Israel Hayom

החלום הישראלי

מה שמחכה לכם בבקבוקון במרפאה ליד הבית, הוא בגדר חלום עבור רוב העולם המערבי

- בועז ביסמוט | אטלנטה, ג'ורג'יה

חלום אחרית הימים: אמריקנים מסתכלים על ישראלי בקנאה. החלום הישראלי. ישראלים המתגוררים בארה"ב מבקשים לטוס ארצה, כי אין מה להשוות, ישראל הרבה יותר מתקדמת מאמריקה. מדע בדיוני? לא. זו בדיוק ההרגשה כרגע, והסיבה דוקרת כתפיים על ימין ועל שמאל: החיסונים.

בזמן שאמריקה הגדולה והמתקדמת, וגם הרבה מאוד מדינות רבות בגן העדן האירופי, עסוקות בבלימת השתוללות הנגיף, בהחמרת סגרים ובהרגעת הפא ניקה, ישראל כבר עמוק בתוך מבצע חיסונים המוני של אזרחיה. בזמן שבצרפת מחסנים בבודדות, בישראל מחסנים בצרורות.

צריך לראות איך מסתכלים עלי כאן, האורח מי שראל, שמספר למקומיים שהוא כבר חוסן. מה לע שות, סוף סוף יתרון קל לחברות במועדון המפוקפק של קבוצת סיכון. זוכרים כיצד היינו מסתכלים בש נות ה 70 על הדוד מאמריקה עם הליווי'ס והמרלבו רו? ובכן, תכפילו במאה. העיניים נפתחות בסקרנות מהולה בהתפעלות.

הם מקבלים את המידע בטלוויזיה המקומית ובעי תונים - ישראל מתמקמת במקום ראשון, הרבה הרבה לפני רוב העולם המערבי. נתניהו מצטלם עם המתח סן המיליון באום אל פחם, ובעיתוני העולם שואלים: "איך הם עשו את זה?"

זה נכון: זה עוד לא הסתיים. למיליון המחוסנים הראשונים מצפה מנה שנייה, ויש עוד כמה מיליונים שטרם התחסנו. צריך לקוות שהמבצע יימשך בתנופה הנוכחית. לא מומלץ לגלוש לחגיגה מוקדמת. אבל כשיותר מעשירית האוכלוסייה מחוסנת בתוך זמן כל כך קצר, אפשר לדמיין כבר תסריטים של יציאה מה גבלות וחזרה לשגרה במשק, בכלכלה, בחינוך, בת רבות. יש מדינות רבות בעולם, כולל ארה"ב, שאזרח מהשורה בהן לא יכול עוד לפנטז על חיסון בחצי שנה הקרובה. זה אולי ישתנה, אבל תודעתית, וכנראה גם פיזית, החיסונים עוד לא בהישג ידם של הרבה מאוד אמריקנים, צרפתים, גרמנים... הישראלים, לעומת זאת, כבר עושים תוכניות. נקווה שלנגיף אין תוכנית מגירה משלו.

העניין הוא שההצלחה הזו עומדת בניגוד כל כך עמוק לאווירה שהשתלטה עלינו כבר מהרגעים הרא שונים. זוכרים? מחדלים, ועדות חקירה, כישלון, מה לא? הספורט הלאומי היה להשוות את מצבנו לעולם. עשינו את זה קצת פחות ברגעים של הצלחה, שבהם הנתונים שלנו היו סבירים ואפילו טובים ביחס לעולם. אבל כשהגל הישראלי היה בצד הלא נכון של הסנכ רון עם אירופה, היו פה מי שכבר התנדבו לכתוב את מסקנות ועדת החקירה הממלכתית שתמצא את האש מים: ממשלת ישראל )"הכושלת ביותר בכל הזמנים"( וכמובן, ראש הממשלה נתניהו.

מה לא אמרו עליו, ועוד מהרגע הראשון? שהוא ממציא, או מפריז, או מנצל כדי לעורר פחד, כדי להדק שליטה, כדי למנוע הפגנות, כדי לגרוף רווח פוליטי או כדי להתחמק ממשפט. גם עכשיו יש מי שבטוחים שהסגר מתואם עם מועד הבחירות, ושמבצע החיסונים הוא לא יותר מתעמולת בחירות.

ועכשיו, כשזה בכל זאת קורה; כשהחיסונים אכן נר כשו, הובאו, וכשהמערך מתגלה ביעילותו המרשימה, יש מי שדחוף להם, ממש עכשיו, לזקוף את ההצלחה לאלף ואחת גורמים אחרים, כולל תנועת העבודה שה קימה את קופות החולים. כן, יש גם מי שחושב שמבצע החיסונים הגדול הוא בכלל הצלחה אסטרונומית של השמאל הישראלי.

ההתנצחויות הקטנוניות והתפלות האלה נראות כל כך קטנות ועלובות מרחוק. יצא לי לבקר במדינות רבות בארה"ב וגם בצרפת בזמן המגיפה. צר לי לאכ זב, לא רק שיש לנו במה להתגאות עכשיו, אלא שגם בשלבים קודמים של המגיפה לא היה לנו במה להת בייש. ההגבלות באמריקה מטורפות, כך גם בצרפת. ועכשיו, כשאנחנו רואים איך מביטים עלינו בקנאה, איך לוטשים עיניים לתכנון, לארגון ולביצוע של מבצע חיסונים שמקדם את ישראל צעד ענק לקראת סוף המגיפה )בתנאי שלקורונה, כאמור, אין תוכנית מגירה(, אולי הגיע הזמן להודות שישראל היא כנראה מדינה שלא כל כך נורא להיות בה, לחיות בה, ולעבור בה משבר גלובלי.

לפני כמה חודשים היו מי שדחפו ברצינות תהומית להקמת ועדת חקירה; זה עלול להסתיים בתעודת הוק רה. זה נכון, הצלחת המבצע לא מבטיחה לנתניהו חי סון מביקורת, אבל היא בהחלט מבטיחה לנו האזרחים חיסון מקורונה. מה שמחכה לכם בבקבוקון קטן בקופת החולים ליד הבית, הוא עדיין בגדר חלום רחוק בשביל האנשים שאני פוגש כאן. פרופורציה.

 ??  ?? "ישראל המובילה בחיסונים", ה"ניו יורק טיימס" )מימין( ובי.בי.סי
"ישראל המובילה בחיסונים", ה"ניו יורק טיימס" )מימין( ובי.בי.סי
 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel