שלהם תהיה אף יקרה יותר ומחירה ינוע סביב -2 מיליון שקל בקירוב, שזה שווה ערך לכ-52 שנות עבודה.

באין חיסון ליצירת היצע דירות, עטים מאות אלפי ישראלים, בתוי כם זוגות צעירים רבים, על שוק המי שכנתאות שהולך ותופח למימדים מבהילים, כמו הגולם מפראג. היקף המשכנתאות חוצה את 400-ה מיי ליארדי שקלים, ועוד מעט קט גם יחצה את גובה תקציב המדינה השי נתי של מדינת ישראל (שכידוע איננו בנמצא).

זהו, כמובן, מצב חמור מאין כמוי תו. מחירי הדיור מתודלקים ביתר שאת, במיוחד כשאנחנו שומעים חדי שות לבקרים על היצע מדלדל והולך. גם המשכנתאות מתודלקות, לאחר ההודעה האחרונה של בנק ישראל על האפשרות לקחת שני שלישים מהמשי כנתא במסלול פריים. מהלך זה יביא כמובן לתדלוק משמעותי נוסף של מחירי הדיור.

עצתי למקבלי ההחלטות בממשלה ובכלל: יפה מאוד שרכשתם בעיתוי מושלם מיליוני חיסונים כנגד מגיפת הקורונה, מה שיגרום, אינשאללה, להי תפוגגות המחלה במהלך .2021 אבל האפידמיה ששמה מחסור בדיור לא תחלוף מעצמה, ואף תלך ותעצים בשנים הקרובות.

חשוב מאוד שמקבלי ההחלטות יזי כרו גם נתון דמוגרפי יבש, אולם משי מעותי ביותר: מדי כ-5 שנים נוספים למדינת ישראל כמיליון תושבים נוי ספים, כלומר עוד 300-כ אלף משקי בית הזקוקים לדירה. זה אומר, חבי רים יקרים, שבעוד שנים ספורות תמי צאו את עצמכם עומדים בפני תרחיש אימים אפוקליפטי של מיליוני צעירים חסרי דיור ומיליוני נוטלי משכנתאות שספק רב אם יצליחו לעמוד בנטל התשלום.

חומר למחשבה לקראת השנה האזי רחית 2021 הבאה עלינו לטובה.

כותב המאמר רוני מזרחי הוא נשיא לשכת הקבלנים ובעלי קבוצת מזרחי ובניו

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel