Israel Hayom

פריחת הקנוניות

- אבי בראלי

בשנים האחרונות מתפשטות תיאוריות קונספירציה ש"מסבירות" את השינויים החריגים סביבנו בתיאורים על כנופיות זדוניות נסתרות שחורצות גורלות ביחסי כלכ לות, חברות ואומות. לצד סיפורים ותיקים כמו כנופיית ה"אילומינטי" ו"זקני ציון", הוצפו לאחרונה הרשתות הח ברתיות בעלילות חדשות, סיפורי ,QAnon למשל, על רשתות פדופיליות החותרות להשליט ממשל רשע כלל כוכבי. הדמיון המשולהב הזה לא עוצר בגבולות פוליטיים או תרבותיים ומאפיין בעלי נטיות ימניות ושמאליות, דתיות וחילוניות, פרוגרסיביו­ת ושמרניות. הוא מסימני הזמן שניכרים בחברה כולה.

מקור התופעה הזאת עתיק ונמשך עד ימינו: פחד קמאי משעבוד או ממוות עד לכדי שיבוש בתפיסת המציאות. יש יסודות כאלה ביהדות, בנצרות ובאסלאם. האנטישמיות היתה מבוססת על אימת מוות מפני העם היהודי המת החי שיהרוס את העולם. הקומוניסטי­ם סיפרו על מאבק הפ רולטריון בקנוניית הרשע הבורגנית העולמית. ואין צורך להרחיב על תמונת העולם הפרנואידית של הנאצים. אבל צריך להסביר את העוצמה ואת המרכזיות הפוליטית של הדמיונות הפרנואידיי­ם החדשים, לפחות לעומת שוליותם היחסית בעשורים הקודמים. נמשכים לסיפורי אימה קו נספירטיביי­ם, מפני שדווקא עכשיו מתעצם אותו פחד מוות ותיק, לנוכח שינויים עמוקים ומהירים המתחוללים ב"מערב" ויוצרים תחושה של קרקע רועדת.

שינויים תמיד כרוכים בהרס, במוֹת מה שקדם להם, או נראים כמבשרי הרס. הם לא מוכרים ולכן לא מובנים. לנגד עינינו התהוותה מציאות טכנולוגית, פוליטית ותרבותית לא מוכרת: גלי הגירה, מגיפה, נשיאים רדיקליים באמריקה, שמאלני ואחריו ימני, אנרכיה וחידלון בעולם הערבי, ניוון וחוסר אונים באירופה, עלייה מאיימת של דיקטטורה קו מוניסטית טכנוקרטית סינית, משבר פוליטי בישראל. אלה מקורות התפשטות של תחושת אובדן כיוון וכאוס. כתרופה לה נאחזים בתיאוריות קונספירציה המקנוֹת חזוּת שווא של סדר וחלוקה ברורה בין "טובים" ל"רעים".

זו תרופה כוזבת. לא נוכל להחזיר לעצמנו את השלי טה בגורל ולהיחלץ מחוסר האונים לנוכח שצף השינויים שמסביבנו, ללא התבוננות תבונית שקולה במציאות. אבל האחראית על התבוננות כזאת, העילית האקדמית, המשפ טית והתקשורתית בחברות המערביות, מועלת בתפקידה, ופה טמון ההסבר הנוסף להתפשטות חסרת התקדים של תחושות פרנואידיות בציבור. כאשר העילית הזאת מזהירה בהיסטריה מפני עליית הפשיזם כביכול בארה"ב ובישראל, למשל, או כאשר היא מטילה צנזורה על עצמה למען בחי רתו של ביידן, היא מערערת את המעמד החיוני של עצמה בתור פרשנית המציאות. היא מצטרפת לצעקנות הרגשנית ולשטחיות ברשתות החברתיות ושוללת מעצמה כל אפק טיביות כלפי מה שמשתולל בהן.

האקדמיה הפוסט מודרניסטית ויתרה על "האמת". הפרקליטות הישראלית הידרדרה לכדי שחקן פוליטי. התקשורת שקעה לדיווח בררני. בלבול הציבור הוא גם באחריותן

איך צרכני התקשורת יכולים להבחין בין רשת פדופיליה שהילארי קלינטון מפעילה כביכול ממרתף של פיצרייה לבין רשת הפדופיליה של ג'פרי אפשטיין? בין משטרי נתניהו וארדואן? בין קרב יריות כביכול על שרתי מחשבים בגרמניה על רקע זיופי הבחירות בארה"ב לבין מחשב נייד שהאנטר ביידן שכח במעבדה וכולל מידע על התקשרויות פליליות של משפחתו עם המפלגה הקומוניסטי­ת הסינית ועל הת מכרותו לסמים ולפדופיליה עם בנות משפחתו? הכל נשמע אמיתי ושקרי באותה המידה, מפני שהעיתונות והאקדמיה נעשו מניפולטיבי­ות ומעלו בתפקיד החשוב ביותר שלהן: להקנות לציבור שיפוט יציב ואמין של מציאות.

לכן חלק עצום מהציבור בארץ אינו מאמין למה שכ תבה הפרקליטות בכתבי האישום נגד נתניהו וכמחצית מהאמריקנים מאמינים שהבחירות זויפו. רבים מאוד איבדו את האמון במי שהיו אמורים לפרש להם את המציאות. במ קום להיות הפתרון, הם נהפכו לחלק עיקרי מהבעיה. העי תונות והאקדמיה עצמן הצטרפו להטעיות שהן היו אמורות לחסן אותנו מפניהן. האקדמיה הפוסט מודרניסטית ויתרה על "האמת". הפרקליטות הישראלית הידרדרה לכדי שחקן פוליטי. והתקשורת שקעה לדיווח בררני ואף להסתרת מה שמזיק פוליטית. בלבול הציבור הוא באחריותן הישירה.

 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel