Israel Hayom

לא משותפת, כי אם שותפות

- יוסף חדאד יוסף חדאד הוא פעיל חברתי במגזר הערבי, מנכ"ל עמותת ביחד ערבים זה לזה

אנחנו נמצאים בתחילתה של מערכת הבחירות הרביעית בשנתיים האחרונות, אבל אין ספק שכוכבי המערכה הנוכחיים הם ערביי ישראל. אותו ציבור שהיה פסול עד לפני רגע מכל כיוון, מוצא את עצמו מחוזר, והחידוש הגדול הוא החיזור מימין. ראש הממשלה ביקר בטירה ובאום אל פחם ודיבר על שריון מועמד ערבי בליכוד. גדעון סער התראיין באתר הערבי "פאנט", וחבר מפלגתו יועז הנדל הוציא סרטון בערבית. ימינה הקימה מטה שטח במגזר הערבי, ואיילת שקד הודיע שהמפלגה רואה פו טנציאל הצבעה במגזר הערבי. וכל זה בשבוע אחד.

זה לא קורה סתם. במערכת הפוליטית מבינים שהציבור הערבי עבר שינוי ורוצה להיות חלק אינטגרלי מהמשחק הפוליטי. זו מגמה שהומחשה בבחירות האחרונות עם שיא של 64.8 אחוזי הצבעה בחברה הערבית, ששיקפו את הרצון הגובר של ערביי ישראל להיות מעורבים בקבלת ההחלטות ולהשפיע מבפנים. זה גם מה שהמריץ את הרשימה המשותפת להמליץ לראשונה על מועמד יהודי לראשות הממשלה.

אבל אחרי הישג השיא של המשותפת עם 15 מנדטים, ואחרי ששוב מצאו את עצמם בספסלים האחוריים של האופוזיציה, הציבור הערבי חש שלמעשה כלום לא השתנה. מה ההבדל - ‪13 ,10‬ או 15 מנדטים, אם התוצאה היא אותה תוצאה. סקר של מרכז דיין מהחודש האחרון מלמד כי 45.4 אחוזים מאזרחי ישראל הערבים סבורים כי תפקוד הרשימה המשו

תפת בשנה האחרונה היה לא טוב. ואכן, שרשרת של תקלות - סערת חוק טיפולי ההמרה, טחינת אל ארז, הקרעים ברשימה, ההצבעה נגד הסכמי השלום עם מדינות ערב, ושיא שלילי של 113 קורבנות אלימות - באה לידי ביטוי בסקרים: הרשימה מאבדת קרוב לשליש מכוחה, יותר מ 150 אלף מצביעים, נוסף על עשרות אלפי אחרים שמחפשים בית פוליטי חדש. הציבור הערבי מתחיל להבין שבמקום משותפת, צריך שותפות. מנסור עבאס היה הראשון לזהות את הלך הרוח ולפעול בהתאם.

כל זה הופך את החברה הערבית לציבור המחוזר ביותר בבחירות, ולמ עשה הקלף שיכריע אותן. אלא שכדי להיות אלטרנטיבת הצבעה עבורו, המפלגות צריכות שריון של מועמד ערבי במקום ריאלי, קמפיין ממוקד בערבית, הצגת תוכניות ופתרונות לבעיות הבוערות במגזר, ובעיקר יצי רת תחושה של רצון אמיתי לפעול מתוך שותפות. לא עלה תאנה, ולא השתמש וזרוק, כי אם שותף מרכזי.

השינוי התפיסתי המשמעותי הוא שהקול הערבי החדש לא מזוהה פו ליטית ולא בכיס של שום מחנה. המצביע הערבי לא עוסק במשחקי ימין ושמאל; הוא רוצה ביטחון ופרנסה, והוא דורש מקום ויחס שווה במדינה. לא שותפות? לא מעניין. זו הזדמנות אמיתית לקידום החברה הערבית, והשאלה היא מי המפלגה שתשכיל להיות בית פוליטי חדש ואמיתי לציבור הערבי.

 ?? צילום: אי.אף.פי ?? קרל גייגר הגרמני מבצע קפיצת סקי באימון לקראת
שלב 3 בטורניר Four-Hills באינסברוק, אוסטריה
צילום: אי.אף.פי קרל גייגר הגרמני מבצע קפיצת סקי באימון לקראת שלב 3 בטורניר Four-Hills באינסברוק, אוסטריה
 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel