Israel Hayom

נטו בן אדם: עדי, צעיר על הרצף האוטיסטי, ידגמן בגדים

אמו של עדי חן, צעיר בתפקוד נמוך על הרצף האוטיסטי, פרסמה פוסט שנגע לליבו של המעצב גל אולמן ● עדי הפך לדוגמן ומככב בקמפיין יחד עם נטלי דדון ● אולמן: "הבנתי שיש לי פה הזדמנות לייצר שינוי חברתי אמיתי" ● מחר יום ההתרמה לאלו"ט

- אסף גולן

פוסט מרגש שפרסמה רדה חן, שבנה עדי (21) על הספקטרום האוטיסטי בתפקוד נמוך, שבה את ליבו של גל אולמן, מעצב הבגדים של הסלבס, והוא החליט להתגייס ליוזמה בשם #נטו_בן_אדם, שיזמה רדה.

הפרויקט מציג את עדי, אוטיסט בתפקוד נמוך, שלא מדבר, במרכז הבמה, תוך העברת מסר של שילוב והכלה. "רציתי להדגיש ולהראות שיש מקום גם לאנשים כמו הבן שלי שהם בתפקוד נמוך, שגם הם חלק מהקהילה. לא תמיד רואים אותם, הרבה פעמים מראים אוטיסטים בתפקוד גבוה ולכן לא תמיד מכירים את המציאות המורכבת יותר ואת המשפחות שלהם, ואני חשבתי שצריך לתת לילדים כמו עדי מקום. להראות שגם הם כאן ויש להם היכולת להתפרנס. הם אולי בתפקוד נמוך אבל הם בני אדם", מספרת רדה בהתרגשות.

לדבריה, "עדי השנה סיים את הלימודים שלו ויוצא לחיים, ובדרך כלל לא רואים אנשים כמו עדי או נותנים להם תעסוקה מאוד נמוכה, ואני רציתי להראות שיש להם הרבה מה לתת גם במצבם".

הפוסט שהתפרסם ושותף פעמים רבות הגיע אל מעצב האופנה גל אולמן, שמעצב בגדים לכוכבים כמו סטטיק ובן אל, נועה קירל, מרגי ואחרים, והוא התגייס מייד לפרויקט. הפעם הוא עיצב בגד מיוחד לעדי ובגד תואם לבת זוגו לקמפיין הדיגיטלי - נטלי דדון. "חשבתי לתת גם לגל לבלוט בצילומים אבל הוא ממש רצה לתת את כולו בלי להיות במרכז. הוא עשה את הכל בהתלהבות ובהתרגשות. החיבור איתו, שרוב הזמן היה בזום ובשיחות טלפון, היה מדהים".

התוצר הסופי של הפרויקט - עדי יככב בסרטון דוגמנות דיגיטלי לצד נטלי דדון. גל לא הכיר מקרוב אנשים על הרצף אבל הצליח להתחבר לעדי, למרות קשיי התקשורת והמוגבלות. מעבר לצבעוניות ולאופטימיו­ת שבסיפור הזה, הוא משקף את החרדה של הורים לילדים עם אוטיזם מהעתיד שמצפה לילדיהם, והרצון למצוא עבורם תעסוקה שתאפשר להם עתיד קצת יותר מעניין, יותר שילוב בחברה ואולי אפילו אפשרות לפרנסה כלשהי.

גל אולמן אומר: "נחשפתי למציאות שלא הכרתי. ברגע שהבנתי את המצב, ידעתי שיש לי הזדמנות לייצר שינוי חברתי אמיתי בעזרת הכוח שלי - האמנות שלי, האופנה. החלטתי לצלם קמפיין שבו עדי ומפורסמת נוספת, אשר תתחבר ותזדהה עם ערכי קבלת השונה. מטרת הקמפיין היא להראות שגם אוטיזם, אחר, זה לא פחות יפה ומקובל, יצירת נורמליזציה ומניעת הרתיעה הבסיסית בחברה.

"נפגשתי עם עדי בפעם הראשונה, כאשר הוא הגיע אלי עם רדה למדידות בביתי. אני זוכר שבאינסטינק­ט אנושי, הסיטואציה הרגישה לי לא בנוח ברגע הראשון, אבל עם קצת סבלנות ופתיחות זכיתי להכיר את עדי והבנתי כמה השינוי בחברה הוא בר תיקון".

בסיכום דבריה ציינה רדה חן: "אני מקווה שזה לא יהיה חד פעמי בגלל יום ההתרמה, אלא שזה יפתח לעדי עוד הזדמנויות גם בעתיד, ומותגים נוספים ירימו את הכפפה וישלבו אותו בקמפיינים שלהם. בחו"ל יש כבר כמה סנוניות של סוכנויות דוגמנים שמשלבות אוטיסטים בקמפיינים שלהם בתחום האופנה".

מחר יחל מבצע ההתרמה השנתי למען ילדים ובוגרים עם אוטיזם בהובלת אלו"ט והעמותה לילדים בסיכון, בסימן שילוב ילדים ובוגרים עם אוטיזם בקהילה, בתעסוקה ובחברה.

אחד מכל 100 תינוקות נולד עם אוטיזם. הגידול מביא לביקוש במעונות יום, בתעסוקה, בבתים לחיים, בקייטנות ובמועדוניו­ת. אלו"ט, אגודה לאומית לילדים ולבוגרים עם אוטיזם, היא עמותת הורים המובילה את הטיפול באדם עם אוטיזם לאורך כל מעגלי חייו. אלו"ט מייצגת ומטפלת בילדים ובוגרים על הרצף בכל רמות התפקוד ביותר. מהתפקודים הגבוהים ביותר ועד לנמוכים

השנה, לראשונה, המבצע יתקיים באופן דיגיטלי בלבד.

 ??  ??
 ??  ??
 ?? צילום: רפאלי ברוס ?? נטלי דדון, עדי חן וגל אולמן
צילום: רפאלי ברוס נטלי דדון, עדי חן וגל אולמן

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel