Israel Hayom

"המחלקות יתמלאו בתוך ימים"

התחלואה ממשיכה לזנק, הסגר כמעט לא משפיע - ומנהלי בתי החולים מתריעים מתרחיש קיצון ● "יש מקום לעוד 400 מאושפזים בלבד, ובכל יום נוספים 100 במצב קשה" ● המשמעות: פתיחת מחלקות נוספות, על חשבון אחרות ● "לא נקרוס, אבל יהיה לכך מחיר, יש גם חולי לב וסרטן"

- מיטל יסעור בית אור, דניאל סיריוטי ויורי ילון

צעד נוסף לקראת תרחיש האימים? בבתי החולים מת ריעים: העלייה במספר חולי הקורונה בגל הנוכחי עלולה לפגוע באיכות הטיפול. יתרה מזאת, על פי נתוני משרד הבריאות, בתי החולים עלו לים להגיע בתוך כארבעה ימים לשיא יכולת האשפוז של חולי קו רונה, עניין שידרוש פתיחת מחל קות נוספות - על חשבון אחרות.

במשרד הבריאות מציינים שמספר החולים במצב קשה גדל פי שלושה מאז תחילת דצמבר, וכי בבתי החולים מאושפזים 1,164 מטופלים - שיעורי תפוסה של יותר מ .75% מתוך כלל המאושפזים במחלקות הקורונה, 529 במצב קשה ו 238 במצב קריטי. בתי החולים מסוגלים לקלוט כ 400 חולים נוספים בלבד, בעוד שבכל יום נוספים כ 100 חולים קשה. המשמעות, כאמור: בתוך כארבעה ימים יגיעו בתי החו לים לשיא התפוסה במחלקות הקורונה.

ברוב בתי החולים נפתחו בימים האחרונים מחלקות קורונה נוספות. במרכז הרפואי שערי צדק בירושלים ציינו אתמול כי שתי מחלקות הקורונה נמצאות בתפוסה מלאה. "יש אצלנו יותר מ 90 חולי קורונה במהלך הש בוע האחרון, יותר ממחצית מהם במצב קשה וקריטי", אמר ל"ישראל היום" בכיר בבית החולים. "אנחנו מבצעים בימים האחרונים העברות של חולי קורונה לבתי חולים אחרים בתוך ירו שלים, כולל במזרח ירושלים, וגם מע בירים מדי פעם חולי קורונה משערי צדק לבתי חולים במרכז. הגל הנוכחי מתאפיין בעלייה מהירה יותר, לעומת הגלים האחרים, בכל הקשור למספר חולי הקורונה". משרד הבריאות הנחה את מד"א לפנות חולי קורונה מאזור ירושלים למרכז, למעט מקרים דחו פים, בשל העומס בבתי החולים בבירה.

במרכז הרפואי הדסה המצב מעט רגוע יותר, אבל נראה כי הוא אינו מעיד על הכלל. שש מחלקות קורונה פועלות שם, מתוכן 4 מחלקות לחולים במצבים קלים יחסית. לצידן, פוע

לות 2 יחידות טיפול נמרץ עבור חולי קורונה הנמצאים במצב מורכב יותר או כאלה הזקוקים להנשמה. בהדסה מאושפזים יותר מ 100 חולי קורונה, מחציתם במצב קשה וקריטי. "התפוסה במחלקות הקורונה בהדסה היא גבוהה, אבל לא מלאה", ציין בכיר בהדסה, "מדובר במספר חולי הקורונה הגדול ביותר בכלל בתי החולים בארץ. בשיא המגיפה טופלו במחלקות הקורונה בה דסה עין כרם יותר מ 150 חולי קורונה בו בזמן".

צה"ל נכנס לסייע ברמב"ם

בהדסה הבהירו כי "אנחנו לא מע בירים חולים לבתי חולים אחרים, אבל לצד זה רואים אצלנו חולים רבים במצב קשה עם סיבוכים רבים. הצ וותים שלנו עובדים ללא הפסקה סביב השעון. בניגוד לבתי חולים אחרים, מחלקות הקורונה בהדסה מעולם לא נסגרו אלא רק צומצמו בחלקן".

בבית החולים רמב"ם בחיפה מזהירים כי מדובר בתקופה העמוסה ביותר והמאתגרת ביותר מאז פרוץ מגיפת הקורונה בישראל. ד"ר מיקי הלברטל, מנהל רמב"ם, אמר ל"ישראל היום": "העומסים לא החלו כעת אלא נמשכים כבר חודשים. אצלנו יש כרגע 90 חולים, אולם מעבר לעומס אנחנו רואים עלייה בחומרת המחלה. כלומר, ההדבקות נרחבות יותר והחולים חולים יותר קשה". לדבריו, לנוכח עומס החו לים שנוצר והעובדה כי יותר מ 180 מאנשי הצוות הרפואי בביה"ח נמצאים בבידוד, בצה"ל נענו לפניית הנהלת רמב"ם והחלו לקלוט חולים בבית חו לים חירום שנפתח בחניון התת קר קעי של רמב"ם. "אני מודה לצה"ל על שנענה לפנייתנו והחל לקלוט חו לים בבית החולים התת קרקעי", מסר הלברטל.

"נצטרך לצמצם טיפולים"

לנוכח החשש מאי ספיקה במחלקות הקורונה, מנהלי בתי החולים שוחחו אמש עם מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' חזי לוי על המצב. הוא ביקש מהמ נהלים להיערך לתרחיש שהוצג בגל השני: פתיחת 1,500 מיטות נוספות לטיפול בחולי קורונה. בבתי החולים העצמאיים הזהירו שהפגיעה בפעי לות האלקטיבית )ניתוחים לא דחופים( עלולה לגרור השלכות כלכליות. הפ רויקטור פרופ' אש, שנכח בשיחה, הציג את הצורך להחמיר את הסגר. לפני הפגישה, התריעו מנהלי בתי החולים כי "בשבוע החולף אנו עדים לעלייה דרמטית בהיקף המאושפזים כולל חו לים קשים, מונשמים וחולים המטופ לים בסיוע אקמו. קצב הגידול במספר חולים אלו מהיר בהרבה מאשר בגל השני. נדרשים צעדים מיידיים לעצי רת היקף הנדבקים על מנת שנוכל לה משיך ולתת מענה נכון הן למאושפזים חולי הקורונה והן לחולים ה'רגילים'".

פרופ' ארנון אפק, המשנה למנכ"ל שיבא ומ"מ יו"ר איגוד מנהלי בתי החולים, מסביר: "כמות החולים הול כת ועולה. זו משימה קשה שבסופו של דבר תהיה בלתי אפשרית, אך אנו לא עומדים לקרוס. תמיד אפשר לגדול ביכולות האשפוז, אך השאלה היא מהם המחירים. המשימה שלנו בבתי החולים היא לא רק לטפל בחולי הקורונה אלא לטפל גם בהתקפי לב וסרטן. אנחנו כרגע יכולים, אך עוד מעט ניאלץ לצ מצם טיפולים רגילים. אנחנו מתריעים כי המצב הוא כזה שאם נמשיך בעליית מספר החולים, תהיה פגיעה בסטנדרט וביכולת לתת מענה לחולים רגילים".

בגל השני נמתחה ביקורת על מנה לי בתי החולים שהניפו דגל אדום והתריעו כי הם באי ספיקה. כעת, בגל השלישי - אשר גדול יותר מהגל השני - הם נזהרים: "אין דבר כזה אי ספיקה. מערכת הבריאות לעולם תיתן את המענה. השאלה היא אם נוכל לתת מענה איכותי לכל החו לים, גם קורונה וגם לא קורונה", אומר פרופ' אפק.

 ??  ??
 ?? צילום: אפרת אשל ?? מחלקת הקורונה בשערי צדק
צילום: אפרת אשל מחלקת הקורונה בשערי צדק
 ??  ?? החיסונים עוד לא משפיעים. מתחם בדיקות בירושלים
החיסונים עוד לא משפיעים. מתחם בדיקות בירושלים
 ?? צילומים: אורן בן חקון ?? שוק מחנה יהודה בירושלים, אתמול
צילומים: אורן בן חקון שוק מחנה יהודה בירושלים, אתמול

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel