Israel Hayom

מאחורי הפרגוד והמסיכות: בחירות בתקופת קורונה מ

מנכ"לית ועדת הבחירות מספרת על הפתרונות היצירתיים להגבלות הקורונה ● בין היתר: שיטת "הצבע וסע", קלפיות בקופות חולים, הארכת שעת ההצבעה עד חצות ופיצול ליומיים ויותר

- גדעון אלון

נכ"לית ועדת הבחירות, עו"ד אורלי עדס, החלה את פעילותה לקראת הבחירות לכנסת ה 24 "ברגל שמאל". בשבוע שעבר היא נפלה במדרגות ושברה את הקרסול של רגלה הימנית.

לראיון שקיימנו היא הגיעה ישי רות מביה"ח הדסה בירושלים, שם גי בסו את רגלה והבהירו לה שתצטרך להתנהל במשך חודש ימים עם הגבס, אבל עדס לא נותנת לכאבים להסיח את דעתה. היא מלאת אנרגיות ומתכו ננת בנחישות לקראת המבצע המורכב ורחב ההיקף של קיום בחירות לכנסת בצל הקורונה.

עדס החלה לעבוד בוועדת הבחירות ב .1988 במשך יותר מ 20 שנה עבדה לצד המנכ"לית המיתולוגית תמר אדרי ז"ל, וב 2010 החליפה אותה בתפקיד. "זוהי מערכת הבחירות ה 14 שלי ב 32 שנה", היא אומרת בגאווה.

בביקור שערכתי בלשכתה בשבוע שעבר, בקומת הקרקע של משכן הכ נסת, ראיתי עשרות אנשים העובדים בתת תנאים במסדרונות הצרים, משום שהכנסת עדיין לא יצאה לפגרה, ולכן לא העמידה לרשות ועדת הבחירות את עשרות החדרים שהיא נזקקת להם בתקופה זו.

אין ספק שהניסיון הרב שצברה עדס במהלך השנים, ובעיקר בשנתיים האח רונות, שבהן ניהלה שלוש מערכות בחירות סוערות בהפרשים של חוד שים ספורים, מחזק את ביטחונה העצמי ואת התחושה שתוכל לעמוד בהצלחה באתגר הניצב בפניה. בכל זאת תהיתי ממה היא חוששת לקראת מערכת הב חירות הקרבה.

"אם אומר לך שאין לי חששות, אשקר לך ולעצמי", אומרת עדס, "האמת היא שהבטן מתהפכת לי, כי מדובר במערכת בחירות מאוד מאוד מורכבת. למעשה, עלינו לנהל מע רכת בחירות רגילה עם 11 אלף קל פיות, ובצד זה לנהל עוד כמה מערכות בחירות, כי מדובר בהקמה מאפס של מערכים עצומים, כמו קיום בחירות במקומות מיוחדים למבודדים ולחולים, בחירות בבתי אבות ובדיור מוגן, והת מודדות עם גידול של 30 אחוז במספר הקלפיות לעומת הבחירות הקודמות. בעבר, רק אחרי שבע מערכות בחירות היה גידול כזה במספר הקלפיות, אבל אני משוכנעת שנעמוד בכל משימה שתוטל עלינו ונעשה זאת בהצלחה".

אין חשש שהגעתם של המצביעים לקלפיות תגדיל את היקף התחלואה?

"אחד האתגרים הגדולים שלנו הוא להבטיח ששבועיים לאחר הבחירות לא יתברר שחל גידול בממדי התחלואה. לכן בכוונתנו לנקוט את כל האמצעים האפשריים כדי שזה לא יקרה. כולנו רו צים לקבל את החיים שלנו בחזרה אחרי הבחירות. אם אנחנו נעשה את חלקנו והציבור יעשה את חלקו, אין שום סיבה שיחול גידול במספר החולים".

להצביע בביטחון

עדס מספרת על להטוטנות בלתי פוסקת בין הגבלות הקורונה לצורך ביציאה לבחירות. "נדודי השינה שלי לא פסקו בשנתיים האחרונות, גם לא בהפוגה שבין מערכות הבחירות. למ עשה, מאז הסתיימה מערכת הבחירות הקודמת, במארס ,2020 כל הזמן די ברו על בחירות חדשות. אין ספק שזה משפיע פיזית ונפשית מכל ההיבטים גם על בני המשפחות של צוות העוב דים, שחיים בחוסר ודאות מוחלט. אני מאוד מקפידה שלא להיות מעורבת בשיקולים אם להקדים את הבחירות או לא, אבל רק ב 10 במארס אשתקד אישרנו את תוצאות הבחירות, וכעבור שישה ימים נכנסנו לסגר. היינו צריכים עוד לשלם לאלפי ספקים, ובגלל הסגר עשינו את הכל מהבית".

אילו פעולות אתם נוקטים כדי למ נוע הדבקה בנגיף ביום הבחירות?

"אנחנו משתדלים למצוא פתרון לכל סיטואציה. למשל, בכל קלפי יהיה סדרן שידאג לכך שהמצביעים ישמרו על מרחק זה מזה; כמו כן, בכל קלפי שתו צב באולם גדול יהיו שני פרגודים, דבר שיבטיח כניסה מהירה יותר של מצ ביעים; כל מצביע יידרש לחטא את ידיו באלכוג'ל; נציב חוצצים בין חברי ועדת הקלפי לבין המצביעים; וכמובן,

חברי ועדות הקלפי והמצביעים יידרשו להקפיד על מסיכות".

"אנחנו מתכוונים להקדיש הרבה זמן ומחשבה להפקת תשדירי הסברה לקראת הבחירות, שבהם נשתדל לתת לציבור תחושת ביטחון לבוא ולהצ ביע", מציינת עדס בנוגע לחשש המת בקש של האוכלוסייה להצביע בתקופה זו. "בתשדירים נפרט את האמצעים שאנו נוקטים כדי למנוע הידבקות. אגב, בבחירות הקודמות, במארס ,2020 היתה עלייה בשיעורי ההצבעה למרות שנגיף הקורונה כבר היה בשטח. כול נו, כאזרחים, מצפים סוף סוף ליציבות שלטונית, ומאמינים שהבחירות הק רובות יביאו ליציבות בארבע השנים הקרובות".

הצבע וסע

היכן יצביעו המבודדים והחולים בקורונה שאינם מאושפזים?

"יהיו להם שתי אופציות - או להצ ביע בקלפיות שייפתחו ב 1,600 סני פים של קופ"ח כללית ברחבי הארץ, או ב'הצבע וסע'. הגעתי לסיכום עם מנכ"ל קופ"ח כללית, פרופ' אהוד דודסון, על כך שנפתח קלפיות בסניפים שלהם. זאת, לאחר שהחלטנו לוותר על הרעיון להקים אוהלים מיוחדים לצורך זה, דבר שהיה כרוך בעלות כספית עצומה. על פי החוק, עלינו להקים קלפי אחת למ בודדים ואחת לחולים בכל אחת מ 255 הרשויות ברחבי הארץ".

כיצד תתבצע ההצבעה ב"הצבע וסע"?

"ההצבעה ב''הצבע וסע' נועדה לצמצם את החיכוך של אנשים חולים ומבודדים. על פי התכנון, אדם חולה בקורונה או מבודד יגיע מביתו ברכבו לאחד המסלולים, כמו אצטדיון טדי בי רושלים, ובהגיעו הוא יפגוש חבר ועדת קלפי שיבקש ממנו תעודת זהות. לאחר שיזדהה, הוא ימשיך לעמדת ההצב עה, שם יוצמד לחלון המכונית מגש עם כל פתקי ההצבעה של הרשימות המשתתפות בבחירות כשהוא מכוסה בפרגוד, בעל הרכב ישלוף את פתק ההצבעה של הרשימה שבה הוא תומך וישלשל את הפתק לקלפי".

כמה יצביעו להערכתך במרפאות קופ"ח ובקלפיות "הצבע וסע"?

"בשלב איננו יודעים כמה חולים ומבודדים יהיו ביום הבחירות, כי בכל יום משתנה מספרם. עם זאת, יש לה ניח שמספר המבודדים והחולים יקטן עד הבחירות, בשל החיסונים. על פי התכנון שלנו, יהיו 500 קלפיות למ בודדים ו 500 לחולים, ועוד מתחמי 'הצבע וסע'".

הבחירות לכנסת יתקיימו ביום שלישי, 23 במארס. האם תספיקו להשלים את ספירת הקולות עד ליום שישי, ערב חג הפסח?

"זה אחד האתגרים הגדולים הניצבים בפנינו, כי נתחיל לקבל את חומר ההצ בעה רק לאחר סגירת הקלפיות בשעה .22:00 אנחנו שוקלים להאריך את שעות ההצבעה עד חצות, אבל במצב כזה צפוי איחור בהגעת חומר ההצב עה לכנסת. יש לנו למעשה רק יומיים לעבוד על ספירת הקולות, כלומר, בי מים רביעי וחמישי יעבדו 3,500 איש בכנסת סביב השעון. ביום שישי נהיה

חייבים לסיים את הספירה".

זו משימה אפשרית, לסיים את ספירת הקולות ביומיים?

"אנחנו נעשה זאת לאפשרי. יש לזכור שהספירה תתבצע תוך הקפדה על שמירת מרחק בין הצוותים ונקי טת אמצעי זהירות נוספים. נוסף על כך, עלינו לקיים גם את מבצע בדי קת טוהר הבחירות. החוק מחייב אותנו שבוע לאחר הבחירות למסור את התו צאות הסופיות".

לפצל את ההצבעה

עו"ד אורלי עדס מגלה כי בדיונים הפנימיים שהתקיימו לקראת קיום בחי רות בצל הקורונה, נבחנה בכובד ראש האפשרות לפצל את ההצבעה ולקיים אותה במשך יומיים, ואולי אפילו במשך שלושה או ארבעה ימים במקום ביום אחד בלבד. "אבל כשהתחלנו לדבר על היישום, התברר שמדובר בעלות מטור פת. עלות של ארבעה ימי שבתון תגיע ל 1.5 מיליארד שקלים. נוסף על כך, יצטרכו להשבית את הלימודים בבתי הספר ובמוסדות רבים שבהם מוצבות הקלפיות, וכן יהיה בלתי אפשרי לגייס את 70 אלף העובדים ביום הבחירות לארבעה ימי עבודה. בשל כל הסיבות הללו החלטנו לרדת מהרעיון הזה".

רבים שואלים מדוע ב 2021 עדיין צריכים להצביע באמצעות פתקים ולא בשיטות מתקדמות יותר, כגון האינטרנט.

"קודם כל, שיטת הבחירות מעוגנת בחוקי יסוד, וכדי לשנות את שיטת הבחירות נדרשת חקיקה. באופן מעשי, בחנו במהלך השנים אפשרויות למחשוב תהליכים שונים במערכת הבחירות, ומהיבטים שונים עלו קשיים, כמו הגנת הסייבר בעקבות מה שקרה בארה"ב, והבנו שזה עלול להשפיע גם על ההצ בעה בארץ. נוסף על כך, יש עקרון יסוד של חשאיות ההצבעה. באינטרנט קשה להבטיח חשאיות, משום שמנהל יכול לעמוד מאחורי העובדים שלו ולומר להם למי להצביע.

"בשבילנו, עובדי ועדת הבחירות, הצבעה באמצעות האינטרנט היתה יכו לה להיות הרבה יותר פשוטה מקיום בחירות בשיטה הקיימת, אבל עובדה שמרבית המדינות באירופה - ובהן אנ גליה, איטליה, גרמניה וספרד, מקיימות בחירות עם פתקים, כמו אצלנו, ומדי נות רבות בארה"ב, שהיתה בהן הצב עה ממוחשבת, חזרו להצביע בקלפיות בגלל בעיות שהתעוררו".

מדור הכנסת יוצא לחופשה ויח דש את הופעתו לאחר הבחירות לכ נסת ה .24

"אחד האתגרים הגדולים שלנו הוא להבטיח ששבועיים לאחר הבחירות לא יתברר שחל גידול בממדי התחלואה"

 ?? צילום: אורן בן חקון ?? "משתדלים למצוא פתרון לכל סיטואציה"
צילום: אורן בן חקון "משתדלים למצוא פתרון לכל סיטואציה"
 ??  ?? "הבחירות ה 14 שלי". אורלי עדס
"הבחירות ה 14 שלי". אורלי עדס
 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel