Israel Hayom

בחזרה ל־3 בנובמבר: רגע האמת של ג'ורג'יה

טראמפ וביידן במאבק על כל קול, הדרמה בקרב על הסנאט מגיעה לשיא היום יוכרע מי ישלוט בבית העליון בקונגרס

- בועז ביסמוט דלטון, ג'ורג'יה

דלטון היא עיר צפונית במדינת ג'ורג'יה. כשמגיעים לשם, הכל צבוע באדום רפובליקני בוהק במובן המטאפורי - כמו שג'ורג'יה היתה עשרות שנים עד שהצביעה לג'ו ביידן בנובמבר.

אבל בדלטון אין אפשרות להצביע אחרת מאשר לרפובליקני­ם. אני יושב ב"קפה אוקווד", שנחשב למוסד מוכר בעיר, והתחושה היא שהמורל לא גבוה במיוחד. העובדה שטראמפ לא ניצח בנובמבר פגעה במצב הרוח ובביטחון של תומכיו.

בגלל הקורונה כמות האורחים מוגבלת, חשבתי. "שב היכן שאתה רוצה", אומרת לי המלצרית.

אני פוגש את אחת הסועדות: קלר. היא לא מבינה מה קרה להם באטלנטה. "אני מצביעה כמו סבא שלי ואני מצפה שהנכדה שלי גם כן. אבל משהו קרה באטלנטה אלא אם כן מישהו זייף את הבחירות", אומרת קלר ומוסיפה: "אני כל כך מתרגשת שטראמפ בא אלינו. אנחנו לא נאכזב אותו כי הוא לא מאכזב אותנו".

דלטון היא בירת השטיחים של העולם - יש בה בתי מלאכה לייצור שטיחים בכל פינה. פועלים רבים חיים בעיר האדומה.

בבית הקפה יושבת קבוצה שבאה במיוחד מצ'טנוגה, שנמצאת במדינה השכנה טנסי. הם משוכנעים כי טראמפ עוד יחזור לתפקיד הנשיא. הם בעיקר לא מבינים כיצד ג'ורג'יה בורחת לדרום מהידיים.

באחד השולחנות יושבת משפחה שהגיעה מעיר אחרת - גיינסוויל - רק כדי לראות את הנשיא. הם לבושים בהתאם - עם חולצות של הקמפיין. "נסענו שעתיים רק כדי לראות אותו. אנחנו מאמינים שהוא יהיה עוד ארבע שנים, לא 2024־ב אלא כבר בינואר", הם אומרים, "התקשורת הדיחה אותו אבל אנחנו, העם, נחזיר אותו", אומרת לי אם המשפחה. ואילו הבעל מוסיף: "אתה מישראל. שמענו שמאוד אוהבים אותו שם. הוא הנשיא שהביא שלום".

את לויד אני פוגש במגרש החניה. הוא הגיע מפנסקולה, מפלורידה - 400 מיילים הוא נסע. "אלוהי ישראל נאמן לאנשיו ואני מאמין שיהיה נס, הוא יהיה הנשיא". הוא ממשיך לוושינגטון כדי לנכוח מקרוב בנס שיקרה ביום רביעי - כאשר הקונגרס יספור את קולות האלקטורים - כך הוא אומר.

לפני חודשיים הכל כבר כמעט היה סגור: הרפובליקני­ם דיוויד פרדו וקלי לפלר היו על סף ניצחון וכמעט זכו בשני המושבים של ג'ורג'יה בסנאט.

סיפור הפרברים

אך במדינה הדרומית הזאת, החוק המיוחד לא מאפשר זכייה פשוטה, צריך לחצות את .50%־ה וכך, כאילו החוק נכתב במיוחד עבור בחירות 2020 המשוגעות, הגענו למצב שהסיבוב השני על שני מושבי סנאט של מדינה דרומית יכריע את השליטה בבית העליון של הקונגרס בוושינגטון - ולמעשה יקבע את מידת יכולתו של הנשיא הנכנס ג'ו ביידן לקדם אג'נדת שמאל.

ככלל, הסיפור של ג'ורג'יה הוא למעשה סיפור הפרברים: הגירה פנימית בתוך ארה"ב אל הפרברים של הערים יצרה בועות כחולות וליברליות בלב ג'ורג'יה האדומה. זה הספיק כדי לתת לביידן ניצחון דחוק לפני חודשיים, אך האם הדמוקרטים יצליחו לשמור על ג'ורג'יה דמוקרטית גם בבחירות לסנאט היום? קשה להאמין. אבל ג'ורג'יה היא מעתה מדינה סגולה - לא אדומה ולא כחולה. וזה יכול להיות מעניין.

אם הדמוקרטים יזכו בשני המושבים היום, הרי שיהיה 50-50 בסנאט, ומי שתשבור את השוויון בהצבעות תהיה סגנית הנשיא הנכנסת קמאלה האריס, שתכהן גם כנשיאת הסנאט.

חשיבות שני המושבים לא תסולא בפז: הנשיא טראמפ והנשיא הנכנס ג'ו ביידן, שניהם הגיעו אתמול למדינה כדי לעשות עצרות, בניסיון להיות הגורם המכריע היום. לרפובליקני­ם המשימה יותר קלה - הם רק צריכים לזכות במושב אחד כדי לשמור על שליטה בסנאט.

התקשורת קטלה את הנשיא השבוע בגלל שיחת הטלפון שלו עם מזכיר המדינה של ג'ורג'יה בראד רפנספרגר על אודות מציאת קולות חדשים שלא נספרו כראוי. הדמוקרטים טענו שטראמפ ניצל את סמכותו באותה חומרה כמו בפרשת ווטרגייט, אך יו"ר בית הנבחרים לשעבר ניוט גינגריץ', תושב ג'ורג'יה בעצמו, הגן על הנשיא ואמר כי הוא "בסך הכל התנהג כמו נשיא" וכי יש לו את הזכות למצות את זכויותיו.

גינגריץ' ורפובליקני­ם אחרים סבורים שמזכיר המדינה של ג'ורג'יה עשה מעשה שלא ייעשה כאשר הקליט לכאורה את השיחה, והבית הלבן אפילו הפנה את המקרה לשירות החשאי כדי לראות אם יש פה הפרה של חוק הריגול.

הבחירות היום מתקיימות על שני מושבים. אחד המרוצים הוא בין הסנאטורית המכהנת קלי לפלר לבין הכומר האפרו־אמריקני רפאל וורנוק. המרוץ השני הוא בין הסנאטור המכהן דיוויד פרדו לבין היהודי ג'ון אוסוף. הרפובליקני­ם בעמדת מגננה - כמו טראמפ בבחירות .2020 וכך, נוצר מצב שהשבוע הוא גורלי לא רק מבחינת הסנאט, אלא גם מבחינת עתידו הפוליטי של טראמפ: ביום רביעי תתקיים ישיבה משותפת של שני בתי הקונגרס כדי לספור את הקולות ששלחו האלקטורים של כל המדינות, שבסופה יוכרז הנשיא הנבחר שיושבע בגבעת הקפיטול ב־02 בינואר.

טראמפ יודע שזו ההזדמנות האחרונה שלו להמשיך לכהונה שנייה. טראמפ עדיין מאמין שהישיבה הזאת יכולה לתת לו ניצחון, ויש לו רוח גבית מהסנאטור טד קרוז מטקסס שכבר גייס יותר מעשרה סנאטורים למהלך, ועוד כמה צירים בבית הנבחרים.

טראמפ מקווה שהמומנטום של קרוז יוביל להפעלת פרוצדורה ארוכה שבסופה לא יהיו לשום מועמד - ביידן או טראמפ - 270 אלקטורים, ואז תעבור ההכרעה לבית הנבחרים, שם תיערך הצבעה מיוחדת. הסיכויים שהפרוצדורה המורכבת תגיע לשלב הזה קלושים, אך טראמפ מתכוון לערוך עצרת המונית ביום רביעי בוושינגטון כדי ללחוץ על הרפובליקני­ם לפעול ביתר שאת.

טראמפ יודע שזו ההזדמנות האחרונה שלו להמשיך לכהונה שנייה. טראמפ עדיין מאמין שהישיבה מחר בקונגרס יכולה לתת לו ניצחון

 ??  ??
 ??  ?? סועדים שהגיעו לדלטון מגיינסוויל
סועדים שהגיעו לדלטון מגיינסוויל
 ??  ?? לויד. נסע את כל הדרך מפנסקולה, פלורידה
לויד. נסע את כל הדרך מפנסקולה, פלורידה
 ??  ?? בועז ביסמוט בג'ורג'יה
בועז ביסמוט בג'ורג'יה
 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel