Israel Hayom

קטיף כוכבים במקום בחירות פנימיות

- יעקב אחימאיר

שימו לב: נותרו כמה כוכבים בשמי הפוליטיקה שעדיין לא זוהו, וב עיקר לא מוקמו. הם נעים במסלול סביב נתניהו, שנתון בעיצומו של מסע לאיתור עוד ועוד כמותם. כמובן, כוכבים כבני אנוש. ויש מתחרים לנתניהו, גם הם מתבוננים בשמי הפוליטיקה. על נתניהו להיחפז, לפני שמתחריו יקדימו לקטוף כוכבים ולהנחיתם היישר לחיקם.

קטיף הכוכבים לצורך שיבוצים ברשימת הליכוד הפך חיוני משעה שבוטלו הבחירות הפנימיות במפלגה. נכון, שיבוץ כוכבים ברשימת הליכוד עלול לחסל את הדמוקרטיה הפנימית שתנועת הליכוד כה התהדרה בה, אך לצד הפיחות בדמוקרטיה – יש תועלת. ברשימת הלי כוד יוכלו לזרוח כוכבים זוהרים דוגמת תא"ל )מיל'( גל הירש, השגריר בוושינגטון רון דרמר, ואפילו דמויות מקרב השלטון המקומי. כוכבי נתניהו יוצנחו, ובכך יהיו פטורים מתלאות ההתמודדות, ובכך אולי גם יכעיסו מתמודדים אחרים.

במסעי התעמולה לקראת הבחירות ב 23 במארס יידחק אפוא לפינה, או יבוטל כליל, נושא הדמוקרטיה הפנימית במפלגות שלטון. בימים רחוקים, לפני שנכנסו לתרבות הפוליטית שלנו מושגים כמו "בחירות פנימיות" או "פריימריז", שלטה בכיפה "ועדה מסדרת", הכינוי להתכ נסות של כמה מוותיקי המפלגה שחרצו גורלות: מי ייכנס במקום סביר לרשימת המועמדים לכנסת ומי לא. אבל נוהג לא דמוקרטי זה לא גרע ממפא"י, מפלגת השלטון דאז, את יכולתה לשלוט במשך עשרות שנים ולהרכיב הרבה ממשלות. בשנים ההן בן גוריון כמנהיג מפא"י ומנחם בגין, כמנהיג תנועת החרות, בעצמם לא נבחרו להנהגה על ידי המת פקדים במפלגותיהם. אך הם היו אלה שלמעשה הכריעו אז לגבי סיכויי הפעילים, אלמונים ברובם, להשתלב ברשימה לכנסת, ומקומם ברשימה תלוי היה במידת קרבתו של המועמד למנהיג או לצמרת.

בעבר כונו הבחירות בישראל, ולא תמיד בצדק, "בחירות גורליות". הפעם, הנסיבות שהביאו לקיום הבחירות הקרובות מצדיקות לחלוטין את שם התואר "היסטוריות", ולכן גם גיוסם של "כוכבים" לרשימה נראה כמו פעולה חיונית ואף הכרחית ביותר. משטר הדמוקרטיה הפנימית יושעה, וזאת כאשר הסקרים מורים כי ייתכן שאנו מתקרבים למהפך פוליטי, השני במדינה. מהפך, ולא בגלל האפשרות כי יעלה לשלטון מחנה שמאל מרכז, אלא דווקא חילופי שלטון בין ימין מרכז בראשות נתניהו לבין ימין מרכז בהנהגת גדעון סער.

אפשרות זו מסכנת את המשך מעמדה של תנועת הליכוד כמרכיבת הממשלה. זו גם המגמה המחזקת את הנטייה לבצע מהפך בסדרי הבחי רות. תקוותו של נתניהו, כך מסתמן, היא כי החלטותיו כמגייס כוכבים לרשימה ישפיעו על המצביעים, וכי ביום הבחירות יאפשרו לו אלה את המשך כהונתו כראש ממשלה.

 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel