Israel Hayom

בחירות בצל תיקים: משפט רה"מ יהפוך למשפט ראווה חסר תקדים

- מתי טוכפלד

התפנית

בסדר היום של מערכת הבחירות תגיע בקרוב. אחרי העיסוק בקורונה, כן סגר לא סגר, מבצע החיסונים המרשים ואחרי התפרקות המפלגות והרכבתן מחדש, בעוד פחות משבועיים, אם לא תהיה דחייה של הרגע האחרון, יעלה אילן ישו עה, מנכ"ל וואלה לשעבר, על דוכן העדים בבית המשפט המחוזי בירושלים, ויהפוך את סדר היום הנוכחי על ראשו. משפט נתניהו יהפוך באחת למשפט ראווה שכמותו לא היה בישראל מעולם. בזמן שהשאלה היא אם ניתן לקיים משפט הוגן בתנאים אלה, תצוף גם השאלה אם ניתן לקיים מערכת בחירות הוגנת בתנאים אלה.

במפלגות היריבות הניעו ביממה האחרונה את כלי המלחמה העיקריים שישמשו אותן בחודשים האחרונים. בזה אחר זה הציגו גדעון סער, אבי ניסנקורן ממפלגת הישראלים, בני גנץ ונפתלי בנט, תוכניות לתחום המשפטי, כולן כמובן כללו התייחסות למשפט נתניהו. הערכה שלהם היא שהעניין המשפטי, שהפך לאחד הנושאים המרכזיים המעסיקים את הצי בור בישראל, משני הכיוונים, עשוי לשמש עבורם קרדום לחפור בו במהלך קמפיין הלי כוד, המופנה כולו כבר עכשיו נגד נתניהו.

עדותו של ישועה תהיה דרמטית. המש פט שיתנהל שלושה ימים בשבוע יתפוס את הכותרות הראשיות ויפתח את מהדורות החד שות. המלל שיישפך ממנו, שברובו כבר מוכר מאינספור ההדלפות שליוו את שלבי החקי רה השונים, יערב במיוחד לאנשי הפרקלי טות והתובעים בתיק, ובקשר ישיר ליריביו הפוליטיים של נתניהו. בשלב הראשון ישועה לא יישאל שאלות קשות כיוון שהבמה תימ סר, כמקובל, תחילה לתביעה. יהיה זה הרגע שבו המתקפה תהיה משולבת. הפרקליטות, עם סייעניה הידועים בתקשורת, ובהדהוד היריבים הפוליטיים, לא תאפשר לשיח אחר, כזה שעשוי להיות נוח יותר לנתניהו, לחדור את מעטה שליטתה הכמעט מוחלטת בשיח, ותנסה ככל יכולתה להוביל את ראש הממשלה עד לפתיחת הקלפיות וההפסד המיוחל המיועד לו מצידה.

כל זה יקרה כשנתניהו צפוי לעמוד, לפי הסקרים, בראשות המפלגה הגדולה בישראל. גם הפעם. למרות המשפט.

בעבר מהלכים פוליטיים השפיעו על המ ערכת השיפוטית. מערכת אכיפת החוק ובתי המשפט ידעו לכבד הליכים פוליטיים. העו בדה שמועמד עומד למשפט הציבור במקביל להליך פלילי, גרמה למובילי ההליך הפלי לי, המכבדים את חזקת החפות, לשים לרגע בצד את החקירות והמשפטים, ולאפשר למו עמד לזכות באמון הציבור מבלי להכתים אותו בחשדות ואישומים שעדיין לא מבוססים. כך נהגו למשל חוקרי המשטרה בפרשת מפלגת קדימה בראשות ציפי לבני בזמנו. אבל הימים האלה, לפחות בכל הקשור לנתניהו, אבדו ואינם. היועמ"ש כבר הודיע שהלו"ז הפוליטי לא ישפיע על זה המשפטי, ואף טרח להגיש כתב אישום תוך כדי מערכת הבחירות. בלי לשים לב, ריצת האמוק להדחת נתניהו הפכה מוטרפת כשכל חלקה טובה ומוסכמה חברתית רווחת אבדו מזמן כתוצאה ממנה.

אתמול קיבלנו דוגמא נוספת: אחרי שבית המשפט דרש מהפרקליטות לתקן עשרות סעי פים בכתב האישום, דבר שהערכה סבירה טענה כי מדובר בהליך של שבועות, הזדרזו להגיש את התיקון בתוך ימים, רק כדי שחלילה לא תתאחר פתיחת המשפט. אמנם השופטים דרשו זאת, אבל במקרים דומים אחרים ידעו בפרק ליטות לבקש דחייה כשהיה צורך בכך.

כדי לקדם את הרפורמות המשפטיות שאותן הציג גדעון סער, עליו להיות חלק מקואליציה שתאפשר אותן. לא בדיוק מסתדר עם הצה רותיהם של שותפיו הטבעיים למחנה רק לא ביבי, אבי ניסנקורן, בני גנץ וראשי מפלגת העבודה. כך לגבי נפתלי בנט. איילת שקד, המתהדרת בשינויים שביצעה כשכיהנה כשרת המשפטים, לא תוכל להמשיך את הרפורמה אם תשב תחת קורת גג אחת עם יאיר לפיד ורון חולדאי.

 ?? צילום: קוקו ?? אלוביץ'
צילום: קוקו אלוביץ'
 ?? צילום: אלכס קולומויסקי ?? נתניהו
צילום: אלכס קולומויסקי נתניהו
 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel