Israel Hayom

פיצולים, איחודים, והאגו שמפריד ביניהם: מלחמת הקיום של השמאל

- מתי טוכפלד

בעוד כל המפלגות, בעיקר החדשות, ממקדות באופן גלוי את החיצים נגד נתניהו, הקרב האמיתי שלהן מתנהל זו נגד זו. כרגע המלח מות הללו מתקיימות מאחורי הקלעים. בהמשך, ככל שהמצוקה תגבר, אלה הקרבות שיעמדו בפרונט בבחירות .2021 אלא אם כן יהיו איחודים משמעותיים לקראת סגירת הרשימות בפברואר.

הקרבות הפנימיים של המפלגות הבינוניות והקטנות מתנהלים בשני המחנות, אולם האכזרי שבהם מתקיים בימים אלה בצד השמאלי. בי מין - המאבק בין נפתלי בנט לגדעון סער בשאלה מי מהם יסיים עם מספר המנדטים הגבוה ביותר, נראה כמו צרות של עשירים לעומת מה שמתחולל במחנה השמאל. שם, כמה מפלגות נלחמות על עצם קיומן. נפילה של אחת מהן מתחת לאחוז החסימה עשויה להגדיל משמעותית את יכולתו של נתניהו להרכיב קואליציית ימין.

בשמאל הפנימו, אחרי מערכת בחירות או שתיים, ואחרי ריקוד שמחה ספונטני ונלעג של ארבעת חברי הקוקפיט - כי ההכרעה לא נו פלת על גודל המפלגה אלא על הגו שים. לכן, במערכת הבחירות האחרו נה לחץ גנץ על עמיר פרץ להתאחד עם מרצ כדי להבטיח את מעבר אחוז החסימה שלה. לכן גם הביעו שמחה גלויה חברי מפלגות השמאל מע לייתה של הרשימה המשותפת. המש מעות היתה: עוד מנדטים למחנה שימנע מנתניהו להרכיב ממשלת ימין.

אלא שעכשיו בשמאל יהיה צורך במהלך נרחב ומשמעותי הרבה יותר, כדי לסדר את הלוח מחדש להיערכות לניצחון. המחנה הזה מורכב כעת מהמפלגות הבאות: יש עתיד של לפיד, כחול לבן של גנץ, הישראלים של חולדאי, תנופה של עפר שלח, העבודה, מרצ, המפלגה החדשה של ירון זליכה ובמידה מסוימת גם ישראל ביתנו של אביגדור ליברמן. ברור שעד פברואר יהיה על כמה מהם להתאחד, אולם לא בטוח אם גם זה יספיק. בשלוש מערכות הבחירות האחרונות היה למחנה מנהיג, וכולם התאחדו מאחוריו כמועמדם לראשות הממשלה. ההבדל הגדול הפעם הוא שמנהיג כזה, נכון לעכשיו, לא קיים. השם החם ביותר שלהם כרגע הוא דווקא גדעון סער, מהמחנה השני. אבל היעדר מנהיג לראשות הממשלה לא משפיע רק על המהלכים שיתרחשו אחרי הבחירות - אלא כבר עכשיו. חסרונה של דמות מרכזית יביא לכך שלא תהיה יד מכוונת שתנווט את המהלכים עד להגשת הרשימות ויביא לאיחוד מפלגות כך שלא יאבד שום קול.

שאלה נוספת שתישאר כנראה פתוחה עד הרגע האחרון: האם ראשי מפלגות שלא מצאו חיבור בזמן, ונותרו לבדם במערכה, ישימו את האגו בצד ויפרשו, או שיתמודדו עד הסוף וייקחו איתם מאות אלפי קולות לפח.

חסרונה של דמות מרכזית בשמאל יביא לכך שלא תהיה יד מכוונת שתנווט מהלכים כדי לאחד מפלגות, בניסיון לא לאבד שום קול

 ?? צילום ארכיון: יוסי זליגר ?? חולדאי ולפיד. נעדר: מנהיג מרכזי
צילום ארכיון: יוסי זליגר חולדאי ולפיד. נעדר: מנהיג מרכזי
 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel