Israel Hayom

מחר ג'ורג'יה תכריע: איך תיראה ארה"ב בשנים הקרובות

תחושת הדז'ה וו: המרוץ לנשיאות של 2020 הפך למיקרוקוסמ­וס דרומי ● על הכף: שני המושבים של ג'ורג'יה שיקבעו את השליטה בסנאט ● קולות מפתיעים מהשטח: "אוהבים את טראמפ"

- בועז ביסמוט אטלנטה, ג'ורג'יה

לא כל יום שומעים בג'ורג'יה, אחת המדינות הדרומיות עם רקע קשה של גזענות, עבדות ואפ ליה - תמיכה כה נחרצת במפלגה הרפובליקני­ת. המפלגה, שנתפסת בתקשורת האמריקנית כמפלגה לבנה ושונאת מיעוטים, מקבלת חיבוק חם מקורי ראסל, גבר בן 49 שגדל כל חייו במדינה.

את קורי אני פוגש באמצע אט לנטה בלי שום תכנון מוקדם. אני ישר שואל אותו מה דעתו על הב חירות הגורליות שיכריעו את גורל שני המושבים של ג'ורג'יה בסנאט - וכנראה גם את גורל האג'נדה של ממשל ביידן בשנים הקרובות. "אני מצביע לרפובליקני­ם - כל הדרך!" אומר לי ראסל.

"איך זה יכול להיות? אנחנו הרי בג'ורג'יה", אני מקשה. מבחינתו של ראסל הבחירה היא טבעית: הרפוב ליקנים עוזרים לאזרח הפשוט לנצל הזדמנויות לטפס למעלה ולהתקדם, והדמוקרטים גורמים לו לחזור אחו רה ועסוקים כל היום בניצול כספי המסים ללא תועלת.

"אני והרפובליקנ­ים הולכים זה לצד זה מאז ימי הנשיא רונלד רייגן, הרפובליקני­ם תמיד נותנים את הכסף לעם; הם דואגים לכך שה כסף של משלם המסים בסופו של דבר יחזור לכיסו של האזרח. כאשר הדמוקרטים שולטים, כולם פוש טים את הרגל וכל העסקים הקטנים מתקשים לגמור את החודש. הנשיא טראמפ הוא הראשון בחיי שהעניק את כל ההזדמנויות לכל המהגרים שהגיעו לאמריקה, ולכל השחורים וללבנים בעלי ההכנסה הנמוכה".

"הנשיא טראמפ היה נשיא טוב?" אני שואל. תשובתו לא פחות נחר צת מהתשובות הקודמות, ורק מראה עד כמה האמריקה שנשקפת מבעד לתקשורת אינה בהכרח האמריקה שרואים בשטח.

השטח אוהב את טראמפ. האזרח הפשוט, גם זה שלא הצביע לו, מאוהב במה שטראמפ עשה לכלכלה בארבע השנים האחרונות והוא יודע שגם אם טראמפ לא שיא השלמות והנימוסים, הוא מספק את הסחורה. "הוא הנשיא הכי טוב שהיה לנו מאז פרנקלין רו זוולט, ותזכור - הרפובליקני­ם נלחמו במלחמת האזרחים כדי לשחרר את העבדים במדינה הזאת".

כשאתה מגיע לג'ורג'יה חודשיים אחרי שחווית את הבחירות לנשיאות באמריקה, אי אפשר שלא להרגיש בתחושת הדז'ה וו. כאילו המרוץ לנ שיאות של נובמבר 2020 הפך למי קרוקוסמוס דרומי. סוציאליזם נגד קפיטליזם, השמצות הדדיות, קורונה וכמובן - ביידן נגד טראמפ, גם אם המועמדים עצמם הוחלפו.

דאג קולינס, חבר בית הנבחרים שמייצג את המדינה, אומר שזה יהיה צמוד ולכן חשוב שיגיעו להצביע: "אני פונה לרפובליקני­ם ואומר להם: אל תגידו שאין לכם יותר אמון במע רכת הבחירות בארה"ב. אם לא תגיעו, תאפשרו לסוציאליסט­ים לנצח".

יש פה התלהבות אדירה במחנה הדמוקרטי, בין היתר לאור המומ נטום שצברו מנובמבר כאשר מוע מד דמוקרטי לנשיאות הצליח לנצח בג'ורג'יה בפעם הראשונה מאז .1992 בקרב הרפובליקני­ם יש תסכול, אך הם יודעים שהשטח נאמן להם יותר מאשר לדמוקרטים, והמצביעים הר פובליקנים מתעוררים ברגע האח רון תמיד. "אסור לתסכול להשתלט עלינו", אומר קולינס.

היום: טראמפ בג'ורג'יה

הנשיא טראמפ יגיע למדינה לעצרת ענקית שתיערך היום, כדי לגייס תמיכה והתלהבות בעבור המועמדים הרפובליקני­ם: דיוויד פרדו וקלי לפלר. שניהם סנאטו רים מכהנים, ומספיק שאחד מהם ינצח כדי שהרפובליקנ­ים ישמרו על שליטה בסנאט. אך אם יש דבר אחד שהבחירות בנובמבר הוכיחו, זה שהכל משתנה מהר והקרב צפוי להיות צמוד.

בימים האחרונים טראמפ מבהיר כי גם המאבק על הנשיאות נמשך, והוא ינאם בעצרת פרובוקטיבי­ת בדיוק בזמן ספירת האלקטורים בקונגרס ביום ד'. "אני אהיה שם", הוא צייץ. אתמול אף נחשפה הקלטה שלו מנסה לשכנע את הרשויות בג'ורג'יה "למ צוא 11 אלף קולות" שיעזרו להפוך את הזכייה של ביידן במדינה. במ קביל, בשני בתי הקונגרס - בהובלת הסנאטור טד קרוז - יש תמיכה של חלק ממפלגתו בפסילת קולות האל קטורים במדינות הקריטיות, אך זה מהלך סמלי בעיקרו.

אני רואה אישה עם בתה עוברות לידי ברחובות אטלנטה. קוראים לה פאטי, והיא פעילה בבחירות ואפי לו יש לה סיכה של הקמפיין למען ג'ון אוסוף הדמוקרטי. לידה עומדת בתה. "אני אופטימית", היא אומ רת. "מה קרה שהמדינה שמרנית, הדמוקרטים ניצחו לנשיאות ואופ טימיים?" אני שואל. "ראה, הגענו לכאן ממסצ'וסטס לפני כמה שנים. בהתחלה לא הצבענו, ועכשיו כן", עונה פאטי.

וזה, על רגל אחת, כל הסיפור של ג'ורג'יה: מדינה דרומית ושמרנית הפכה למדינה מתנדנדת בגלל מעבר של ליברלים כמו פאטי ממסצ'וסטס לאטלנטה בחיפוש אחר הזדמנויות. "ומה לגבי הטענה שהיו זיופים, כפי שאומר הנשיא טראמפ?" אני שואל. "לא היו זיופים. פשוט התחלנו להצ ביע בכמויות, וזה עושה את ההבדל".

רוק קמבל עובד בדיינר המפורסם של אטלנטה, הנקרא "הבית הלבן". "גם אם המרוץ הוא לסנאט, כולם חושבים על הבית הלבן", אומר לי רוק, שתומך בדמוקרטים. המקום סגור עד יום שלישי: "אנחנו פות חים שוב ביום שלישי ליום הניצ חון". "יום הניצחון"? אני שואל. "כן אין לי ספק שנזכה בשני המושבים, וג'ורג'יה תהפוך בכך לגיבורת בחי רות ."2020

ליד הדיינר יש סניף של רשת "וואפל האוס" האהובה. מתוך המס עדה יוצא מארק טילר ומתקרב לרכב שלו. על החלון מדבקה של המועמ דת הרפובליקני­ת קלי לופלר. "כן, אני תומך בה ומקווה שהיא תנצח. אני תוהה לגבי מה שקרה בג'ורג'יה עם ניצחונו של ביידן".

"האם היו זיופים"? אני שואל. "הלכנו לישון עם 200 אלף קולות, יתרון במחוז פולטון שבו אנחנו נמ צאים. למה הפסיקו לספור?" הוא שואל ומסביר כי בשאר המחוזות, הכפריים בעיקר, לא היו דברים כאלו. הוא מעריך: "או שננצח בשני המושבים, או שנפסיד את שניהם".

בזמן שאנחנו מדברים עובר ג'ים עם פרסומת של הסנאטור המכהן פרדו, ויש גם שלט שלו לידנו. הכל באווירה טובה: "אתה בדרום, אדוני. ברוך הבא. כאן אנחנו נחמדים זה לזה, רפובליקנים ודמוקרטים, שחו רים ולבנים". אמנם אמריקה במל חמה על זהותה, אבל ג'ורג'יה, יש להניח - הארץ שבה נולד ד"ר מרטין לותר קינג - תישאר ידידותית. זה אצלם בדם.

גם האזרח הפשוט שלא הצביע לטראמפ, מאוהב במה שהוא עשה לכלכלה ויודע שגם אם טראמפ לא שיא השלמות והנימוסים, הוא מספק את הסחורה

 ?? צילום: אי.אף.פי ?? תומכי טראמפ בג'ורג'יה, אתמול
צילום: אי.אף.פי תומכי טראמפ בג'ורג'יה, אתמול
 ??  ?? "טראמפ הנשיא הטוב בחיי". ראסל
"טראמפ הנשיא הטוב בחיי". ראסל
 ??  ?? חושד בזיופים. טילר
חושד בזיופים. טילר
 ??  ?? אופטימיות. פאטי ובתה
אופטימיות. פאטי ובתה
 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel