Israel Hayom

עונת הציד בפגרת חורף

בחסות הקורונה והמשבר הכלכלי, מעמדם של המאמנים באירופה זכה לחיזוק משמעותי ● בליגות המובילות פוטרו בשלב זה רק 14 - לעומת 35 בתקופה המקבילה אשתקד

- דור הופמן

את התקופה הזאת של השנה - חודש דצמבר בואכה מש חקי חג המולד בפרמייר ליג - מכנים באנגליה "עונת הציד". במקרה הזה הציידים הם בעלי המועדונים, והקו רבנות הם המנג'רים. הנה, למשל, השלל של העונה שעברה. ארסנל ואברטון הביאו את מיקל ארטטה וקרלו אנצ'לוטי במקומם של אונאי אמרי ומרקו סילבה, ז'וזה מוריניו בדיוק התיישב על הספסל שפינה מאוריסיו פוצ'טינו בטוטנהאם, ווט פורד נפרדה מקיקה סאנצ'ס פלורס והביאה את נייג'ל פירסון ובווס טהאם אמרו להתראות למנואל פל גריני והנחיתו את דיוויד מויס.

זה, פחות או יותר, הממוצע השנ תי של עונת הציד. חמישה מאמנים מפוטרים בחמישה מועדונים שונים בחודשים נובמבר-דצמבר מייצגים את השגרה, לכן מה שקרה ב 2020 - אך ורק פיטוריו של סלאבן ביליץ' מווסט ברומיץ' ומינויו של סם אלר דייס - מייצג סטייה סטטיסטית חדה שדורשת בדיקה.

נכון לרגע זה, בערך שליש עונה בתוך ,2020/2021 פוטרו בחמש הלי גות הגדולות יחד 14 מאמנים בלבד. הבונדסליגה, בחסות שאלקה שכבר פיטרה שלושה כאלה, מובילה עם שישה מפוטרים. בצרפת פוטרו חמי שה, באיטליה שניים, ובספרד פוטר רק מאמן אחד – אוסקר גרסיה, שסיים את דרכו בסלטה ויגו והוחלף על ידי אדוארדו קואודט.

מדובר במספרים היסטוריים. לשם השוואה, אלה המספרים של העונה שעברה: תשעה מפוטרים באנגליה, תשעה באיטליה, שבעה בגרמניה, שישה בספרד, וארבעה בצרפת. סך הכל 35 מאמנים מתחילת העונה ועד לסיום השנה האזרחית, 21 יותר מה עונה. נגיף הקורונה היה אכזרי מאוד כלפי השחקנים, האוהדים, בעלי הק בוצות וכמעט כל אחד בכדורגל, חוץ מהמאמנים. כש 2020 תסתיים בקרוב, היא גם תספר שהיתה זאת השנה שבה פוטרו הכי מעט מאמנים אי פעם.

סבלנות שווה כסף

הסיבה המרכזית לכך היא כמובן נגיף הקורונה, ששינה לחלוטין את חוקי המשחק. הכדורגל החדש, נטול האוהדים ביציעים, הוביל לירידה של בין 20% ל 50% בהכנסות של המו עדונים. לפטר מאמנים עולה הרבה כסף, ולכן קבוצות לא ממהרות לע שות זאת. אברטון חשפה לאחרונה שפיטורי מרקו סילבה עלו לה 6.6 מיליון ליש"ט, ובשלב מסוים טוט נהאם שילמה במקביל גם למוריניו וגם לפוצ'טינו.

בימים כאלה מעטים המועדונים שיכולים להרשות לעצמם תשלום כפול או תשלום פיצויים, ומלבד פ.ס.ז' שפיטרה את תומאס טוכל כי אינה מוטרדת מהמשבר הכלכלי, הרוב הגדול של המפוטרים נשלחו הביתה כי למועדונים באמת שלא היתה ברי רה. אפשר לשער שבכל עונה אחרת היו מפוטרים רבים נוספים – מיקל ארטטה בארסנל, למשל – אבל יש רושם שהקרדיט שמקבלים מאמנים בעונה הזאת גדול יותר מבעבר.

הקרדיט הזה הוא לא על בסיס כל כלי בלבד. באנגליה חקרו את העניין וגילו שדווקא בתקופות משבר כמו זאת הנוכחית, מנהלים ומאמנים מש פרים את העבודה שלהם בצורה משמ עותית והופכים לדמויות מפתח. החל ממלחמת העולם השנייה ועד לחורף הקשה של ,1963 שני אירועים שעצרו את הכדורגל, היו אלה המאמנים שה נהיגו את התמודדות עם המצב והחזרה לשגרה. גם הפעם, מועדונים רבים מאמינים שלאיש על הקווים תפקיד חשוב מהרגיל.

הנסיך עבדולה, הבעלים של נו עלת הטבלה שפילד יונייטד, הסביר השבוע שהמנג'ר כריס וויילדר חסין פיטורים כי "הוא הבנאדם המתאים ביותר להוציא את הקבוצה מהמצב שאליו נקלעה". בכלל, נדמה שהמא מנים זוכים להרבה כבוד והערכה על העבודה שלהם בתקופה הקשה הזאת. על מסיבות העיתונאים בזום, האימו נים הארוכים והמסובכים והניסיון לה חדיר בשחקנים מוטיבציה במגרשים ריקים מאדם. במידה רבה אפשר לומר שהיום, יותר מבכל נקודת זמן לאורך ההיסטוריה, מאמנים מקבלים זמן רב לעבוד ולתקן. לאלה אפשר להוסיף את היעדר הקהל ביציעים, עניין שמו ריד בצורה דרמטית את הלחץ על הב עלים לפטר, והנה הסיבות להישרדות הארוכה מאוד של המאמנים.

בשבועות האחרונים אתרי הכדורגל באירופה נכשלו כמעט כולם במשחק הניחושים הקבוע: איזה מאמן יפו טר עד לסוף השנה. באנגליה סימ נו את ארטטה, וויילדר, סטיב ברוס וגרהאם פוטר, באיטליה את מרקו ג'יאמפאולו ובספרד את מיצ'ל. נכון לכתיבת אלה, כולם בדרך לשרוד את 2020 בתפקידם ולקבל צ'אנס לה ציל את המצב בשנת .2021 ריצ'ארד ביוואן, יו"ר ארגון המאמנים האנגלי הסביר: "המאמנים הם אלה שהדביקו את הקבוצה בימים הקשים האלה והיו הפנים של המועדונים. בעלי הקבו צות מבינים שבמשבר הזה שפגע בהם כלכלית, אין ברירה אלא לסמוך על המאמנים יותר מתמיד".

אתמול בפרמייר ליג: משחקה של מנצ'סטר סיטי מול אברטון נדחה, לאחר שסגנית האלופה דיווחה על מספר גבוה של נדבקים בקורונה.

מחצית ראשונה טובה ושער של אוליבייה ז'ירו לא הספיקו לצ'לסי במשחק הבית מול אסטון וילה. אנוואר אל גאזי כבש בתחילת המחצית הש נייה והמשחק הסתיים ב .1:1 המפגש בין קריסטל פאלאס לללסטר הסתיים באותה תוצאה. ווילפריד זאהה העלה את הקבוצה של רוי הודג'סון לית רון, הארווי בארנס קבע שוויון שמונה דקות לסיום. עם הנקודה הזאת, עלתה לסטר למקום השני בטבלה.

 ?? צילום: אי.אף.פי ?? טוכל. פיטוריו נחשבים לנדירים העונה
צילום: אי.אף.פי טוכל. פיטוריו נחשבים לנדירים העונה
 ?? צילום: אי.אף.פי ?? ארטטה. ניצל
צילום: אי.אף.פי ארטטה. ניצל
 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel