Israel Hayom

בתיווך אמריקני: פיוס היסטורי בין סעודיה לקטאר

פקיד בכיר בבית הלבן ל"ישראל היום": הפיוס נותן סיכוי לנורמליזצי­ה בין ריאד לירושלים

- אריאל כהנא

שבועיים לפני תום כהונתו, ממשל טראמפ מביא עוד הסכם פורץ דרך חדש במזרח התיכון.

לאחר שלוש שנים של עימות מדיני וכלכלי קשה, בין מדינות ערב הגדולות לבין קטאר, ייחתם ביניהן הסכם פיוס. את פריצת הדרך השיגו יועציו הבכירים של הנשיא טראמפ, חתנו ג'ארד קושנר והשליח המיוחד אבי ברקוביץ. ההסכם אמור להיחתם היום בריאד, בנוכחות שני הבכירים האמריקנים.

בלב ההסכם, הפסקת החרם המדיני, הכלכלי והתחבורתי שסעודיה הטיד לה על קטאר. מצרים, איחוד האמיד רויות ומדינות נוספות שהיו שותד פות לעימות עם קטאר, יחדשו גם הן את הקשרים עם קטאר, בכל הענפים. תמורת הפסקת החרם, קטאר תמשוך את התביעות שהגישה נגד סעודיה ותחדש את הקשרים איתה ועם המד דינות האחרות.

לפני יותר מחודש יצאו קושנר, ברד קוביץ ואנשי צוותם, אדם בולר ובריאן הוק, לסעודיה במטרה לקדם את ההסד כם. כבר באותו ביקור הושגה פריצת דרך, אולם הצדדים הנוגעים בדבר שמרו על כך בסוד. בחודש האחרון המשיכו האמריקנים לתווך בין המדיד נות עד להשגת ההסכם הסופי.

בזכות הפיוס

בנוגע לזווית הישראלית, פקיד בכיר בבית הלבן אמר ל"ישראל היום" כי "ללא הפיוס בין סעודיה לקטאר

ודאי שלא היה אפשר להשיג נורמד ליזציה בין סעודיה לישראל". הוא העריך, עם זאת, כי בפרק הזמן הקצר שנותר לממשל הנוכחי יהיה קשה להד שיג את היעד של הסדרה בין ריאד לירושלים.

קטאר נתפסת גם בעיניים ישראד ליות וגם בעיניים אמריקניות כמדיד נה בעייתית. מצד אחד היא שומרת על קשרים חזקים מאוד עם המערב ובראשו ארה"ב. כך למשל, שוכנים בסמוך לבירה דוחא, בסיסים ענקיים ומרכזיים של הצבא וחיל האוויר האמד ריקניים, מהם משוגרות גיחות לכל רחבי המזרח התיכון.

מצד שני, שליט קטאר, השייח'

קטאר נוקטת יחס דו ערכי. היא מובילה באמצעות אל ג'זירה מסרים עוינים, מאידך, פותרת לישראל בעיה באמצעות התשלומים לתושבי עזה

תמים בן חמד אאל ת'אני, משקיע סכומי עתק בקידום האסלאם הקיצוני, בין היתר באמצעות אל ג'זירה. בנוסף, בשונה מיתר מדינות המפרץ הפרסי, שחשות מאוימות מאיראן ונוקטות כלפיה קו ביקורתי, קטאר מקיימת קשרים הדוקים עם הרפובליקה האסלאמית. גם כלפי ישראל קטאר נוקטת יחס דו כיווני. מחד, היא מובילה באמצעות אל ג'זירה וגורמים מסרים עוינים כלפי ישראל, ולא אחת אף נקשר שמה כתומכת בטרור. מאידך, קטאר פותרת לישראל בעיה קשה באמצעות התשלומים החודשיים לתושבי עזה, שאמנם מסייעים גם לחמאס, אך בראיה הישראלית חוסכים את הצורך לשאת בעול הכלכלי של שימור הכלכלה הפעילה ברצועת עזה. פקיד בכיר בבית הלבן כי דפוס התנהגות זה של קטאר אכן מטריד אך מטופל בדרכים אחרות, ולא באמצעות הסכם הפיוס בינה לבין סעודיה.

איראן מעשירה אורניום

בתוך כך, דריכות רבה בישראל לנוכח הודעת איראן כי החלה להעשיר אורניום לרמה של 20 אחוזים במתקן התת־קרקעי בפורדו, בניגוד גמור להסכם הגרעין משנת .2015

ראש הממשלה נתניהו אמר בישיבת הממשלה כי "החלטת איראן להמשיך את ההפרות של מחויבויותי­ה, להעלות את רמת ההעשרה ולקדם יכולת תעשייתית להעשרת אורניום מתחת לאדמה, אינה יכולה להיות מוסברת בשום דרך פרט להמשך מימוש כוונתה לפתח תוכנית גרעין צבאית". נתניהו הוסיף: "אני חוזר ואומר, ישראל לא תאפשר לאיראן לייצר נשק גרעיני".

שר המודיעין, אלי כהן, פנה באופן ישיר לממשל החדש בראשות ביידן ואמר כי "משטר הטרור בטהרן ממשיך לשקר ולדהור לעבר נשק גרעיני. רק מדיניות נחושה של הנשיא הנכנס ביידן למול איראן והמשך הסנקציות ישמרו על היציבות ויקדמו מהלכים מדיניים חדשים".

בה בעת, משמרות המהפכה השתלטו על מכלית דרום־קוריאנית ששטה במפרץ הפרסי ועצרה את צוותה. אף שבמשרד החוץ האיראני הסבירו כי "המכלית נלקחה לחוף בגלל סוגיה טכנית - היא זיהמה את המים בכימיקלים", בסיאול הגיבו בחריפות ומסרו כי היחידה המיוחדת של הצבא למלחמה בשודדי ים תישלח למפרץ הפרסי כדי לשחרר את כלי השיט.

מצרים, איחוד האמירויות ומדינות נוספות שהיו שותפות לעימות עם קטאר, יחדשו גם הן לפי הדיווחים את הקשרים עם קטאר, בכל הענפים

 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??
 ?? צילום: שגרירות ארה"ב ?? ברקוביץ וקושנר. הישג נוסף
צילום: שגרירות ארה"ב ברקוביץ וקושנר. הישג נוסף
 ?? צילום: רויטרס ?? יורש העצר הסעודי
צילום: רויטרס יורש העצר הסעודי
 ?? צילום: רויטרס ?? אמיר קטאר
צילום: רויטרס אמיר קטאר
 ?? צילום: אי.אף.פי ?? טראמפ
צילום: אי.אף.פי טראמפ

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel