Israel Hayom

הנקמה האיראנית נראית בלתי נמנעת

- עודד גרנות

מחדש, דד החשש מהתלקחות צבאית במפרץ הפרסי מטפס היום לשיא

במלאת שנה בדיוק לחיסולו של מפקד כוח קודס האיראני, קאסם סולימאני - וסביר שיישאר כך גם בשלושת השבועות הקרובים, עד לצאתו של הנשיא טראמפ מהבית הלבן.

מן הטעם הזה נרשם בשבוע שעבר מאמץ יוצא דופן מצד ארה"ב וישראל להרתיע את איראן מביצוע פעולת נקמה על הריגת סולימאני בנמל התעופה של בגדד ועל חיסולו של מדען הגרעין מוחסן פחריזאדה בנובמבר שעבר. וושינגטון קידמה, בין השאר, צוללת גרעינית ונושאת מטוסים למפרץ הפרסי. מפציצים כבדים מדגם ,B-52 שהמריאו מצפון דקוטה, הפגינו כמה פעמים נוכחות מאיימת בשמי המזרח התיכון. פיקוד המרכז של צבא ארה"ב תגבר את כוחותיו המוצבים בסעודיה, והנשיא טראמפ צייץ ש"אם ייפגע אמריקני אחד - איראן תישא במלוא האחריות".

גם ישראל, מצידה, לא התאמצה להכחיש הדלפות על מעבר צוללת של חיל הים בתעלת סואץ "בדרכה למפרץ הפרסי". גורמי ביטחון בירושלים הזהירו מפני פעולות נקם של איראן כמו שיגור טילים מתימן או מעיראק והפעלת שלוחיה בסוריה ובלבנון נגד מטרות ישראליות ואחרות.

החשש שאיראן מתכננת פעולה צבאית נגד ארה"ב, ואולי גם נגד ישראל, בגלל חיסול המדען שנחשדה כאחראית לו, מתבסס על מידע מודיעיני מצד אחד ועל הערכות וניתוחים מצד אחר.

בהיבט המודיעיני הגיעו דיווחים על העברות מאסיביות של טילים ונשק מתקדם מאיראן אל המיליציות הסרות למרותן בעיראק ואל המורדים החות'ים בתימן. נמסר גם על פגישות תכופות בין מפקדי המיליציות הללו לבין אסמעיל קאאני, יורשו של סולימאני בראשות כוח קודס. לפני ימים אחדים נחתו 20 רקטות בקרבת השגרירות האמריקנית באזור הירוק בבגדד, שהתפרשו גם הן כ"מקדמה על החשבון".

בתחום ההערכה התבססה, בעיקר בוושינגטון ופחות בירושלים, התחושה כי פעולה איראנית קרובה היא כמעט בלתי נמנעת משני טעמים עיקריים: האחד, מותו של סולימאני היה מהלומה כואבת כל כך למשטר עד שפשוט אינו יכול להבליג עליו. בשנה החולפת תפחה באיראן ההערצה למנהיג האגדי והגיעה לממדים שלא נראו מעולם. ממעמד של "שאהיד" האומה - היא טיפסה למדרגה שווה כמעט לזו של חוסיין, בנו של עלי מייסד השיעה, שנהרג בשנת 680 בקרב כרבלא. מוזיאון הוקם לכבודו בטהרן, סדרה בת 40 פרקים בטלוויזיה מנציחה את דמותו, ובמשחקי מחשב חדשים הפך סולימאני לכוכב הרשת.

הסיבה הנוספת להערכה המחמירה: לאיראן נותר חלון הזדמנויות צר בן שלושה שבועות בלבד כדי להיפרע מטראמפ לפני שיעזוב את הבית הלבן. כל פעולה צבאית נגד מטרות אמריקניות בראשית כהונתו של ביידן עלולה לחבל קשות במאמץ האיראני להחזיר את ארה"ב ואת הנשיא החדש אל הסכם הגרעין.

בטהרן, ראוי לציין, לא התאמצו מדי להרגיע את החשש מפעולת נקם קרובה אבל ניסו להציג תמונה הפוכה. לא איראן היא שמבקשת לפעול נגד ארה"ב אלא טראמפ הוא זה שעומד להפציץ את מתקני הגרעין באמתלה של הרתעת איראן מתקיפה. האיראנים השתכנעו, או לכל הפחות כך מנסים להציג, שישראל וסעודיה לוחצות כעת על טראמפ לפעול מיידית, והוא עצמו, כך הטענה, מאמין שפעולה נגד איראן תסכל את כניסתו של ביידן אל הבית הלבן.

כמו במקרים רבים כששני הצדדים נערכים צבאית, אבל מאשימים זה את זה בכוונות התקפיות, הסכנה של טעות בשיקול דעת עלולה בקלות לייצר התלקחות רבתי. בסוף השבוע נרשם רק ניסיון אחד בינתיים לצנן מעט את המתיחות: שר ההגנה האמריקני בפועל הורה לקצר את שהותה של נושאת המטוסים נימיץ במפרץ. לא בטוח שזה יספיק.

אבל דבר אחד בטוח. גם אם יחלפו שלושת השבועות הקרובים בלי הסלמה צבאית במפרץ והעברת הנשיאות בוושינגטון תתבצע באורח תקין - אין שום ערובה לשיפור מהיר ביחסים עם טהרן. האיראנים ידרשו מהנשיא החדש הפסקה או הקלה מיידית של הסנקציות, לא יסכימו לוותר על פרויקט הטילים הבליסטיים ולא ימהרו לחתום על הסכם גרעין חדש שינסה שוב לכבול את ידיהם במרוץ לפצצה.

גם אם יחלפו שלושת השבועות הקרובים בלי הסלמה צבאית והעברת הנשיאות תתבצע היטב טהרן אין ערובה לשיפור ביחסים עם

 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel