Israel Hayom

הציגה את המתנחלים מהזווית האנושית

- נדב שרגאי

מירי צחי המנוחה צילמה תמונות, קצת כמו שמשוררים כותבים שירים. בסערה, בכאב, ומתוך התרגשות והתמסרות מוחלטת. "מכורה טוטלית לצילום", כפי שהעידה על עצמה פעם. היא היתה מקצועית לעילא ולעילא. התוצרת המשובחת שלה, עם הנגיעות האמנותיות הכה ייחודיות לה, ילוו אותנו כאן עוד שנים רבות.

אבל צחי היתה גם לחלוטין לא אובייקטיבי­ת. היא לא טרחה להסתיר זאת וזה היה אחד מיתרונותיה הגדולים. כרטיס הכניסה שלה כמעט לכל פינה בחבלי המולדת העתיקים של יהודה ושומרון; "צלמת ההתיישבות", שליחה נאמנה של המפעל המתחדש שם. המתעדת הבלתי נלאית של נופיו הגיאוגרפיי­ם, הפוליטיים ובעיקר - האנושיים.

צחי הציגה את המתנחלים לא רק כנושאי דגל שלמות הארץ והמולדת, אלא בעיקר, כפי שהם. כבני אדם, כמוני, כמוך. את רגעי השמחה והכאב והעייפות והצהלה, ואת הערבוב של הכל יחדיו.

התמונות מגוש קטיף, ערב חורבנו, היו יקרות לליבה במיוחד. הן שמורות בספר דברי הימים של הצילום במסגרת אלבומה הראשון: "קטיף - תשעה ימים באב". לצד התפילות ומראות החורבן וההרס, צחי שילבה בו תמונה אחת שבה הנציחה עדשת המצלמה שלה בובת דובי לבן ופרוותי, כשהוא מוטל מחוץ, מתחת להריסות אחד הבתים.

גם האלבום השני שלה, כמו מרבית תמונותיה, מההפגנות, מהפיגועים ומכל מה שמלווה את חיינו כאן, "לכד את כל הרגעים - את הדבש, והעוקץ והמר והמתוק", כפי שצחי עצמה כתבה בגב אלבומה.

ביצירה הזאת שלה היו עוד כמה תמונות קרובות לליבה במיוחד: הרב פרומן ז"ל, רבה של תקוע, מתפלל לגשם בחברת אנשי דת מוסלמים; משפחת רום מאש קודש, צוהלת מול עז שמציצה אל תוך בית המגורים שלה; וגם תינוקה של קים לבנגרונד, שנרצחה על ידי מחבל במפעל בברקן כשהוא מנשק את תמונת אמו על כרזה בהפגנה.

צחי היתה אישה מאמינה, מלאת ענווה ושומרת מצוות, שונה מאוד בסגנונה ובלבושה בברנז'ת הצלמים המקצועית, נשמה טובה ועדינה. "צלמת אחת חייתה בירושלים והיא כולה זהב והיא כולה אור וכעת היא כולה דרור", כתבה עליה אתמול חברתה מחוות גלעד יעל שבח.

כשביקרתי אותה בפעם האחרונה במכון שרת בירושלים, כבר היתה חלשה מאוד. ספר התהילים שממנו קראה בתפילה לא מש מידיה, והיא ביקשה רק דבר אחד, שיתפללו בשבילה. עכשיו נשארו התמונות המיוחדות שלה. הן ייצרבו בפנתיאון הצילומים הגדולים שתיעדו את נופי הארץ הזאת ואנשיה אחרי מלחמת ששת הימים.

צחי ז"ל היתה אישה מאמינה, מלאת ענווה ושומרת מצוות, שונה מאוד בסגנונה ובלבושה בברנז'ת הצלמים המקצועית, נשמה טובה ועדינה

 ??  ?? ביקור בית. מתוך אלבום הצילומים של צחי ז"ל
ביקור בית. מתוך אלבום הצילומים של צחי ז"ל
 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel