Israel Hayom

מנועי הצמיחה של 2021

-

מבצע החיסונים מוכיח שאנחנו מסוגלים לשים בראש את הנזקקים ביותר, קשישים ואוכלוסיות סיכון, ולהפוך את החיסון הפרטי שמניב רווח לחברות התרופות - לזמין לכל

בתרבות האינדיאנית מסופר שבכל אחד מאיתנו מת חולל מאבק בין שני זאבים - הרע והטוב. הזאב הרע הוא הקנאה, החמדנות, היהירות, השקרים והאגו. הטוב הוא התקווה, השלווה, הענווה, האמפתיה, האמת והאמונה. ומי מנצח בסוף? הזאב שאנחנו מאכילים הכי הרבה.

משבר הקורונה מצמיח הזדמנויות לחיזוק "הזאב הרע". 2,000 המיליארדרי­ם המובילים בעולם הגדילו בחודשים האחרונים את הונם הפרטי ב .27.5% דו"ח חדש של הבנק הפדרלי בארה"ב חושף שהונם של 50 העשירים ביותר האמריקנים זינק ב ,2020 ושווה להון של כלל 330 מיליון האמריקנים. בישראל יש מגמות רעות, אבל גם הזדמנות. אז איך מאכילים את "הזאב הטוב"? איך לוקחים את המשבר למקום של הזדמנות? הנה כמה כיוונים אפשריים למנועי צמיחה לטוב.

המנוע הסולידרי: מבצע החיסונים מוכיח את זה. אנ חנו יכולים לתת אמון. אנחנו מסוגלים לשים בראש את הזקוקים ביותר, קשישים ואוכלוסיות סיכון, ולהפוך את החיסון הפרטי, שמכניס רווחי ענק לחברות התרופות, לזמין לכל. ערבות הדדית היא מנוע צמיחה אדיר. היא תכניס לכלכלה הישראלית את הפריפריות החברתיות והגיאוגרפי­ות. את המשפחות החיות בעוני ואוכלוסיות חרדיות, ערביות ומזרחיות, למעגל הצמיחה. זה יועיל לכולנו, וייתן זריקת מרץ אדירה לכלכלה המרוסקת. לא מדובר ב"חמלה" או ב"טובה" שאנחנו עושים לחל שים מאיתנו. מדובר בצורך של כלל החברה הישראלית. חברות עם פערים כלכליים חברתיים עצומים הן חברות חסרות אמון ופוגעניות.

המנוע הסביבתי: המשבר הבריאותי עצום. המשבר האקולוגי העומד בפתח, גדול ממנו. האחריות שלנו לדורות הבאים מחייבת, בין היתר, הפיכת משק האנ רגיה למבוסס 100 אחוז אנרגיות מתחדשות. זה יאפשר לצמצם פגיעה בריאותית בכולנו ויבטיח יתרון עצום לחברות וליזמים ישראלים בשוק הצומח ביותר בעולם המערבי. הסביבה והבריאות הולכות יד ביד. פיתוח מואץ ופגיעה בטבע הם מהגורמים להתפשטות של מחלות מידבקות חדשות. כלכלה ואנרגיה שמיטיבות עם הס ביבה ולא רק עם שורת הרווח, הן גם אינטרס בריאותי.

המנוע הקואופרטיב­י: בעוד עסקים קטנים קרסו בהיעדר גב ממשלתי מספק, קואופרטיבי­ם שגשגו. יש יתרון לביחד גם בעולם הכלכלי. הקואופרטיב­ים מאפ שרים מנוע צמיחה פיננסי. בנק ישראל השתמש בכלים רבים שהעבירו מיליארדים לבנקים ולשוק ההון. האנ שים הפשוטים והעסקים הקטנים התקשו לקבל אשראי. אגודות אשראי, בנקים ציבוריים, הרחבת השירותים הבנקאיים של הדואר קיימים במדינות רבות ואפשריים גם אצלנו. הבנק החברתי "אופק" )גילוי נאות: אני חבר בו( הוא חלוץ במרחב שממתין ליוזמות נוספות.

התאגדות עובדים מספקת גב נוסף. כששר החינוך ומשרד האוצר ניסו לדרוש מהמורים קיצוץ בשכרם ותוספת ימי הוראה ללא תמורה, עמדו ארגוני המורים בפרץ. היו מי שגינו וצקצקו, אף שהם עצמם לא היו מוכנים לשנות את תנאיהם. הארגונים ניצחו. את האופ נה להשמיץ ארגוני עובדים מטפחים בעלי אינטרסים, שמעוניינים בעובדים חלשים וחסרי זכויות.

הסגר הנוכחי והבחירות הקרובות יעלו לנו במחיר כל כלי כבד מאוד. כדאי שנצא מהמשבר הזה עם פחות מי לים, ויותר מעשים וכיוונים שיאכילו את "הזאב הטוב".

 ??  ?? אבי דבוש
אבי דבוש

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel