Israel Hayom

ב 17 בינואר: תוסר ההגבלה על נטילת משכנתא בריבית פריים

בשורה לנוטלי המשכנתאות: יוגדלו הגמישות ומגוון האפשרויות העומדות בפניהם ● המפקח על הבנקים אבידן: "התשלום החודשי יופחת במידת מה" ● ההוראה תיכנס לתוקף 28.2־ב עבור ממחזרי ההלוואה

- גלעד צוויק

הקלה על נוטלי המשכנתאות: הפיקוח על הבנקים בבנק ישש ראל הודיע אתמול על הסרת הגבלות למתן הלוואות לדיור בריבית משש תנה, שבמסגרתה תבוטל ההגבלה על חלק ההלוואה בריבית הפריים.

כמו כן, נקבעו לוחות זמנים לכניסת התיקון לתוקף. "נקטנו צעד זה מתוך רצון להקל על ציבור הלווים", אמר המפקח על הבנקים בבנק ישראל, יאיר אבידן, והוסיף: "בכוחו של ביטול ההגבלה להגדיל את הגמישות ואת מגוון האפשרויות העומדות בפני הלווים, ואף להפחית במידת מה את תשלום המשכנתא החודשי. במקביל, חשוב להדגיש את חשיבות הצורך בשיקול דעת מוקפד של הלווה בעת בחירת סל משכנתא על מנת להביא בחשבון את העלויות והסיכונים הקיימים בכל אחד מהמסלולים האפשריים במבט צופה פני עתיד".

עבור נוטלי הלוואה חדשה לדיור - ההוראה תיכנס לתוקף בעוד כשלושה שבועות, 17 בינואר .2021 עבור ממחזרי הלוואה לדיור, ההוראה תיכנס לתוקפה ב־82 בפברואר, זאת "בשל העומס התפעולי הפוטנציאלי, ועל מנת לאפשר למערכת הבנקאית להיערך באופן נאות". במסגרת ההטבה תבוטל ההגבלה לעניין הלוואה לדיור המיועדת למימון פירעון מוקדם של הלוואה (בבנק שבו נלקחה ההלוואה או באמצעות בנק אחר).

כצעד משלים בימים אלה מבוצעת בחינה בבנק ישראל בנוגע לשיטת החישוב ולגובה מדרגות עמלת הפירעון המוקדם על הלוואות לדיור, שיוזיל את מחזור המשכנתא בבואו של לווה לנקוט צעד זה. עדכון מנגנון עמלת פירעון מוקדם כרוך בתהליכי היוועצות מול משרד המשפטים, ומחייב את אישור שר האוצר וועדת הכספים בכנסת. הליך זה צפוי להיות מקודם במהלך שנת .2021

בבנק ישראל מדגישים כי הגבלות נוספות על הלוואות לדיור נותרו בעינן, לרבות יחס היקף ההלוואה לשוויהנכס היקףהתשלום החודשי כחלק מהכנסת משק הבית

וההגבלה על חלק ההלוואה בריבית משתנה, שלפיה לפחות שליש מהלוואה לדיור יינתן בריבית קבועה ושני השלישים הנותרים יינתנו בריבית משתנה.

בעוד בנק ישראל מציג את המהלך כמועיל לשוק הנדל"ן, קיים חשש מהשפעה הפוכה של הגדלה דרמטית ובמידה מסוימת מלאכותית של הביקושים בשוק המשכנתאות מצד הרוכשים למגורים, המשקיעים, ובתוך כך פעילות המיחזורים.

התוצאה עלולה להיות דווקא עלייה נוספת במחירי הדיור. בתוך כך, מדגישים בבנק ישראל כי מחזור משכנתאות לא יתאפשר לאלו שהקפיאו את תשלום דמי המשכנתא כפתרון למצוקה תזרימית שחווים לנוכח משבר הקורונה.

 ?? צילום: אורן בן חקון ?? בנק ישראל. "בכוחו של ביטול ההגבלה להגדיל גמישות"
צילום: אורן בן חקון בנק ישראל. "בכוחו של ביטול ההגבלה להגדיל גמישות"
 ??  ?? המפקח על הבנקים אבידן
המפקח על הבנקים אבידן

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel